Accesul la informatie si la programele de finantare le faciliteaza tinerilor din generatiile Y si Z drumul catre antreprenoriat. Chiar si fara o experienta de angajat, multi dintre ei isi asuma riscul de a-si deschide propria afacere. Ceilalti, care inca nu se simt pregatiti sa devina antreprenori, intra in campul muncii, insa nu o fac oricum. Despre cum schimba noile generatii de tineri piata muncii, dar si despre cum vor arata organizatiile viitorului, au vorbit la emisiunea "Inspiratie in business", realizata de wall-street.ro, Daniel Uritu, vicepresedintele Patronatului Tinerilor Intreprinzatori din Romania, si Cosmin Gongea, un tanar din Generatia Z, cea care schimba paradigma muncii.

"Deschiderea tinerilor din Generatia Z catre antreprenoriat este mult mai mare fata de generatiile anterioare pentru ca au avantajul accesului la informatie si la finantare. In ultimii ani au aparut programe de finantare destinate tinerilor, care au stiut sa profitate de ele. Sunt foarte multi tineri care inca nu au implinit 30 de ani, dar care isi deschid propriile afaceri. Avand atatea oportunitati de finantare, nu este de mirare ca acesti tineri isi manifesta spiritul antreprenorial", a declarat Daniel Uritu.

Insa accesul la informatie poate avea doua taisuri. "Spre deosebire de generatiile anterioare, care isi cautau informatiile in carti, la biblioteca, tinerii din Generatia Z sunt la un click distanta de orice informatie. Insa ca sa transformi accesul la informatie in avantaj, trebuie sa stii sa filtezi sursele, sa stii unde sa cauti", a precizat acesta.

Daniel a observat ca tot mai multi tineri, fara experienta de angajat, risca asumandu-si un business. Si asta pentru ca accesul la informatie ii ajuta sa invete din mers si, uneori, chiar sa isi gaseasca un mentor.

Si tot din mers, acesti tinerii invata sa fie lideri. Insa ce este diferit la ei, fata de generatiile anterioare, este ca odata ajunsi in rolul de lider isi vad colegii ca pe niste parteneri de afaceri, nu ca pe simpli executanti. "Trebuie sa existe o relatie de colaborare si trebuie sa le ofere "partenerilor de afaceri" recompense pe masura rezultatelor pe care le obtin", a mai spus Daniel.

Citeste si: Tinerii din Generatia Z, cei mai noi membri din piata muncii. Cat de diferiti sunt de Millennials?

Cosmin Gongea (foto) face parte din Generatia Z, insa marturiseste ca nu se simte pregatit pentru antreprenoriat. Nu inca. Chiar daca s-a gandit la un proiect de business propriu, a ales sa se angajeze si sa castige experienta de munca in cadrul unei corporatii.

"Motivul pentru care am ales sa nu merg pe drumul antreprenoriatului a fost teama de birocratie si de toate piedicile de care se loveste cineva care vrea sa isi deschisa propriul business. De multe ori ni se prezinta partea frumoasa a antreprenoriatului si mai putin greutatile pe care le intampina un tanar antreprenor. Eu am ales rolul de angajat, insa nu stiu pentru cati ani, nu stiu ce drum voi urma. Probabil ca atunci cand o sa am o stabilitate financiara o sa incerc sa-mi lansez propria afacere. Inca nu simt ca sunt 100% pregatit pentru antreprenoriat", a precizat Cosmin.

Tanarul lucreaza inca din primii ani de facultate si spune ca si-a ales cu atentie angajatorul. Au contat foarte mult beneficiile extra-salariale oferite, cultura organizationala a companiei, dar si modul in care angajatorul le respecta salariatilor timpul liber.

"La o varsta mai mica poti gasi foarte usor de munca, insa esti destul de dependent de firma la care te angajezi. De aceea tinerii aleg drumul corporatiilor, pentru ca le ofera un loc de munca stabil si un cadru in care pot creste din punct de vedere profesional. Pe langa toate astea, pentru noi conteaza si politica de motivare a angajatilor. Atunci cand ni se face o oferta de angajare, multi dintre noi nu ne mai uitam doar la salariu. Vedem o cifra care ne convine sau nu, insa foarte multi am inceput sa punem accent pe beneficii. Oferind beneficii din ce in ce mai bune, firmele inteleg cat de important este sa-si motiveze angajatii, in conditiile in care piata muncii este afectata de fluctuatii de personal", a mai spus Cosmin.

In plus, o companie va deveni cu atat mai atractiva cu cat le asigura angajatilor echilibrul intre viata profesionala si cea personala. De altfel, o serie de studii au demonstrat ca angajatii devin mai productivi atunci cand li se respecta timpul personal.

Cat de importanta este experienta de angajat inainte de antreprenoriat? "Foarte importanta", sustine Daniel Uritu. "Experienta de angajat te formeaza ca persoana si te ajuta sa iti dai seama ce drum vrei sa urmezi. Un tanar iesit de pe bancile facultatii nu cunoaste cum functioneaza un business si este important sa aiba o experienta intr-un cadru formal, unde poate invata cum functioneaza o firma, cum se administreaza, care sunt riscurile", a adaugat acesta.

Cum o sa arate organizatiile viitorului?

E adevarat ca tinerii din noile generatii au schimbat paradigma in munca. Companiile care se incapataneaza sa functioneze dupa tiparele clasice si refuza nu se adapteze cerintelor si nevoilor tinerilor risca sa piarda angajati sau sa nu atraga talentele.

"Lucrurile s-au mai schimbat. Daca pana acum companiile isi alegeau angajatii, acum angajatii isi aleg companiile. Acest lucru se intampla din cauza deficitului de forta de munca. Ca sa poata atrage angajati, firmele trebuie sa se adapteze cerintelor tinerilor. Astfel ca angajatorii pun foarte mult accent pe beneficiile extra-salariale, dar si pe crearea unor spatii de munca creative", a spus Daniel Uritu.

In ultimii ani, se observa o tendinta a companiilor de a se adapta nevoilor tinerilor care intra in campul muncii. Mai greu este, insa, pentru companiile mici care nu au suficiente resurse ca sa acorde beneficii angajatilor.

Citeste si: Cum arata liderul pe care tinerii din Generatia Z vor sa-l urmeze?

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri