Orașele europene sunt unele dintre cele mai bune din lume când vine vorba de transportul public. Cu toate acestea, mașina este încă rege în majoritatea zonelor urbane. Totuși, unele municipalități de pe continent – de la orașe mici la orașe mai mari – conduc în liniște o revoluție care urmărește să readucă spațiile publice la felul în care erau în trecutul îndepărtat, adică fără trafic auto.

Următoarele orașe arată că este posibil să inversăm o tendință care acum pare atât de înrădăcinată în psihicul nostru modern. Vizitați aceste orașe nu numai pentru a vă imagina, ci și pentru a experimenta cum arată și se simte viața fără o mașină la vedere.

Pontevedra, Spania

Orice astfel de listă ar trebui să înceapă întotdeauna cu acest oraș fermecător ascuns în colțul de nord-vest al Spaniei, pe care Politico l-a descris drept „pionierul viitorului fără mașini al Europei”. Transformarea a început în 1999, când primarul Miguel Anxo Fernandez Lores a intrat în funcție cu ideea că vrea să facă ceva drastic, scrie The Mayor.

Orașul cu 80.000 de locuitori a fost recunoscut de nenumărate ori ca un exemplu de succes al pietonalizării. Ultimul deces din trafic pe teritoriul său a avut loc în 2011 și a fost cauzat de o dubă de livrare. În general, totuși, acesta este probabil cel mai sigur oraș din Spania pentru pietoni.

Acest incident, totuși, subliniază și faptul că eticheta fără mașini este puțin o denumire greșită. Chiar și primarul însuși avertizează împotriva acestei etichete. În opinia sa, un oraș fără mașini nu ar fi complet fezabil. De aceea vehiculele de livrare încă funcționează acolo. Totuși, acest lucru demonstrează că pentru a funcționa corect o așezare urbană are nevoie de foarte puține vehicule.

Sursa Foto: Shutterstock.com

Veneția, Italia

Veneția nu are mașini pe străzile sale înguste. Oricum, vehiculele ar fi destul de impracticabile acolo. În plus, Veneția nu permite nici măcar bicicletele. Se pare că acest lucru face din orașul antic cel mai mare spațiu urban destinat doar pietonilor din Europa.

Orașul medieval are 438 de poduri, 183 de canale și nenumărate alei înguste. Principalul mod de mobilitate este gondola. Cu toate acestea, există un zgomot ocazional de motoare pe Canale Grande, deoarece există și bărci cu motor care operează în apropiere, precum și feriboturi către insulele din apropiere.

Din fericire, cel puțin vasele de croazieră mamut sunt și ele din trecut, în urma unui incident spectaculos în care una dintre aceste nave a lovit un doc, în 2019.

Sursa Foto: Pixabay.com

Giethoorn, Olanda

Vorbind despre Veneția, de ce să nu vorbim și despre Veneția Nordului, așa cum este adesea numit pitorescul sat olandez Giethoorn?! Iar canalele pline cu bărci nu sunt singurul lucru comun între cele două.

Drumurile sunt inexistente aici și, drept consecință, nici vehiculele cu motor. Aceasta fiind Olanda, totuși, bicicletele nu numai că sunt permise, ci sunt, de fapt, modul preferat de transport.

Sursa Foto: Shutterstock.com

Hallstatt, Austria

Acest oraș austriac apare în mod regulat pe toate listele celor mai frumoase orașe, și se întâmplă să fie și fără mașini.

Site-ul Patrimoniului Mondial UNESCO a oferit, totuși, zone de parcare la periferie, unde vizitatorii, oaspeții hotelului și personalul pot parca. Centrul orașului, însă, are bariere care taie dreptul de trecere.

Sursa Foto: Pixabay.com

Rovinj, Croația

Această bijuterie adriatică, mai puțin cunoscută decât Dubrovnik, dar la fel de încântătoare, se presupune că este cea mai mare zonă pietonală a Croației. Aceasta include aleile pietruite și demne de Instagram ale întregului oraș medieval.

Dacă decideți să rămâneți în orașul vechi, verificați de două ori cu proprietatea dacă oferă parcare în parcările din apropiere și transfer gratuit la hotel. Hotelurile din orașul vechi folosesc de obicei mașinuțe de golf pentru a-și transfera oaspeții din locurile de parcare.

Sursa Foto: Shutterstock.com

Loutro, Grecia

Loutro este situat pe cea mai mare insulă a Greciei, Creta – mai precis, pe coasta de sud a secțiunii sale de vest, ascuns într-un golf azur. Există doar două moduri de a ajunge acolo – cu barca sau pe jos.

Loutro face parte din regiunea Sfakia, care a fost cunoscută în mod tradițional ca fiind oarecum izolată și drept căminul oamenilor mândri, rebeli și independenți.

Întregul sat numără aproximativ 300 de locuitori, iar numărul drumurilor este și mai mic – zero.

Sursa Foto: Shutterstock.com

Civita di Bagnoreggio, Italia

Acest oraș de pe deal este direct dintr-un basm și, la fel ca în basme, sistemul său de aprovizionare cu hrană și resurse se baza pe... măgari. Doar acele animale puternice și încăpățânate puteau accesa singura pasarelă îngustă care leagă orașul de restul lumii. Nu puteai să bagi mașini acolo chiar dacă ai fi vrut – urbaniștii antici s-au asigurat că așa va fi pentru totdeauna.

În zilele noastre, totuși, măgarii au fost și ei pensionați - fie din cauza preocupărilor legate de drepturile muncii animalelor, fie pur și simplu pentru că nu sunt atât de numeroși ca înainte. Puținele restaurante din oraș sunt acum aprovizionate cu mopede.

Sursa Foto: Shutterstock.com

Louvain-la-Neuve, Belgia

Și din Evul Mediu, sărim direct în modernitate cu Louvain-la-Neuve, oraș care a fost construit în 1969 în mod expres cu scopul de a găzdui Universitatea Catolică din Louvain-la-Neuve. Natura sa academică și spiritul tineresc se reflectă în faptul că a fost conceput pentru a fi aproape fără trafic, chiar și într-o perioadă în care mașinile erau la fel de comune ca muștele.

În zilele noastre, atrage turiști datorită muzeului său Hergé, unde fanii benzilor desenate își pot lua dosele de Tintin. Singurul lucru este că, dacă vii cu mașina, trebuie să parchezi într-un loc de parcare subteran și apoi să mergi zece minute până în oraș.

Sursa Foto: Shutterstock.com

Obidos, Portugalia

Să ne aventurăm pentru ultima oară în Evul Mediu pentru că, până la urmă, aceasta este Europa. Orașul cu ziduri Obidos din Portugalia a rămas zidit dintr-un motiv - cel mai bun mod de a ține invadatorii departe, și asta este valabil mai ales pentru mașini. De asemenea, cum altfel ați admira poarta principală numită Porta da Vila, decorată cu plăci tradiționale albastre?

Este doar un sentiment grozav să poți să te plimbi și să nu te uiți neliniștit peste umăr de fiecare dată când traversezi o stradă.

Sursa Foto: Shutterstock.com

Nu în ultimul rând, pe 22 septembrie este sărbătorită Ziua Mondială fără Mașini.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri