Un mediu de lucru sănătos este fundamentul pentru succesul oricărei organizații pe termen lung. Pentru a face performanță, oamenii au nevoie să vadă și să simtă că angajatorilor le pasă cu adevărat de nevoile și aspirațiile lor și că nu îi privesc doar ca pe niște resurse pentru a-și îndeplini obiectivele de business.

Vă propun să explorăm ingredientele-cheie ce stau la baza unui mediu de lucru sănătos și ce pot face liderii pentru a le implementa:

Claritatea

O organizație sănătoasă are nevoie de claritate legată de produsele sau serviciile pe care le vinde. Cui se adresează? Care este misiunea, viziunea, strategia, care sunt valorile? Toate acestea au nevoie să fie traduse într-un limbaj accesibil tuturor angajaților.

Rolurile și responsabilitățile clar definite minimizează confuzia și creează un mediu de lucru structurat unde angajații înțeleg ce se așteaptă de la ei și în ce fel activitatea lor contribuie la obținerea rezultatelor companiei. Alinierea obiectivelor individuale și ale echipelor la obiectivele companiei garantează faptul că toți angajații lucrează spre un scop comun.

Echipa de leadership

Este foarte importantă pentru un mediu de lucru sănătos, pentru că echipa de conducere setează direcția și îi inspiră pe oameni, fiind responsabilă pentru comunicarea strategică și facilitarea dezvoltării unui cadru în care angajații pot atinge cea mai bună versiune a lor.

Într-o organizație sănătoasă, liderii sunt un exemplu de urmat pentru angajați, se adaptează la schimbări, sunt dispuși să asculte feedback-ul din partea angajaților și sunt rezilienți în fața adversităților.

Abilitatea organizației de a atrage și a reține talentele

Fiecare organizație are nevoie să găsească răspunsul la întrebarea esențială legată de motivul pentru care cineva ar alege să se alăture echipei, să rămână implicat, dar, și mai important, să atingă performanțe remarcabile. Aici, claritatea revine din nou în prim-plan - este crucial ca organizația să își definească identitatea, să aibă clar definite misiunea, viziunea, strategia, să știe care sunt profilele persoanelor care se potrivesc cel mai bine și cum poate atrage, motiva și păstra aceste persoane.

Cultura învățării continue

Una dintre nevoile umane fundamentale este dorința de a crește. Organizațiile sănătoase investesc continuu în dezvoltarea oamenilor, pentru creșterea lor și, respectiv, a organizației, și adoptă o cultură a învățării și adaptării permanente.

Investiția se face atât pentru a-i ajuta pe angajați să se dezvolte în pozițiile lor actuale, cât și pentru a-i pregăti pentru cele viitoare.

Există multe metode prin care angajații pot învăța și se pot dezvolta. În experiența mea, proiectele și responsabilitățile diverse sunt cele care au avut rezultatele cele mai bune.

Cultura organizațională

Cultura organizațională reprezintă ansamblul valorilor, normelor, comportamentelor, practicilor și obiceiurilor care definesc modul în care membrii unei organizații interacționează între ei. Un mediu de lucru sănătos necesită o comunicare transparentă (fie că este pe orizontală sau verticală), precum și feedback constant și constructiv - atât în privința performanțelor individuale, cât și a proceselor organizaționale.

Valorile organizației sunt transpuse în comportamente tangibile, integrate în toate procesele majore de resurse umane. Aceste comportamente servesc drept criterii în procesul de recrutare, le oferă oamenilor oportunități de promovare și sunt incluse în sistemele de recompensare. De asemenea, acestea sunt reflectate în programele de training și dezvoltare, contribuind la îmbunătățirea constantă a echipei.

Comportamentul etic și respectarea valorilor companiei sunt esențiale pentru a construi încredere în relația cu angajații, clienții, comunitatea și toți ceilalți stakeholderi.

Incuziunea și diversitatea

Organizațiile sănătoase recunosc importanța incluziunii și a diversității și impactul pe care perspectivele diferite îl au asupra inovației, rezolvării problemelor și creativității.

Siguranța psihologică

În organizațiile sănătoase, angajații cred că pot să-și exprime punctul de vedere, își asumă riscul de a vorbi despre subiectele mai puțin confortabile, despre greșeli și eșecuri fără teama de repercusiuni.

Investiția în sănătatea fizică, mentală și emoțională a angajaților

Organizațiile sănătoase se concentrează asupra omului și investesc în eliminarea riscului de accidente, în beneficii care încurajează sănătatea fizică, sănătatea mentală și emoțională – cum ar fi promovarea culturii incluzive și a diversității, implementarea intervențiilor care să îi ajute pe angajați să gestioneze stresul și anxietatea, încurajarea comunicării, colaborării și a relațiilor sănătoase între angajați.

Cum pot organizațiile să construiască un mediu de lucru sănătos?

În realizarea structurii organizaționale, a proceselor și a culturii organizaționale, companiile sănătoase iau în considerare nevoile umane și implementează acțiuni pentru a le putea îndeplini.

Uitându-ne din această perspectivă la câteva dintre ingredientele care contribuie la construirea unei organizații sănătoase, aș menționa:

  • Respectul

Angajații sunt tratati cu respect și demnitate și sunt apreciați pentru contribuția pe care o au. Lipsa corectitudinii este percepută foarte dureros de către angajați, astfel că aceasta poate fi adresată prin creșterea transparenței, îmbunătățirea comunicării și creșterea implicării angajaților. Percepția lipsei de corectitudine poate rezulta din lipsa clarității vizazi de rol, de regulile din organizație sau a obiectivelor.

  • Siguranța fizică și psihologică

O organizație sănătoasă creează un mediu sigur atât din punct de vedere fizic, cât și emoțional. Angajații care se simt în siguranță sunt mai productivi, mai implicați și, în general, mai fericiți.

  • Autonomia

Autonomia este percepția de a exercita control asupra mediului, respectiv de a avea alegeri. În fiecare organizație și rol există niveluri diferite ale gradului de autonomie care poate fi exercitat. Dându-le angajaților permisiunea să-și organizeze munca, programul de lucru, timpul de învățare și libertatea de a lua decizii fără consultatea superiorului pot fi acțiuni foarte benefice dacă sunt stabilite în anumiți parametri.

  • Relaționarea

Interacțiunea socială este una dintre nevoile umane fundamentale. Organizațiile pot adresa această nevoie prin încurajarea programelor de coaching și mentorat, sistemelor de tip „buddy” și diferite grupuri care învață și lucrează împreună.

Compania Gallup, în cercetările sale referitoare la implicarea angajaților, consideră întrebarea „Am un prieten foarte bun la locul de muncă” ca fiind esențială în setul lor de 12 intrebări referitoare la angajament.

Organizațiile au nevoie să creeze un mediu de lucru în care oamenii se simt sprijiniți și incluși, au relații pozitive cu ceilalți, și, când apar conflicte, acestea sunt gestionate în mod sănătos și eficient.

  • Recunoașterea contribuției angajaților

Angajații au nevoie să le fie recunoscute eforturile la locul de muncă, prin diferite acțiuni, să li se ofere oportunități de promovare și de învățare continuă.

  • Autorealizarea și dezvoltarea personală

Pentru a performa, angajații au nevoie să li se creeze toate condițiile pentru a face o activitate cu sens pentru ei. E necesar ca organizațiile să facă tot posibilul pentru a-i atribui unui angajat un rol care să i se potrivească, să îi placă și să aibă sens pentru el în acea etapă de dezvoltare a vieții lui.

Un studiu realizat de Gartner arată că o abordare care pune oamenii în centru și care le oferă mai mult control asupra muncii și mediului lor de lucru, îi face și mai productivi. Pentru acest lucru, angajatorii au nevoie să își reevalueze abordarea la nivel de strategie, leadership și cultura organizațională.

În concluzie, un mediu de lucru sănătos reprezintă cheia spre o productivitate crescută, angajați motivați și o organizație care prospere pe termen lung. De la promovarea transparenței și a comunicării deschise până la oferirea de oportunități de dezvoltare personală și profesională, fiecare element contribuie la construirea unui cadru în care oamenii pot înflori și pot aduce contribuții semnificative.

Sursa foto: LinkedIn / Adriana Gontariu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri