wall-street.ro: Care sunt cele mai importante calitati/competente pe care trebuie sa le aiba un lider?

Amalia Sterescu: Leadershipul evolueaza odata cu businessul. A crede ca suntem lideri si ca le stim pe toate pentru ca avem experienta este gresit. Pentru ca piata se schimba, tehnologia ne obliga sa evoluam si atunci nici competentele nu raman pe loc. Daca la inceputul anului 2000 vorbeam despre un profil standard al liderului, competentele care se apreciau la momentul respectiv erau viziune, strategie, abilitatea de a livra rezultate, abilitatea de a face coaching si de a creste echipe, abilitatea de a fi un mentor bun, abilitatea de a inova, abilitatea de a face planuri pe termen lung. Acesta era profilul standard si am defilat cu el pana la mijlocul anilor 2000, atunci cand a aparut nevoia de a ne dezvolta global, externalizarea businessurilor si atunci au aparut alte competente noi: abilitatea de a lucra in medii multiculturale si de a intelege diferentele culturale si de a te adapta rapid si abilitatea de a gandi global.

In piata din Romania observ antreprenori care au dificultati in a-si gandi businessul la nivel regional. Sunt inca la nivelul orasului lor. Daca le spui sa mearga cu businessul la nivel national sau sa nu mai existe granite in mintea lor, pentru ca granitele geografice in business au disparut odata cu tehnologia si odata cu globalizarea, se blocheaza. A gandi global a devenit o consecinta a dezvoltarii economice si a modelului de business practicat de multe companii.

Inteligenta artificiala aduce noi provocari in lumea leadershipului. Daca ne uitam la ce se intampla astazi si care sunt tendintele in leadership, ceea ce apare la orizont este liderul apt sa gandeasca digital.

5 tipuri de mentori pe care...
Citeste si: Tipuri de mentori care te vor ajuta sa ai o cariera de succes

Digital thinking este una dintre competentele care in Romania inca nu se masoara, dar o vad in corporatiile cu amprenta globala. Asta nu inseamna sa iei decizii apropo de ce tehnologii sa folosesti in companie, inseamna sa ai o mai buna intelegere a pietei, a evolutiei tehnologice si care sunt zonele neexplorate pe care le poti explora ca sa aduci mai multa valoare clientilor folosindu-te de tehnologie si inovand in permanenta

Amalia Sterescu, leadership consultant, personal branding strategist

Odata cu globalizarea a aparut nevoia liderilor de a gandi global, de a se adapta multicultural, dar a aparut si nevoia de a accepta diversitatea de generatii, pentru ca vom avea un mix de generatii si cred ca nu va mai dura mult pana cand in formularele de evaluare ale liderilor, competenta managementului mixului de generatii va fi acolo si liderii vor fi evaluati dupa asta.

Cei mai multi lideri care se afla la conducerea organizatiilor sunt din Generatia X si nu sunt nascuti in era digitala. Sunt imigranti digitali, trebuie sa isi dobandeasca aceste competente, fata de Millennials care s-au nascut cu internetul. Si, atunci, cred ca una dintre competentele esentiale in leadership in anii care vin este adaptabilitatea la schimbare. Pentru ca ritmul schimbarii in business nu mai este ritmul schimbarii din anii 2000. Ritmul este mult mai alert. Companiile nu isi mai fac strategii pe termen lung. Abilitatea de a elabora strategii eficiente este esentiala. Cum ne adaptam si cum reactionam rapid. Nu mai avem timp sa asteptam sa inovam, sa stam in laboratoare. Trebuie sa pilotam pe termen scurt si sa vedem ce functioneaza pentru business-ul nostru.

Tehnologia redeseneaza...
Citeste si: AI redeseneaza locurile de munca. Ce abilitati personale se cauta

wall-street.ro: Ce este mai important pentru un lider: misiunea, viziunea sau valorile dupa care se ghideaza?

Amalia Sterescu: Liderii din ziua de astazi au provocari pe care liderii din anii anteriori nu le aveau. Managementul mixului de generatii. Si generatiile noi care vin pun mult mai mare accent pe valori, dar nu valorile alea pe care obisnuiam sa le afisam pe pereti si in care nu credea nimeni, ci valorile care se reflecta in comportamentele liderilor, valorile ce tin de implicarea in comunitate, de a aduce cu adevarat valoare. Poate ca acum mai mult ca oricand, liderii trebuie sa actioneze prin puterea exemplului personal. Degeaba la nivel declarativ spunem ca noi credem in "clientul pe primul loc" sau "stimulam curiozitatea si inovatia". Generatiile care vin nu mai cumpara lucrurile astea. Ca lideri, trebuie sa fim credibili in comportament, in fapte, in discurs, pentru ca altfel oamenii nu ne vor urma.

Ce este liderul digital? Care sunt noile abilitati ale liderilor in era digitala?

wall-street.ro: Ce inseamna sa fii lider digital?

Amalia Sterescu: Fiecare lider trebuie sa invete sa gandeasca digital. Nu foarte multi lideri disemineaza ce inseamna asta. Multi continua sa opereze in acelasi mod. Transformarea digitala in ceea ce priveste liderii nu inseamna doar ce decizii iau legate de ce aplicatii sa foloseasca sau ce tehnologie sa foloseasca, inseamna sa se educe si sa se uite cu o mai mare curiozitate la transformarile tehnologice si sa isi imagineze cum ii vor impacta si cum pot deveni proactivi.

Daniel Mischie, CEO City...
Citeste si: Mischie, City Grill: Nu avem oameni sa ne tinem afacerile deschise

Transformarea digitala ne impacteaza pe mai multe paliere, dar sunt si oportunitati pentru lideri. O prima oportunitate - sa isi inteleaga mai bine clientii si faptul ca acestia incep sa se grupeze in comunitati. Cum pot influenta, accesa si aduce valoare acestor comunitati digitale.

Un alt element care ne impacteaza odata cu transformarile digitale este competitia. Si in piata din Romania exista banci care incep sa se intrebe cum se vor lupta cu "coopetitia", adica cei care nu le sunt competitori in mod traditional. De exemplu, Google sau Facebook pentru banci, pentru ca ambele au capabilitatea de a deveni banci.

Big data reprezinta un alt pilon in care businessurile sunt impactate si in care liderii trebuie sa fie pe receptie si sa anticipeze. Faptul ca fiecare business colecteza informatii despre clienti, despre comportamentele lor, nu este vazut ca un avantaj. In momentul in care liderii vor intelege ca big data poate sa devina un avantaj care poate fi pus la dispozitia unor comunitati, va fi un pas interesant.

Acum se pune accent pe design thinking, pe inovatie, dar nu pe experimentare pe termen lung. Toata durata de pilotare, experimentare se reduce astfel incat companiile sa poata lua decizii rapide.

"Millennials vor revolutiona stilul de leadership"

wall-street.ro: Ce calitati/competente cauta Millennials la un lider?

Amalia Sterescu: In ceea ce ma priveste, s-au strans 21 de ani de activitate profesionala, 16 ani in corporatii, 5 ani ca antreprenor. Am condus echipe de oameni tineri, iesiti de pe bancile scolii, care aveau nevoie de mentori, de suport, care se dezvoltau rapid. La un moment dat, am constatat ca profilul tinerilor cu care lucram a suferit o schimbare. Nu mai suportau usor ierarhia, preferau sa fie implicati mai des in decizii, nu mai suportau luarea deciziilor in spatele usilor inchise, nu mai suportau usile inchise ale birourilor, voiau un mediu de lucru mai colaborativ, nu mai faceau ore suplimentare, isi pretuiau mai mult viata personala. Prima mea reactie a fost: "ce se intampla cu oamenii astia?". Si mi-am dat seama ca nu era nimic rau cu ei, era o alta generatie care a avut alte provocari decat am avut noi si a trebuit sa invat sa ii inteleg mai bine si sa imi adaptez eu stilul de management la ceea ce se intampla.

Din pacate, daca mergi la evenimentele de business din Romania, mai ales pe cele de HR, inca sunt acolo lideri care vin in fata care spun "noi" si "ei". Atata timp cat ei sunt pe o alta bariera, nu au inteles nimic.

Tinerii Millennials isi doresc sa ia parte la masa deciziilor, nu sunt intotdeauna de acord ca deciziile trebuie luate doar de seniori, lideri. Ei cred ca au un cuvant de spus despre bunul mers al companiei, despre clienti, despre piata si ca parerea lor trebuie ascultata. De aceea, Millennials nu mai accepta organizatiile piramidale, ei se simt mult mai confortabil in organizatiile de tip flat, in care exista roluri manageriale, dar posibilitatea de a te dezvolta si de a creste nu se intampla neaparat pe verticala, ci si pe orizontala, unde isi pot aduce aportul prin feedback, fiind parte din procesul deciziilor

Amalia Sterescu, leadership consultant, personal branding strategist

Millennials resping mult mai rapid sefii care nu le corespund standardelor. Statisticile spun ca oamenii isi parasesc sefii, nu neaparat organizatiile. Millennials sunt mult mai fermi apropo de ce accepta si ce nu accepta la un sef.

Sunt multe modalitati prin care Millennials schimba organizatiile. In primul rand ca au alte asteptari de la lideri, nu ii mai urmeaza pe cei care nu le corespund standardelor, nu mai prefera ierarhiile si cred ca sunt cei care vor revolutiona stilul de leadership, pentru ca fug de formalism. Ierarhiile devin desuete in acceptiunea lor. Conteaza foarte mult capacitatea unui individ de a contribui, indiferent de ceea ce ii scrie pe cartea de vizita.

In organizatiile din Silicon Valley, care sunt conduse de tineri, exista mult mai multa flexibilitate, birourile lor arata altfel. Exista si pe la noi o incercare de cosmetizare a birourilor in ideea in care sa fie atractive pentru Millennials. Gresit! Pentru ca degeaba ai facut cel mai frumos spatiu de birou, daca organizatia ta este tot piramidala, daca nu se incurajeaza feedbackul, daca tinerii nu sunt implicati in procesul de decizie.

Liderii care vor castiga vor fi cei care vor fi capabili sa isi gestioneze acest mix de generatii si sa scoate ce este mai bun din el. A te situa pe o baricada sau alta este gresit.

Citeste si: Expert HR: Oamenii nu parasesc companii, parasesc sefi

wall-street.ro: Cum gestioneaza un lider conflictul intre generatii? Cum isi motiveaza angajatii sa lucreze impreuna?

Amalia Sterescu: Nu exista retete. Fiecare organizatie are stilul ei. Sunt organizatii care se concentreaza pe a obtine profit si, in general, acolo primeaza ierarhiile si rolurile manageriale cu competente clasice, unde cei din generatiile noi fac eforturi mari ca sa se adapteze si sunt organizatiile concentrate sa aduca valoare clientilor. Acestea sunt organizatii unde este incurajat feedbackul, unde la masa deciziilor ai mai multe tipuri de persoane, unde liderii sunt mult mai deschisi, iar mixul de generatii poate sa isi aduca mai bine aportul. Depinde de cum este structurata organizatia respectiva, de stilul managerial, de cultura organizationala, de scopul organizatiei.

"Greseala de neiertat a unui lider este sa nu invete din greseli"

wall-street.ro: Ce greseli fac cel mai des liderii?

Amalia Sterescu: Greseala de neiertat a unui lider este sa nu invete din greseli. In experienta mea de lucru cu antreprenorii din Romania, dar si cu liderii din corporatii, una dintre cele mai frecvente erori vine din a fi un "talent killer", a nu-ti creste echipa din diverse motive. A nu investi in membrii echipei tale si aici tine de nivelul de incredere al liderului in competentele lui. De multe ori exista o teama a liderilor: "nu ii cresc pentru ca s-ar putea sa imi ia locul", "nu ii cresc pentru ca ar putea sa ma contrazica si ma scoate din zona de confort", "nu ii cresc pentru ca mie imi place sa fiu inconjurat de oameni obedienti". Valoarea unui lider este data de echipa lui si de ceea ce poate sa genereze echipa lui. Este esential ca liderul sa investeasca in dezvoltarea oamenilor, in coaching, in mentoring. Un lider nu exista fara a avea o viziune in fata si o echipa in spate. Nu poti sa vorbesti de leadership daca nu ai una si alta. Asta este una dintre erorile pe care liderii le fac.

A doua eroare este ca, de multe ori, liderii rateaza in a fi un exemplu personal. Degeaba le cerem oamenilor sa dea dovada de etica in business sau sa manifeste anumite comportamente daca noi ca lideri nu le demonstram cu prisosinta. De cele mai multe ori, oamenii ne iau drept model.

wall-street.ro: Cum isi alege un lider oamenii cu care sa faca echipa?

Amalia Sterescu: Daca au luxul sa isi formeze echipa, cei mai multi lideri o fac dupa chipul si asemanarea lor, ceea ce este eronat. Ei trebuie sa incurajeze diversitatea de competente, de personalitati, pentru ca nu vrei sa ai numai "yes, men" la masa, ci vrei sa generezi cat mai multa valoare. De multe ori, valoarea nu vine pentru ca toti ne aliniem opiniile, ci vine din discutii constructive.

Daca merge intr-un grup deja format, liderul este provocat pentru ca autoritatea lui va fi tot timpul chestionata. Si este o situatie provocatoare pentru lider sa inteleaga istoricul, cu ce resurse porneste la drum, sa inteleaga tipurile de personalitate din echipa, sa inteleaga rolurile lor si sa le imprime o directie, o viziune.

De cele mai multe ori, liderii se lovesc de rezistenta la schimbare, pentru ca liderul vine si provoaca status quo-ul si echipa existenta opune rezistenta. E foarte important ca liderul sa identifice persoanele care imbratiseaza cu mai mare usurinta schimbarea, liderii informali si sa investeasca in resursele care pot sustine procesul de schimbare

Amalia Sterescu, leadership consultant, personal branding strategist

Tine foarte mult de abilitatea liderului de a fi capabil sa transforme, ma refer aici inclusiv la puterea de a renunta la anumite resurse toxice care nu contribuie la acest proces de transformare si de a aduce in echipa persoane apte sa sustina acest proces, cu o varietate de competente si, mai ales, cu atitudinea si mentalitatea potrivite cu o cultura organizationala pe care liderul vrea sa o stimuleze.

wall-street.ro: Cum gestioneaza liderii oamenii dificili sau care nu le accepta autoritatea?

Amalia Sterescu: Una dintre competentele esentiale ale liderului este capacitatea de a influenta. Cand vorbim de lideri seniori, asta este ceea ce ii scoate in evidenta. Un lider care nu are capacitatea de influenta prin abilitatile lui de comunicare, prin abilitatile de a gestiona conflicte, prin abilitatie de a face networking intern, de a face lobby, de a face advocacy in interiorul sau exteriorul organizatiei, organizatiile sufera. Asa ca abilitatea de a gestiona conflicte tine de basic management. In corporatii suntem educati si suntem evaluati dupa modul in care gestionam conflictele.

Mai greu in firmele antreprenoriale, unde liderii nu au o astfel de educatie si atunci primeaza stilul "management cu batul". Si atunci se intampla doua lucruri: fie oamenii devin supusi si nu mai contribuie, pentru ca fie cauta tot timpul validarea si nu au curaj sa isi exprime parerile, fie, chiar daca au idei bune, le este teama sa le mai exprime pentru ca s-ar putea sa se loveasca de un "nu".

"In business, esecul nu este opusul succesului"

wall-street.ro: Care este profilul liderului/managerului cu care va place sa interactionati?

Amalia Sterescu: Mie imi plac liderii care provoaca status quo, pentru ca nu sunt oameni comozi. Imi plac liderii care nu se ascund in spatele procedurilor ca sa ia decizii. Imi plac liderii care isi asuma decizii si le sustin, dar cel mai mult imi plac liderii care au un vis si au capacitatea sa ii inspire pe ceilalti si ii aduc alaturi de ei in barca pentru a transforma visul in realitate.

wall-street.ro: Exista liderul perfect?

Amalia Sterescu: Liderii sunt oameni si oamenii sunt supusi greselilor. Noua, romanilor, ni se da peste mana in scoala ca sa nu gresim si am invatat ca a gresi este rau. In leadership, in management, in business, in general, esecul nu este opusul succesului, ci face parte din el. E important sa gresesti, dar cel mai important este sa inveti din erorile astea si sa progresezi.

Este important ca liderii sa fie onesti in fata echipelor si sa nu arate echipei ca ar fi imbatabili si fara de eroare, pentru ca asta inseamna ca nu incurajam eroarea in echipa si oamenilor le va fi teama sa vina sa spuna cand vor face o eroare.

wall-street.ro: Cea mai buna lectie pe care ati invatat-o despre leadership?

Amalia Sterescu: Cea mai importanta lectie pe care am invatat-o despre leadership tine de tranzitiile in roluri de leadership. Cea mai importanta lectie este atunci cand intelegi ce face diferenta dintre un lider si un lider senior. Cand intelegi ca un lider senior este capabil sa aduca performanta, sa isi gestioneze resursele bine, sa inspire, sa motiveze si sa faca lucrurile sa functioneze bine. Tranzitia la senior leadership inseamna ceva mai mult de atat. Inseamna sa fii capabil sa faci networking strategic, pentru a sustine nu numai obiectivele companiei, dar a sustine si comunitatea.

Am mai invatat ca tranzitia la rolul de leadeship inseamna sa iti exersezi mai mult capacitatea de a influenta. Sunt multi lideri in piata care isi conduc bine business-urile, dar au simtit nevoia acelui "give back" pe care un lider presat de operational nu o resimte neaparat. Cei care simt nevoia de a lasa o mostenire, actioneaza si opereaza altfel si isi manifesta influenta intr-un spectrum mult mai mare, in comunitati, in cluburi de business, in proiecte unde incearca sa construiasca o altfel de Romanie.

wall-street.ro: Cea mai buna lectie de leadership pe care ati predat-o?

Amalia Sterescu: Cea mai buna lectie de leadership pe care am predat-o vine din zona de antreprenoriat. Antreprenori care au pornit in business cu o idee, care au avut succes, nu au avut experienta corporate sau cursuri de management in spate, au mers intuitiv, au crescut businessurile si s-au trezit cu echipe de peste 100 de oameni, cu cifre de afaceri de milioane de euro si s-au blocat. Pentru ca nu stiau sa isi construiasca nivelul urmator sau cum sa il gestioneze.

Cea mai importanta lectie pe care am invatat-o de la antreprenori este sa ii invat pe acesti lideri ca nu pot opera cu aceleasi instrumente in etapa de start-up si in etapa post start-up. Ca ai nevoie sa stii sa influentezi mai mult, sa stii sa tii un discurs motivational. A vizualiza nivelul urmator si a putea sa actionezi asupra lui este ceea ce am reusit sa fac pentru multi lideri si pentru multe business-uri

Amalia Sterescu, leadership consultant, personal branding strategist

wall-street.ro: Recomandari pentru cineva care urmeaza sa isi asume rolul de lider prima data in cariera?

Amalia Sterescu: Cel mai important este sa inteleaga care sunt asteptarile celor carora trebuie sa raporteze, cum definesc acestia succesul in rol. Trebuie sa existe o aliniere. Omul se vede pe o pozitie si poate ca isi imagineaza ca succesul inseamna ceva, dar organizatia asteapta altceva de la el. Si atunci este foarte importanta setarea asteptarilor.

De asemenea, e nevoie de abilitatea de a absorbi tot ce inseamna business-ul. Sa stie business-ul, sa isi cunoasca clientii, sa isi cunoasca echipa si sa stie, mai ales, de ce resurse dispune ca sa isi duca planurile la bun sfarsit. Un lider confuz, care nu intelege, nu invata, nu reuseste sa coaguleze toate eforturile pentru a duce totul intr-o directie este supus esecului.

Citeste si: Madi Radulescu, coach: Un sef nu este neaparat popular!