Premierul Viorica Vasilica Dancila a anuntat joi ca se va introduce obligatia ca firmele de stat si private care au cel putin 50 de salariati sa aiba "in structura de personal un expert in egalitatea de sanse" intre femei si barbati. Cate companii ar putea fi afectate?

Premierul Romaniei nu a oferit explicatii suplimentare si raspunsuri la intrebari precum “de unde sa fie gasiti acesti “experti in egalitate de sanse” sau CE masuri s-ar putea lua daca s-ar descoperi ca o companie nu respecta aceasta “egalitate de sanse”, lasand totul la un nivel vag – tipic multor decizii luate in ultimul an, de altfel, de cele 3 guverne PSD.

Conform Institutului National de Statistica, in Romania sunt inregistrate 8.791 de companii cu un numar de angajati situat in 50 si 249 de persoane, si un numar de 1.731 de companii care angajeaza peste 249 de persoane. Un total, deci, de 10.522 de firme – date valabile la finalul anului 2016.

ATENTIE insa, numarul acestora ar putea fi mult mai mare, intrucat aceste cifre au fost calculate in functie de activitatea principala a intreprinderilor organizate ca societati comerciale si au ca sursa Registrul Statistic actualizat pe baza surselor administrative de date (situatiile financiare depuse de intreprinderi, D112 - declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate ) si a cercetarilor statistice derulate de I.N.S.

Practic, peste 10.000 de firme din Romania vor avea o noua bataie de cap, de parca haosul fiscal nu ar fi fost de ajuns – sa gaseasca un “expert in egalitate de sanse” care sa “masoare”, cumva, acest termen.

Ce spun specialistii HR?

Trebuie clarificat daca angajatorii au o obligatie sau li se ofera posibilitatea de a include acest post in organigrama, a spus Dana Ionescu, Adecco Romania, pentru wall-street.ro.

"In principiu, ca acest un act normativ sa aduca la indeplinire scopul pentru care a fost initiat, ar trebui sa impuna o serie de masuri minime obligatorii, nu doar sa prevada posibilitatea de a completa organigrama, fapt ce oricum nu era restrictionat pana acum. Daca insa obligatia s-a pierdut pe drum si a ramas doar o posibilitate sau obligatia nu este dublata de o sanctiune considerabila, este posibil ca acest act normativ sa fie “o forma fara fond”. Dar, dupa cum stim, drumul unei initiative legislative pana la punctul final in care devine un act normativ este presarat cu modificari", a completat aceasta.

In cazul in care actul normativ va cuprinde o obligatie si nu doar o optiune, legiuitorul a lasat la latitudinea angajatorilor sa decida daca angajeaza o persoana care sa se ocupe exclusiv de aceste aspecte sau desemneaza un salariat care sa preia si aceste atributii. Prin urmare, decizia asupra costurilor alocate punerii in aplicare a acestui act normativ va apartine entitatilor ce fac subiectul acestei masuri.

"Va fi interesant de vazut daca angajatorii vor alege sa incadreze cu adevarat “experti” in acest domeniu sau sa pregateasca profesional o persoana care sa ocupe aceasta functie ori vor alege varianta mai simpla, prin care sa atribuie responsabilitatile unui salariat al carui post are legatura (preferabil). Oricare ar fi optiunea angajatorilor, este important ca responsabilitatile in aceasta materie sa nu fie indeplinite doar la nivel teoretic, limitate la redactarea unor documente fara continut real, fara plus valoare pentru salariati si care nu isi vor atinge scopul prevazut de actul normativ.

In contextul actual, este previzibil faptul ca angajatorii nu vor alege alocarea unei persoane exclusiv indeplinirii acestor atributii, atat datorita costurilor implicate, cat si datorita lipsei de experti in acest domeniu, pe piata din Romania. Pe de alta parte, repartizarea acestor responsabilitati unui alt salariat, suplimentar fata de fisa postului pe care acesta deja a semnat-o, ar trebui conditionata si de o majorare salariala", a adaugat Dana Ionescu.

Guvernul a mentionat chiar in cuprinsul propunerii de act normativ care sunt atributiile principale ale expertului, tehnicianului sau persoanei desemnate cu atributii in domeniul egalitatii de sanse intre femei si barbati.

"Insa, in functie de politica interna a fiecarui angajator, atributiile persoanei respective pot fi mult mai extinse, ceea ce, de altfel, este de dorit. Exista destule companii din Romania, in special in randul multinationalelor, care au o paleta larga de bune practici in acest domeniu, provenite din experienta firmelor-mama din strainatate. Evident ca atributiile persoanei respective trebuie sa fie balansate si de nivelul de pregatire profesioanala, iar initiatorii actului normativ au gasit si o solutie in acest sens. Astfel, angajatorul unei persoane desemnate cu atributii in domeniul egalitatii de sanse intre femei si barbati va avea obligatia de a pregati aceasta persoana in mod corespunzator, intr-o perioada de 2 ani de la desemnarea sa", a mai spus reprezentanta Adecco Romania.

Notiunea de nediscriminare pe baza de sex si actiunile impotriva acestei forme de discriminare se regasesc in mai multe acte normative din Romania, care sunt deja in vigoare, iar recent anuntata masura a Guvernului vine sa completeze aceste initiative din trecut. Ordonanţa Guvernului nr. 137 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare a fost publicata inca din anul 2000. Legea nr. 202 privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati a aparut in peisajul legislativ al Romaniei in anul 2002. Codul Muncii, care prevede si el referirie la nediscriminarea in relatiile de munca, a fost publicat in 2003. Functiile de “expert in egalitate de sanse” si cea de “technician in egalitate de sanse” nu se introduc prin aceasta noua initiativa a Guvernului, ele regasindu-se deja in Codul COR (Clasificarea Ocupatiilor din Romania - n.r.).

"Prin urmare, obligatiile unui angajator si cunostintele unor salariati in acest domeniu nu ar trebui sa vina acum ca o noutate. Roata nu se inventeaza, doar se imbunatateste. Daca angajatorii vor lua in serios rolul salariatului cu atributii in egalitatea de sanse intre femei si barbati, masura Guvernului isi va atinge scopul urmarit. Numai timpul si practica ne vor da raspunsul la aceasta dilema", a conchid Dana Ionescu.

"Ideea Guvernului nu e rea. Important este ce se urmareste"

Care este rolul unui expert in egalitate de sanse intr-o companie? Poate sa evalueze practicile de angajare, adica sa se asigure ca se acorda sanse egale femeilor si barbatilor, ca angajatorul nu are preconceptii despre femeile fertile, sa se asigure ca postul nu va fi desfiintat daca o femeie pleaca in concediu de crestere a copilului, sa se asigure ca nu exista practici de hartuire.

"Ideea nu este rea, important este cu ce substanta vii si cu ce semnale de bune practica. Este foarte important cine furnizeaza aceasta expertiza si ce se urmareste prin asta. Ma tem ca demersul se coreleaza cu controversatul proiect al Agentiei Nationale de Egalitate de Sanse (n.r. - despre care Rise Project a scris aici)", a declarat Oana Baluta, conferentiar universitar la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii.

Oameni care sa faca expertiza exista, pentru ca universitatile din Romania au programe de master si doctorat in domeniul egalitatii de sanse si de gen, a adaugat Oana Baluta. In plus, dupa un demers al societatii civile, facut in urma cu mai multi ani, functiile de “expert in egalitate de sanse” si cea de “technician in egalitate de sanse” au fost introduse in Codul COR.

Sursa foto: Shutterstock: Anetlanda

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri