Teambuildinguri, mese plătite, game nights, coșuri de Crăciun...să fie acestea lucrurile la care ne gândim când vorbim de o cultură organizațională bună? Serios puse la încercare începând cu 2020, companiile se luptă mai mult ca oricând cu fluctuații de personal, chiar și acolo unde există o cultură organizațională cu reputație bună.

Cu siguranță, activitățile, bonusurile și cadourile ce se oferă angajaților reprezintă o bună premisă pentru un plus de motivație sau loializare. Cu toate acestea, în anul de grație 2021 suntem cu toții conștienți că ele nu sunt suficiente pentru consolidarea unei culturi organizaționale puternice, concentrată pe principii și valori coerente, adaptate vremurilor în care trăim.

Având peste 20 de ani de experiență în ‘oameni’, îmi vine destul de ușor să recunosc un mediu organizațional sănătos. Pentru că un astfel de mediu se simte de la primul pas pe care îl faci în companie, până la ultimul ”La revedere!” care îți este adresat atunci când o părăsești. Cultura organizațională nu reprezintă doar o serie de reguli printate într-o agendă A5 cu sigla companiei pe ea. Ține mai ales de un set de bune practici pe care te asiguri, în primul rând, tu, managerul, tu, șeful de echipă, tu, factorul de decizie, că le respecți.

Dincolo de valori de brand declarate, misiune sau mesaj, tu promiți o experiență, o călătorie profesională la care inviți angajații să ia parte. Astfel, între toate atributele de brand, o cultură organizațională puternică devine o condiție esențială pentru o companie valoroasă: ”sunt ceea ce spun că sunt, cât timp și practica o arată”.

Mi s-a întâmplat, nu de puține ori, să văd profesioniști alăturându-se unor organizații de prestigiu, plini de entuziasm. Reverie care s-a erodat la scurt timp, odată ce viziunea companiei, valorile și mesajul ce vin să o susțină, nu își regăseau corespondent în acțiunile membrilor ei.

Promitem oamenilor noștri un mediu de creștere, de dezvoltare constantă și susținută, prin cursuri și traininguri? Asta înseamnă că e necesar să ne asigurăm că au posibilitatea să ia parte la ele și că nu va veni cu prețul acumulării unui volum de muncă ce îi va supraîncărca.

Susținem promovarea unui echilibru între muncă și viața personală? Asta înseamnă că nu vom crea un mediu de lucru în care oamenii se simt prost să plece acasă la ora de terminare a programului.

Suntem pro comunicare deschisă și susținem munca în echipă? Nu vom promova, în acest caz, oamenii care demonstrează individualism și iau decizii bazându-se doar pe propria perspectivă.

Nu vorbim de un micromanagement în care factorul decizional va monitoriza constant acțiunile fiecărui om pentru a identifica orice fluctuație față de un anume standard de practici sau comportamente impus, însă dinamica echipei și orice tulburare față de călătoria lină trebuie adresată, odată sesizată. Cu alte cuvinte, va fi mereu mai ușor să previi când vine vorba de menținerea armoniei în organizație, decât să ‘repari’ o echipă dezbinată de mici perturbări, ca la final să te trezești fără jucătorii cheie în teren.

Și totuși, cum facem? Cum obținem mult râvnita hartă spre ”pământul promis” în care oamenii rămân? Un lider adevărat știe că o cultură puternică are nevoie de răgaz pentru setare, rafinare și reinventare, și toate astea în același timp. Valorile sunt cele care persistă peste ani. Totuși, rafinarea lor și menținerea în pas cu tendințele dictate de piață și context social, nu trebuie să intervină în modul în care sunt tratați oamenii și nici în coerența dintre promisiuni și rezultate.

Știu că este plină de provocări munca unui manager în noua normalitate marcată de viteză și schimbări bruște, neașteptate. Cu toate acestea, unul dintre cele mai importante roluri pe care le are un lider rămâne crearea unei culturi organizaționale sănătoase și pozitive, deoarece este una dintre cele mai bune – și mai simple – modalități de a-ți determina angajații să-și investească talentul și viitorul în compania ta.

Pune accent pe bunăstarea angajaților, dezvoltă bazat pe cultura conturată până în acest moment, oferă sens, creează obiective, încurajează pozitivitatea, promovează conexiunile sociale, ascultă, împuternicește „campionii culturii”!

O companie fără cultură este o afacere cu mai puține șanse de succes pe termen lung. Deoarece cultura afectează aproape fiecare aspect al unei organizații. De la recrutare, până la îmbunătățirea satisfacției angajaților, cultura organizațională poate asigura o varietate de consecințe pozitive în termeni de retenție, fluctuație, brand, forecast, profit.

Culturile organizaționale bine dezvoltate sunt marcate de un angajament ridicat, de comunicare deschisă și onestă și de asumarea prudentă a riscurilor. Poate că investiția în cultură îți pare a fi o investiție în ceva intangibil, dar ai încredere când îți spun că o cultură puternică devine palpabilă prin rezultatele, atitudinile și împlinirile oamenilor care lucrează împreună cu tine pentru un scop comun.

Sursa foto: Unsplash

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri