Armina povestea inca de anul trecut, intr-un interviu acordat wall-street.ro, despre planurile de extindere in industria de incaltaminte. Inca de atunci, antreprenoarea declara ca avea sa recurga la externalizarea productiei, fiind mult mai dificil sa produci pantofi si avand nevoie de o alta linie tehnologica si oameni calificati in domeniu.

Cateva luni mai tarziu, Lyria a lansat prima colectie de pantofi pictati, in urma unei investitii de 5.000 euro. Preturile pantofilor Lyri variaza intre 319 si 379 lei, iar borsetele – lansate odata cu colectia de pantofi – costa intre 389 si 559 lei.

„Pentru inceput am ales sa externalizam productia, astfel ca nu a fost necesara o investitie propriu-zisa in utilaje, ci in materiale si manopera. Avem pontaje de la 35 la 40, cu posibilitatea de a produce si 34 si 41, la majoritatea modelelor. Pantofii implica multe marimi, fiecare cu specificitatea ei”, spune antreprenoarea.

Cum difera productia de genti fata de cea de pantofi? „Este total diferita. In afara de faptul ca se foloseste pielea naturala ca materie prima, aproape ca nu are nimic in comun. Fiecare model se concepe pe calapodul lui, calapodul vine cu niste specificitati in functie de pontaj, inaltimea si forma tocului. Alegi apoi talpa, brantul si restul pieselor componentelor. Redimensionezi calapodul pentru intreaga plaja de marimi, iar apoi constati ca pentru un singur pantof ai practic 6 modele diferite, pentru ca toate piesele si materialele necesare difera functie de marime. Dar, pantofii au un numitor comun important cu gentile: povestile pictate. Povesti inspirate din best sellerurile Lyria, preferate de clientele noastre si o colectie-capsula dedicata centenarului, RomanIA100”, povesteste Armina.

La 100 de ani de la Marea...
Citeste si: Romania inregistreaza cel mai grav deficit de forta de munca

Pantofii Lyria sunt produsi in doua ateliere din Bucuresti, iar din toamna parteneriatul va fi extins cu alte doua ateliere. Mai mult, antreprenoarea vizeaza ca in timp sa mute intreaga productie de la Brasov la Bucuresti. Armina detine la Brasov o fabrica de productie unde lucreaza sapte persoane, cu o capacitate de productie lunara de 500 de genti, din care 60% reprezinta productia pentru brandul Lyria, restul produselor fiind destinate unor alte branduri sau companii din Germania sau Suedia.

Motivul transferarii productiei la Bucuresti este lipsa fortei de munca, cea mai mare provocare pentru industria de fashion. In prezent, multinationalele din Brasov au monopolizat forta de munca existenta, iar planurile acestora de expansiune ingreuneaza activitatea producatorilor, spune antreprenoarea care a fost nevoita sa externalizeze aproximativ 30% din productia de genti in Bucuresti si estimeaza ca din toamna va externaliza jumatate din productia totala de genti Lyria. „Pur si simplu nu mai gasim forta de munca deloc”.

Extindere in offline cu un concept store Lyria

Pantofii Lyria se vand deocamdata in magazinul online, alaturi de gentile pictate manual, insa antreprenoarea planuieste sa testeze si comertul fizic din toamna, cand Lyria implineste oficial patru ani.

„Ne dorim un spatiu alternativ in care sa poti patrunde in universul povestilor pictate. Avem multe cliente fidele care prefera contactul 1 la 1, atat pentru povestile pictate personalizate, dar mai ales pentru comenzi. Mi-as dori sa nu fie doar un spatiu de comenzi sau un showroom, ci si un spatiu in care sa te relaxezi si sa te incarci cu energie pozitiva”, spune Armina.

Producatorul roman de sucuri...
Citeste si: Producatorul de sucuri naturale Profructta lanseaza o gama ecologica

Lyria este un business de 100.000 de euro, din care 70.000 de euro a reprezentat productia de genti, iar restul pictarea manuala a gentilor si accesoriilor. Pentru anul in curs, antreprenoarea bugetase o crestere de 50%, crestere inregistrata de Lyria anual inca de la infiintare, insa 2018 s-a dovedit a nu fi cel mai performant, iar Armina spera sa se mentina la nivelul lui 2017.

„Primul semestru al lui 2018 nu s-a ridicat la nivelul proiectilor initiale, a fost undeva la 70% din perioada asemanatoare a anului 2017, prin urmare crestere de 50% nu cred ca mai are cum sa fie sustenabila. Nu mi-e clar care sunt cauzele, dar din discutiile cu oamenii cu businessuri asemanatoare, as zice ca a fost o problema generala in piata, pusa pe seama inflatiei si a cresterii economice, starii politice, in general. Clientii au fost destul de nesiguri in cheltuirea banilor, as zice”, incheie antreprenoarea.