Un actor, doi brokeri, un antreprenor si un director de pastravarie au investit 110.000 de euro si au infiintat propria microberarie craft, Plan Beer. Cei cinci prieteni intentioneaza sa renunte la job-urile pe care le au si sa se dedice exclusiv productiei de bere craft pentru ca, asa cum spune unul dintre ei, trebuie sa te si distrezi atunci cand obtii veniturile necesare traiului cotidian. Care este legatura intre berile pe care le produc si formatia rock Iron Maiden sau seria Star Wars si ce obiective au cei cinci pentru microberaria care a produs, din iulie 2018 si pana acum, 2.700 de litri de bere craft?

Este 1 septembrie si sunt la Bucharest Beer Craft Festival. Am venit sa vad live doua trupe despre care am scris, The Details si Coma, dar si sa incerc berea craft fabricata de Plan Beer, o microberarie care si-a inceput activitatea pe 1 iulie 2018. Pe Leonard Visan, unul dintre actionarii Plan Beer, care a lucrat, in ultimii 21 de ani, ca broker in piata de capital, l-am cunoscut la inaugurarea magazinului The Beer Institute, lansat tot la inceput de iulie 2018.

Il reintalnesc pe Leonard Visan la standul Plan Beer, vinde bere. Pare ca ii merge bine, sunt cateva persoane la coada inaintea mea. In total, la Bucharest Beer Craft Festival, Plan Beer avea sa vanda 200 de litri de bere craft, dupa cum aveam sa aflu in timpul interviului cu Leonard Visan si Ernest Fazakas – de asemenea actionar al microberariei, actor si cunoscut publicului pentru activitatea sa din radio –, care a avut loc cateva zile mai tarziu.

”Feedback-ul de la Bucharest Beer Craft Festival a fost bun. Au fost foarte multi straini, expati, foarte multi americani. Au baut pana s-au imbatat exclusiv din berea noastra, veneau constant, beau American Pale Ale si Indian Pale Ale, am vandut cate 100 de litri din fiecare. Cam asa ne si gandeam, daca vindem 200 de litri de bere suntem fericiti”, spune Leonard Visan, unul dintre actionarii microberariei Plan Beer.

Plan Beer, 200 de litri de bere vanduti la Bucharest Beer Craft Festival

Ernest Fazakas spune ca Bucharest Beer Craft Festival a fost important si pentru ca au invatat foarte multe lucruri despre cum trebuie sa te prezinti in fata consumatorilor de bere craft, din punct de vedere al marketingului si al promovarii.

”Iti faci un cort, iti faci un bar, un design, dar trebuie sa scrii mare: IPA. Altfel oamenii trec pe langa tine si nu inteleg de ce esti tu acolo. Dupa ce ne-am facut vizibili a mai fost o chestie misto: langa noi erau colegii de la Amistad, aveau un panou pe care scria Bere Romaneasca de calitate, nepasteurizata. Era o pereche care trecea pe acolo si se uita la noi, la ei si au zis: «Hai sa mergem la Amistad, ca par mai romani.» Ne-am dat seama ca noi nu avem nimic scris in romaneste, totul este in engleza. Am corectat si asta. Inveti”, povesteste Ernest Fazakas, unul dintre actionarii microberariei Plan Beer.

Plan Beer

Participarea la Bucharest Beer Craft Festival este insa doar varful aisbergului, rezultatul unei munci ce a durat mai bine de un an si al unei investitii de 110.000 de euro a celor cinci actionari. Totul a inceput in 2016, cand Leonard Visan le-a adus prietenilor sai cateva beri fabricate de el in bucataria apartamentului in care locuieste.

”Noi ne-am pastrat obiceiul de a organiza seri baietesti in care ne adunam, vorbeam tot felul de prostii, mai jucam un joc. Colegul Leonard a venit cu ideea de home brewing. Incet-incet a facut rost de niste echipamente de home brewing, apoi a venit cu primele beri, iar noua ne-au placut atat de mult incat el ne-a zis ca, daca mai vrem, trebuie sa cotizam fiecare, ca nu o sa cumpere el ingredientele de unul singur. Am cotizat fiecare cu cat ne-a zis el. A venit cu un excel – eram intr-o seara prieteneasca in care un tip a venit cu un excel – si a zis ca astea sunt cheltuielile. Apoi a mai venit cu un alt excel, foarte stufos – era planul de afaceri pentru o microberarie. A fost ideea lui sprijinita de noi, consumatorii, ceilalti patru carora le-au placut berile facute de el in bucatarie. Era in 2016-2017”, isi aminteste Ernest Fazakas, unul dintre actionarii Plan Beer.

Spre ce a mers investitia de 110.000 de euro in microberarie?

Investitia de pana acum s-a ridicat la 110.000 de euro, suma provenita din resursele proprii ale celor cinci actionari, care au, deocamdata, si alte preocupari profesionale in afara de microberarie: Leonard Visan este broker in piata de capital din 1997, Ernest Fazekas este actor si a lucrat in radio, un alt actionar este de asemenea broker, altul este director al unei pastravarii, iar al cincilea este antreprenor. Leonard Visan si Ernest Fazakas spun ca intentioneaza sa renunte, cu timpul, la job-uri si sa se dedice exclusiv microberariei.

Jumatate din suma a fost directionata spre achzitionarea echipamentelor necesare productiei de bere, provenite din China, iar restul spre amenajarea spatiului si alte cheltuieli. De pilda, pana acum cei cinci au platit o chirie de 15.000 de euro pentru spatiul de productie, care se afla in incinta fostei fabrici Apaca din Bucuresti.

Leonard Visan

”Am stat foarte mult dupa autorizatii, dar suntem printre campioni cu doar patru luni, am inteles ca altii au stat si un an sau chiar doi. Vama e cea mai importanta, pentru autorizarea spatiului ca antrepozit fiscal. Noi vom fi platitori de accize. E o valoare fixa pe hectolitru. Dupa ce faci productia, berea pleaca la analize, laboratorul stabileste gradul de alcool, procentul si in functie de acel rezultat oficial se comunica la Vama si ei iti calculeaza accizele. Vama da autorizatii pe antrepozite, locurile unde se produce alcool se numesc antrepozite fiscale, trebuie sa indeplineasca anumite conditii, aprobate de Vama si spatiul e declarat antrepozit fiscal, nu mai ai voie sa faci absolut nimic in afara de obiectul pe care tu l-ai descris cand ai cerut autorizatia. Noi platim accize la jumatate fata de marea industrie, pentru ca producem sub 5.000 de hectolitri pe an. Ne-am dori noi sa ajungem sa vindem 5.000 de hectolitri pe an. Pentru primul an, ne-am propus sa vindem undeva la 40 de hectolitri. A fost multa munca, tot ce vezi aici, in afara de faianta si sapa epoxidica, e facut de noi. Pereti, tavane, instalatia tot noi am montat-o, chinezii nu ne-au dat nicio schema, nimic. Am cautat pe Google si pe Youtube”, povesteste Leonard Visan, unul dintre actionarii microberariei Plan Beer.

Ernest Fazakas spune ca, la inceput, a avut reticente in privinta faptului ca echipamentele pentru productia de bere craft provin din China, dar a avut incredere in Leonard Visan, care vazuse astfel de utilaje la alti microberari. Cei cinci au luat legatura cu producatorul de echipamente cu ajutorul altor microberari, care achzitionasera si ei in trecut utilaje din acelasi loc.

”Am fost foarte impresionat de tagma asta, cel putin Ground Zero si Huliganii (Hop Hooligans – n.red.) au fost super deschisi si ne-au ajutat cu orice. Din ce-am intalnit noi, nu i-am cunoscut pe toti, dar pot sa spun ca Razvan Matache, Mircea Georgescu, Adrian si Silviu de la Bereta sunt niste tipi extraordinari si au in cap ideea asta de revolutie si evolutie. Ei pun multa pasiune in ceea ce fac si nu au o problema sa discute de la retete pana la chestii tehnice”, explica Leonard Visan, unul dintre actionarii microberariei Plan Beer.

Canale de distributie pentru berea craft: horeca si magazinele de specialitate

Autorizatia de la Vama, cea mai importanta dintre toate, dupa cum spune Leonard Visan, a fost obtinuta pe 16 iunie 2018, iar Plan Beer a inceput productia la 1 iulie 2018 in microberaria cu o capacitate lunara de productie de 4.000 de litri de bere craft.

”Pana acum am facut vreo 2.700 de litri de bere. Am avut aventuri cu primele sarje de bere, am intampinat tot felul de mici probleme, s-au infundat tevile, pompele, am pierdut must la transfer, dar incet-incet le-am depasit, acum stim fluxul si ce poate aparea”, spune Leonard Visan, unul dintre actionarii Plan Beer.

bere craft

Din perspectiva canalelor de distributie a berii craft produse, segmentul horeca pare cel mai potrivit pentru inceput, cu toate ca actionarii Plan Beer au avut o surpriza placuta in privinta comertului online.

”Avem o incercare de magazin online, ieri am avut primul client, ne-a luat prin surprindere, nu ne asteptam, noi imbuteliam si ne-am trezit cu cineva care a venit sa cumpere. «Am venit sa iau bere, ca ati postat». Ideea nu e de magazin, ci ca poti veni la fabrica sa-ti iei bere. O sa facem si o sectiune pentru draft, sa bei berea proaspata aici, daca ai chef si timp, poti sa iei si acasa. Nu ne-am propus sa facem aici un punct de desfacere, ci vino, viziteaza. Important e sa suni inainte, ca sa ne gasesti aici. O sa luam barurile la rand, noi in general stim cam, unde se bea bere craft in Bucuresti, pentru ca suntem consumatori. Avem o mare problema cu exclusivitatile marilor producatori de bere din industrie, au exclusivitati pe terase, baruri, dar exista si locatii specializate si de obicei sunt cei care inteleg ideea de bere buna si nu-i intereseaza trei scaune si zece umbrele. E alegerea fiecaruia aici, nu condamnam pe nimeni”, explica Leonard Visan, unul dintre actionarii Plan Beer.

Povestea numelor berilor craft si al microberariei

Interviul se apropie de sfarsit dar, inainte sa ne despartim, il intreb pe Leonard Visan cum au ales numele berilor si al microberariei. Actionarul Plan Beer spune ca au facut mai multe brainstorming-uri, care nu au avut insa nici un rezultat. Inspiratia a venit – cum altfel? – la o bere.

”Norocul nostru e ca suntem buni prieteni si ne intalnim destul de des si dupa mai multe beri consumate, au fost niste intamplari care ne-au facut sa alegem numele Fear of The Duck. E o gluma intre noi, ascultam Iron Maiden si la un moment dat il intreb pe unul dintre baieti: «Bai, cum sa dai titlul unei melodii Frica de rata?» (joc de cuvinte legat de melodia Fear Of The Dark a formatiei Iron Maiden – n.red.). El a intrat in jocul meu si a zis ca da, versurile sunt stupide, dar luat asa, in ironie. Unul dintre noi a prins discutia noastra si ne-a zis ca e «The dark», nu «The duck». Noi am continuat gluma, iar el a luat-o in serios, a cautat pe Google versurile, a inceput sa ne spuna cum sunt. Noi am continuat, bai, e fake news ce ai gasit tu acolo, si el a tot continuat pana si-a dat seama. A doua zi cand ne-am trezit am zis ca Fear Of The Duck e numele berii IPA si asa am gasit denumirea. A New Hop, numele berii American Pale Ale, e un joc de cuvinte pentru ca suntem mari fani Star Wars si primul episod s-a numit A New Hope. Nu este o chestie originala, sunt cred ca zeci de beri cu denumirea asta in toata lumea. O noua speranta si hamei (hop in engleza – n.red.)”, povesteste Leonard Visan.

Bere craft

Numele microberariei, Plan Beer, are de asemenea o poveste. Leonard Visan spune ca au plecat, in alegerea acestui nume, de la ideea ca trebuie sa te distrezi chiar si atunci cand iti castigi banii necesari traiului.

”Trebuie sa avem tot timpul un plan B. Numele vine de la ideea ca exista tot timpul un plan B. Te-a dat afara de la serviciu, te-a parasit nevasta? Stai linistit, exista planul B, bem o bere si gasim solutia. N-o lua in tragic, nu mai lua viata chiar atat de in serios”, explica Leonard Visan, unul dintre actionarii microberariei Plan Beer.

Sursa foto: Plan Beer

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri