25% dintre Millennials se indreapta catre functii de conducere, iar tinerii din generatia Z incep sa intre pe piata muncii. Cu o pondere atat de mare de nativi digitali in campul muncii, angajatorii au inteles ca trebuie sa se adapteze noului context si sa gandeasca noi strategii de recrutare si retentie. Despre cum s-a transformat piata fortei de munca, ce asteptari au tinerii de la job, dar si care vor fi cei mai vanati candidati in 2018, am stat de vorba cu Mihaela Maranca, director general Randstad Romania.

Generatiile Y si Z au transformat aproape complet piata muncii. Pentru prima data, balanta fortei de munca se inclina catre nativii digitali, astfel ca o schimbare de paradigma va fi esentiala in procesul de recrutare si retentie a candidatilor.

"25% dintre angajatii din generatia Millennials se indreapta catre roluri de conducere, iar cei din Generatia Z incep deja sa preia posturi la nivel "entry". As spune ca 2016 a fost anul in care angajatorii au fost pusi in fata acestor schimbari, pe care le-au analizat si au incercat sa le inteleaga, in 2017 multi dintre ei au inteles ca singura solutie este adaptarea la acest nou context si si-au reevaluat strategiile de recrutare, pe care le vedem implementate in 2018", a declarat Mihaela Maranca, director general Randstad Romania (foto), pentru wall-street.ro.

In acest context al pietei muncii, rolul agentiilor specializate in identificarea si atragerea talentelor a devenit mai important ca niciodata. "Eu si colegii mei din echipa Randstad Romania simtim cum, in ultimii doi ani, a crescut componenta de consultanta in proiectele noastre, pentru a gasi solutii adaptate si pentru a le impartasi clientilor nostri din „best practice”-urile care observam ca au avut rezultate", a adaugat Mihaela Maranca.

Tendinte in recrutare in 2018

In acest an, atunci cand recruteaza, majoritatea companiilor ar trebui sa se concentreze asupra calitatii punctelor de contact ale candidatului cu organizatia.

Observam o atentie tot mai mare acordata sectiunii "Cariera" a site-urilor companiilor, precum si nivelului de pregatire al echipelor care se ocupa de recrutare. Este loc de dezvoltat in ce priveste feed-back-ul luat de la candidati in ce priveste experienta lor in procesul de selectie, precum si in administrarea eficienta a demersului de oferire de follow-up, care poate solicita resurse importante, mai ales in cazul campaniilor de angajari ce au in vedere sute de posturi

Mihaela Maranca, director general Randstad Romania

In plus, tendintele relevate de studiile Randstad la nivel international pentru 2018 indica brandul de angajator ca prioritar pentru companii. Acest fapt este corelat cu provocarea de a gasi candidati competenti, una dintre cele mai mari preocupari ale executivilor.

Romania se confrunta cu o grava criza de personal, astfel ca principalele provocari tin de "gasirea candidatilor cu o compatibilitate maxima cu jobul respectiv". Mai exact, candidatul trebuie sa demonstreze implicare, sa livreze rezultatele asteptate si sa ramana cat mai mult timp in companie.

Pozitiile pentru care se gasesc cel mai greu candidatii potriviti sunt cele care solicita specializari tehnice, de nisa, pentru ca numarul profesionistilor cu experienta, disponibili pentru o schimbare de job, este foarte mic.

Citeste si: Reputatia companiei, criteriul principal in decizia de angajare

Cat este recrutare, cat este marketing

Nativii digitali nu mai sunt dispusi sa completeze formulare lungi, asa cum era practica in procesul de recrutare in urma cu cativa ani. Acestia petrec mult timp in social media si vor sa afle de acolo despre noile joburi. Mai mult decat atat, anunturile de joburi trebuie sa fie cat mai atractive si interactive. Angajatorii s-au adaptat si acestui context.

"Marketingul este o functie esentiala in recrutare, astazi, iar canalele principale ale recrutarii tinerilor sunt social media, alese in functie de industria in care lucrezi si de profilul celor pe care vrei sa ii angajezi. Vedem exersata creativitatea in vizualuri si mesaje text si imagine atractive, fresh, originale, vedem sloganuri si concepte bine articulate de campanii care combina mai multe instrumente (video, machete in social media, panouri stradale etc.)", a declarat directorul Randstad Romania.

Profesionistii care lucreaza in servicii bancare si financiare, vanzari, marketing si comunicare, resurse umane, IT si contabilitate este mult mai probabil sa fie atinsi de mesaje transmise pe platforme de networking dedicate profesionistilor, cum ar fi LinkedIn. Facebook si Snapchat sunt potrivite in cazul companiilor B2C (de exemplu, FMCG, retail, ospitalitate, produse alimentare si bauturi) pentru a atrage publicul mai tanar

Mihaela Maranca, Randstad Romania

Anul acesta, trei tipuri de candidati vor fi foarte cautati in piata: specialistii, profesionistii in domenii tehnice, de nisa (IT, Inginerie etc); lucratorii in unitati de productie; candidatii pentru posturi de client-service / call-center.

Citeste si: Y si Z, cele doua litere care schimba regulile jocului in piata muncii

Asteptarile tinerilor de la job vs realitatea pietei muncii

Atunci cand isi cauta un loc de munca, tinerii din generatiile Y si Z sunt mai degraba interesati de stabilitatea locului de munca, de flexibilitatea pe care le-o ofera jobul si mai apoi de salariu.

"Millennials, ca de altfel toate generatiile de angajati, apreciaza un loc de munca sigur. Ei doresc flexibilitate si echilibru intre viata profesionala si cea personala. Apreciaza un angajator care le ofera modalitati flexibile de lucru, precum telecommuting sau munca bazata pe proiecte. Simt nevoia sa impartaseasca aceleasi valori cu organizatia si superiorii lor si sa aiba un scop mai puternic, mai profund decat castigurile financiare. Doresc sa lucreze pentru organizatii care sunt responsabile din punct de vedere social si care se implica in comunitatile in care activeaza", a declarat Mihaela Maranca.

Digitalizarea a schimbat procesul muncii, asa ca tinerii se asteapta ca organizatiile sa fie aliniate acestor tendinte, care tin de conectivitate si de posibilitatea de a lucra de oriunde.

Potrivit cercetarilor Randstad, costurile ridicate pentru traiul zilnic se numara printre factorii de stres ai tinerilor. Nu este surprinzator, prin urmare, ca doresc pachete de de beneficii bune

Mihaela Maranca

Insa ceea ce tinerii isi doresc de la locul de munca nu se suprapune mereu cu ceea ce cred angajatii ca vor candidatii. "Angajatorii pun in top oportunitatile de avansare in cariera, securitatea locului de munca, instruirea si dezvoltarea. Pe cand un studiu realizat de Randstad in randul a peste 160.000 de angajati, din 26 de tari, releva ca pentru acestia cele mai importante aspecte sunt pachetul salarial atractiv, urmat de siguranta locului de munca si de echilibrul intre viata profesionala si cea personala. In plus, tinerii se asteapta sa gaseasca la job instrumente din ce in ce mai eficiente care sa ii ajute in a-si duce la indeplinire sarcinile", a adaugat aceasta.

In Romania, cea mai mare diferenta legata de asteptarile tinerilor de la locul de munca si realitatea din piata este legata de pachetul salarial. In aceasta problema, companiile au intervenit eficient prin campanii de informare si educare a fortei de munca (programe pentru studenti, internship-uri).

"Dialogul deschis angajat – angajator este inclusiv una dintre solutiile pe care noi le-o recomandam clientilor nostri si care observam ca da rezultate", a completat Mihaela Maranca.

Alta desincronizare pe care am observat-o in plan local poate veni din partea mediului de lucru si a culturii organizationale, insa si in aceasta privinta lucrurile au inceput sa se regleze. Candidatii au invatat ca este important sa se documenteze cu privire la atmosfera si conditiile din cadrul unei organizatii iar companiile demonstreaza tot mai multa transparenta in ce priveste comunicarea detaliilor importante pentru a atrage forta de munca dorita

Mihaela Maranca, director general Randstad Romania

Citeste si: Millennials vor anunturi de angajare pe retelele de socializare

Cum arata un CV bun

MIhaela Maranca spune ca un CV foarte bun, pe care l-a primit pentru o pozitie de management, are urmatoarele elemente:

  • un lay-out bine structurat, placut, usor de urmarit;
  • bine punctate si la obiect experienta si abilitatile candidatului;
  • atentie fata de perspectiva angajatorului - evidentiaza rezultatele obtinute in fiecare job;
  • o trimitere legata de valorile personale ale candidatului;
  • trimiteri discrete, dar concludente, care il ajuta pe recrutor sa isi creeze o imagine legata de personalitatea candidatului, astfel incat sa poata evalua compatibilitatea sa cu postul si cultura companiei si din acest punct de vedere;
  • o fotografie profesionista.

Citeste si: Director HR Orange Romania: Candidatul isi recruteaza compania

Sursa foto: Shutterstock/Copyright: Eugenio Marongiu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri