6 Ianuarie 2014

Un 2014 la fel de spectaculos? 10 oameni de urmarit in retail



Dupa ce 2013 a devenit primul an in care retailul modern si-a declarat suprematia pe fondul expansiunii agresive a marilor retailerilor, anul acesta se anunta cel putin la fel de spectaculos. Ce decizii vor lua sefii greilor din comertul local si cu ce provocari se vor confrunta?

Noul sef al Carrefour, fata in fata cu insolventa

Dupa ce in luna noiembrie a fost numit in functia de director general al operatiunilor locale ale Carrefour, Jean Baptiste Dernoncourt, fost director financiar al Carrefour Romania, se afla in fata primei provocari din noua functie: insolventa companiei. Procedura de insolventa a fost ceruta de compania GSL Logistic, un distribuitor de scutece si accesorii pentru copii si adulti din Bucuresti. Potrivit unor surse apropiate companiei, datoriile Carrefour Romania catre furnizor sunt de circa 800.000 de lei (170.000 de euro).

La cererea avocatilor, Carrefour a achitat deja datoria si a cerut suspendarea hotararii de intrare in insolventa, o decizie urmand a fi luata in prima saptamana din luna ianuarie.

Carrefour Romania, care opereaza in Romania 25 de hipermarketuri omonime, a incheiat anul 2012 cu afaceri de 962 de milioane de euro (4,3 miliarde de lei) si profit de 23 de milioane de euro.


Gabriel Sandu: prima marca proprie dezvoltata de un retailer roman

In 2009 vindea un business de 33 mil. euro gigantului Vodafone. Trei ani mai tarziu intra intr-un domeniu total diferit: retailul alimentar de proximitate. Planurile sale nu se opresc la sapte magazine, cat numara in prezent reteaua pe care o detine, Gabriel Sandu declarand ferm ca in urmatorii 5 ani vrea sa ajunga la pragul de 100 de magazine.

Antreprenorul are pregatit pentru acest an un buget de investitii de 200.000 de euro, suma care va folosita pentru dezvoltarea unor facilitati de productie si pentru intrarea pe segmentul marcilor proprii.

“As vrea sa lansez prima marca proprie in zona bauturilor nonalcoolice. Acum construim planul de afaceri. Produsele marca proprie depind de cel care le comanda. Cand ceri pretul cel mai mic fara a te uita la calitate, atunci produsul va fi pe masura. Vad prin marca proprie produse de calitate rezonabila la un nivel de pret redus. Marcile proprii ar trebui sa fie cam 20% din cifra de afaceri a oricarui comerciant. Undeva aici ar trebui sa ajungem si noi”, declara omul de afaceri.


Mega Image: extindere si online?

Peste jumatate din cele 200 de magazine noi anuntate de grupul belgian Delhaize, care detine reteaua Mega Image, pentru cele 10 tari in care activeaza au fost deschise in Romania, piata unde a inregistrat si o crestere a veniturilor de 30-35% pe parcursul anului trecut. Reteaua Mega Image numara in prezent 296 de unitati la nivel national.

Compania, condusa de Xavier Piesvaux, a anuntat ca va lansa in primul trimestru din 2014 serviciul de livrare la domiciliu pentru conceptul AB Cool Food, axat exclusiv pe produse congelate.


Pariul indraznet al unui vrancean care tine piept greilor din retail

De profesie inginer electromecanic, Feliciu Paraschiv, 46 de ani, a navigat timp de 7 ani in peste 150 de tari. Astfel, a descoperit fata comertului din Africa sau Asia si, in 1995, a pus bazele companiei Paco Group, in prezent un business de 10 mil. euro.

In urmatorii cinci ani reteaua Paco va insemna un numar mai mare de magazine, comert online cu livrare la domiciliu.

In prezent, reteaua Paco numara sase supermarketuri de proximitate (doua in Odobesti si patru in Focsani), cu suprafete cuprinse intre 300 si 1.000 mp si un non-stop. Cu aproximativ 200 de angajati (unii dintre ei lucrand in firma de 17-18 ani) si o cifra de afaceri de 9,3 mil. euro in 2012, Paco Group este una dintre cele mai importante retele de local key accounts din Moldova.


Seful Auchan, pe locul 2 in ringul hipermarketurilor

Auchan va deveni la finalul transformarii celor 20 de hipermarketuri real, preluate de la Metro, a doua cea mai importanta retea de hipermarketuri din Romania, dupa Kaufland si inaintea Carrefour, estimeaza GfK. Pana la finalul lui 2013 compania remodelase sapte magazine Real in Auchan, transformarile realizandu-se in doar 3 luni.

Obiectivul ambitios al sefului Auchan, Patrick Espasa, este ca realizarea convergentei celor 20 de magazine si trecerea sub marca si comertul Auchan sa se realizeze in mai putin de un an.


Un nou sef pentru Metro Cash&Carry

Gilles Roudy l-a inlocuit in decembrie pe Dusan Wilms la conducerea Metro Cash&Carry Romania.Roudy a mai fost director comercial Real International incepand din 2009. Inainte de a se alatura real,-, Gilles Roudy a lucrat la Carrefour timp de 30 de ani in diverse pozitii manageriale, precum CEO al Carrefour Turcia, Belgia, Polonia si o regiune de afaceri europeana, inclusiv Romania.

Ramane de vazut care va fi strategia sa pentru dezvoltarea afacerilor locale, un punct important fiind cu siguranta franciza LaDoiPasi, care numara in prezent peste 670 de magazine de proximitate.


Un nou magazin IKEA?

Intrebat in legatura cu stadiul proiectului pentru cel de-al doilea magazin din Romania, Cornel Oprisan, retail manager IKEA, a declarat ca este “putin probabil ca in 2014 compania sa deschida un nou magazin”.

“Cautam in continuare teren pentru un nou magazin, insa nu am decis inca nimic. Pe pagina noastra de Facebook avem numeroase intrebari legate de acest subiect. La Cluj exista chiar si o petitie semnata pentru un nou magazin IKEA”, declara Oprisan.

In luna februarie, unul dintre actionarii Era Shopping Park din Iasi anunta ca retailerul suedez negocia deschiderea unui magazin in cadrul parcului de retail, intelegere care are mari sanse sa se incheie in acest an. Cu toate acestea, IKEA nu a confirmat informatia.

Magazinul IKEA din Romania a fost al 253-lea deschis in a 35-a tara, in 2007. Pana in luna martie 2010 a fost operat in sistem de franciza locala, iar dupa aceea IKEA Romania a devenit parte din IKEA Group.


O noua preluare marca Profi?

Pawel Musial preciza intr-un interviu acordat Wall-Street.ro ca Profi va anunta preluarea unui al treilearetailer local, tranzactie despre care a afirmat doar ca este “similara Alimrom”. Anuntul urma sa fie facut la finalul anului trecut.

La inceputul lui 2013, compania a preluat sase magazine detinute de firma Alimrom Trading in Cluj, iar anul trecut a cumparat sase magazine in Sibiu de la firma Al Comsib, detinuta de familia Aldea. In 2007, Profi a cumparat noua supermarketuri Albinuta in Bucuresti de la firma lituaniana Maxima LT.

“Cand ne uitam la un retailer luam in considerare aspecte precum locatia, abilitatea de a se adapta la formatul nostru. Preluam intreaga retea de magazine. Un lucru important este ca preluam si o baza generoasa de clienti odata cu aceste tranzactii, oameni care sunt acolo de mult timp si nu se vor muta in curand, ale caror preferinte sunt cunoscute de angajatii acelor magazine”, explica Pawel Musial.


Ce va alege Radu Timis pentru reteaua sa de magazine?

Radu Timis, proprietarul CrisTim - un business de 75 mil. euro si peste 600 de angajati - sustinea intr-un interviu acordat Wall-Street.ro ca situatia actuala nu mai permite lanturilor locale de magazine sa concureze cu marii jucatori internationali.

“Noi nu mai avem nicio sansa la ce se intampla acum in privinta expansiunii in retail. Este o supraglomeratie de supermarketuri si hipermarketuri. Nu am avut know-how pe zona asta si am facut cu totii greseli foarte mari, nu am avut finante, nu am avut posibilitatea de a spune precum multinationalele <<In aceasta tara 3 ani nu ma intereseaza cat castig>>. Nu avem manageri formati in zona asta. Avem 17 magazine, insa nu ne intereseaza zona asta. Nu am luat inca o decizie in sensul insa, urmeaza”, afirma Timis.


Ce pregateste seful eMag?

Compania eMag a evoluat in ultimii 10 ani de la un magazin online specializat pe IT si electronice, intr-un mall online care gazduieste o categorie vasta de produse – jucarii, mancare pentru animale, asigurari sau pachete turistice. In viitor, dupa cum spunea Iulian Stanciu, general manager al companie, este posibil sa intre si pe zona de mancare online.

La mijlocul anului trecut, surse din industrie sustineau un posibil parteneriat intre eMag.ro si lantul de supermarket-uri Mega Image, semnaland intrarea celui mai mare magazin online din .ro in zona alimentara, si a celui mai mare lant de supermarket-uri in zona de comert online. Va concretiza Iulian Stanciu acest proiect in 2014?




Citeste si