Consultant: Feedback-ul în companii e oferit de multe ori neclar și irelevant pentru cel care îl primește

Este 2021, iar munca de acasă continuă. Acolo unde s-a putut, toate activitățile și procesele din cadrul organizațiilor s-au mutat online, inclusiv activitățile de evaluare și de feedback. În tot acest timp, lipsa interacțiunii fizice a făcut ca feedback-ul din multe companii să fie mai îngreunat în această perioadă, în contextul pandemiei.

Dar de ce este atât de importantă menținerea acestui proces? Pentru că feedback-ul joacă un rol esențial în buna funcționare a unei companii. Feedback-ul este ceva permanent în viața noastră, reprezentând modul prin care ne reglăm acțiunile în concordanță cu mediul. Acordarea și primirea feedback-ului este la fel de importantă și la job pentru a ști unde ne poziționăm în raport cu munca noastră. Totodată, această retroacțiune, dacă ar fi să o traducem în limba română, ne relevă care sunt atuu-urile, dar ne arată și ce trebuie îmbunătățit la munca noastră de zi cu zi.

Cât de bine știm să oferim, dar și să primim feedback

În România, de multe ori, feedback-ul este gândit ca o metoda de evaluare, dacă ne raportăm la cel oferit de un manager într-o companie, fiind structurat pe cicluri care nu au legătură cu ce se întâmplă concret în realitatea managerului, spun reprezentanții de la Gemba Partners, care au lansat anul trecut LeanFeedback.app, aplicația care încurajează comunicarea între manageri și echipe. Ba mai mult, deseori,feedback-ul este văzut ca pe un mecanism toxic de evaluare, iar din acest motiv ajunge să devină un procedeu forțat și să fie privit chiar cu reticență.

Marius Stăvărache, cofondatorul companiei, spune că firmele din România își pot schimba percepția asupra feedback-ului oferit la nivel intern prin a încerca să nu mai vadă acest proces ca pe ceva foarte tehnic și birocratic, ci mai curând ca pe o unealtă constructivă, menită să creeze un echilibru. La rândul lor, mulți angajații percep feedback-ul ca pe ceva negativ, care le va face ziua sau chiar săptămâna mai proastă.

Un studiu realizat de Adobe în Statele Unite ale Americii arată că 22% dintre cele peste 1.500 de persoane evaluate au declarat că au plâns după ce au primit un feedback negativ, în timp ce 20% dintre aceștia și-au dat demisia imediat după ce au avut evaluarea.

Citeste si:
Lipsa de feedback îi face pe candidați să nu mai aplice la un job
Studiu: Lipsa de feedback de...

„Fără feedback nu putem exista. Fiecare om are feedback permanent de la mediul înconjurător și de la oamenii din jur. Nu e clar, nu e formalizat, este ceea ce numim parte din cultură, din modul de a fi al oamenilor, parte din obiceiuri. Comunicarea non-verbală este parte din feedback și oamenii o practică în mod constant.

Diferența este că în firme este folosit ca un tool de evaluare și are preponderent o conotație corectivă. Feedback-ul nu este studiat corect și de mult ori este învățat nestructurat și oferit neclar și irelevant pentru cel care îl primește. Ajunge să fie chiar o pierdere de timp, în cel mai bun caz”, a declarat pentru wall-street.ro, Marius Stăvărache, consultant în management și cofondator Gemba Partners.

Citește și: 5 indicatori de urmărit în 2021, pe piața muncii

Organizațiile sunt despre oameni

În pofida avansului tehnologic, organizațiile vor fi mereu despre oameni pentru că reprezintă cel mai important mecanism de funcționare din cadrul acestora. Elementele de bază ale oricărei firme sunt oamenii și principiile care îi fac să lucreze bine împreună. Când aceste principii sunt menținute de sesiuni constante de comunicare și de feedback și sunt clare, structurate și pozitive, se creează în interiorul echipelor un echilibru, dar și o „igienă” psihică necesară funcționării de zi cu zi.

Citeste si:
Ce provocări are piața de IT în 2021
Ce provocări are piața de IT...

Este că atunci când îți faci curat în casă. Nu este doar estetic și parcă după ce îți speli mașina merge mai bine. Aceeași stare de `igienă` și claritate oferă feedback-ul bazat pe principii în orice echipă și firmă. Iar ca manager, nu ți-ai dori așa ceva?

-Mariu Stăvărache, consultant management-

Compania de consultanță în lean management a lansat în vara anului trecut LeanFeedback.app, un sistem online de management axat pe echipă, care le permite angajaților să-și ofere feedback permanent pe bază de valori și abilități. Investiția în această aplicație s-a ridicat la 50.000 de euro.

Vezi și: Cum va arăta piața de training și consultanță în 2021

Citeste si:
Cum va arăta piața de training și consultanță în 2021
Cum va arăta piața de...


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri