Cu “munitie” in valoare de 50 mil. euro, Morpohosis Capital, un fond de private equity (PE) infiintat de patru romani care impreuna au peste 40 de ani de experienta internationala in multinationale, ataca piata romaneasca a IMM-urilor, cautand investitii in companii antreprenoriale ce vor sa se extinda peste granita si care sunt conduse de antreprenori “ce cred nebunesc in propriul business”.

Morpohosis Capital este un fond de private equity (n.red. fonduri de investitii inchise, care au ca obiectiv plasamente in companii private) lansat in decembrie 2018, care a reusit sa stranga de la investitori 50 mil. euro pana in prezent.

Cu o durata de viata de 10 ani (pana in decembrie 2028), fondul tinteste investitii de cate 5-10 mil. euro in IMM-uri romanesti. Morpohosis Capital vrea sa genereze castiguri de minim 8%/an pentru investitori, insa sefii fondului spera ca cifra sa urce mai degraba in intervalul 15-20%.

Fondatorii Morpohosis Capital:

  • Andrei Gemeneanu, managing partner – 15 ani de experienta internationala. Ultima functie ocupata: Global Vice President Unilever
  • Simona Gemeneanu, partner – 15 ani experienta internationala. A lucrat in companii precum PwC si Thomson Reuters.
  • Gabriela Dumitru, partner – 20 de ani de experienta in piata de private equity, consultanta si audit. Ultima functie ocupata: investment director in fondul de investitii polonez Innova Capital.
  • Dragos Petre, partner & CFO – 15 ani de experienta in multinationale din Romania, Olanda, Germania si Spania. Fost CFO pentru Beam Suntory. A mai lucrat pentru Procter & Gamble si TNT Express.

Wall-Street.ro: Cine sunt oamenii cu bani din spatele fondului?

Andrei Gemeneanu: Investitorul nostru ancora este European Investment Fund (EIF) – bratul de private eequuity al Bancii Europene de Investitii, si care este cel mai mare investitor de private equity din Europa. EIF tinteste sa faca profit din investitii, dar in plus plaseaza bani avand o strategie aliniata cu strategia UE - Programul Operational Regional, co-finantat de Fondul European de Dezvoltare Regionala.

WS.ro: Cati bani a investit EIF din cei 50 mil. euro?

Andrei Gemeneanu: Nu pot spune cifra exacta, dar peste jumatate din bani.

WS.ro: Cine sunt restul investitorilor?

Andrei Gemeneanu: Printre institutionali se afla si Banca Transilvania, pe care ii privim mai degraba ca un partener strategic. Cu ei avem o colaborare si pe partea de gasire a IMM-urilor in care sa investim.

In afara de Banca Transilvania si EIF, mai exista o serie de family offices (n.red. compania privata care administreaza averea unor famili instarite), precum si antreprenori din Romania pe care i-am cunoscut in perioada in care am fost consultant de M&A. Ne-a bucurat prezenta antreprenorilor romani pentru ca mereu am considerat ca adevaratul antreprenor roman ar putea sa predea antreprenoriat la Harvard. De ce? Pentru ca antreprenorii romani care au rezistat in ultimii 20-30 de ani sunt oameni care au trecut prin tot felul de provocari: hiper-inflatie, devalorizari valutare, crestere agresiva, colaps economic, schimbari legislative.

WS.ro: Tu investesti in fond?

Andrei Gemeneanu: Da. Este o conditie obligatorie ca toti partenerii sa isi puna “pielea in joc”. Tot ce am si tot ce nu am este investit in acest proiect. E o conditie fara de care investitorii, mai ales cei institutionali, nici nu stau de vorba cu tine.

Daca vrei dezvoltare pe plan extern, ideea este sa devii un jucator real in piata din Anglia, de exemplu, nu sa vinzi un palet de marfa in Anglia.

WS.ro: Cine sunt oamenii care conduc fondul?

Andrei Gemeneanu: Simona Gemeneanu, Gabriela Dumitru, Dragos Petre si eu. Trei dintre noi am fost in aceeasi clasa in liceu. Toti am petrecut o buna parte a carierei in afara tarii, iar impreuna avem peste 40 de ani de experienta internationala.

WS.ro: De ce nu ai continuat job-ul “cald” din corporatie si te-ai intors sa cauti IMM-uri romanesti?

Andrei Gemeneanu: A fost drive-ul meu personal, am avut cumva “piticul” acesta pe creier de a porni propria companie. Si prietenii imi spuneau in ultimii ani “ori faci ceva, ori taci si iti vezi de treaba ta acolo, cu acele ‘catuse aurite’ pe care le ai intr-o multinationala”.

Nu am vrut sa ma trezesc la 50 de ani cu regretul ca de ce nu am avut curajul sa incerc pur si simplu.

WS.ro: Ce fel de IMM-uri cautati?

Andrei Gemeneanu: Ca sectoare, ne uitam la FMCG, zona de tehnologie (dar nu start-up-uri), zona de servicii medicale si zona serviciilor – zona B2B services (business to business services). Dincolo de cele 4 sectoare, gandim pragmatic: daca exista ceva ce face sens, ne uitam atent la acea oportunitate.

Ne uitam la calitatea antreprenorului, sa fie cineva care crede pana la nivelul nebunesc in businessul lui. Prefer sa pornesc la drum cu cineva care este orbit de oportunitate si pe care trebuie sa il aduci putin cu picioarele pe pamant. Mai bine asa decat sa pornesti cu cineva care nu crede in propriul business.

Prefer sa pornesc la drum cu cineva care este orbit de oportunitate si pe care trebuie sa il aduci putin cu picioarele pe pamant. Mai bine asa decat sa pornesti cu cineva care nu crede in propriul business.

WS.ro: Investiti in companii aflate in dificultate financiara?

Andrei Gemeneanu: Nu. Exista fonduri de distressed assets, dar noi nu suntem unul dintre ele.

Cautam companii romanesti care au potential international deoarece in aceasta zona simtim ca experienta noastra anterioara, a partenerilor, este de cel mai mare folos.

WS.ro: Sufera antreprenorul roman la acest capitol? Al dezvoltarii pe plan international?

Andrei Gemeneanu: Raspunsul sta in faptul ca nu putem sa numim acum, in cateva secunde, 10 companii romanesti care au avut succes real peste granite. Ar fi o provocare sa facem asta.

Expansiunea internationala este un lucru cu adevarat dificil. Iar asta ti-o spune cineva care a si facut bani din expansiune internationala, dar care a si pierdut bani din expansiune internationala.

Pare simplu, ma intalnesc cu antreprenori romani care imi spun ca ei vand produsele lor in 40 de tari. Ii intreb “si cat reprezinta vanzarile acestea din afacerile voastre?”. Raspunsul? “Eh… sunt mici, 5% din afaceri”. Cand aud asta, ma apuca durerea de cap pentru ca inseamna ca ai 40 de businessuri foarte fragmentate. Daca vrei dezvoltare pe plan extern, ideea este sa devii un jucator real in piata din Anglia, de exemplu, nu sa vinzi un palet de marfa in Anglia.

Daca iesi pe plan extern cu firma ta, trebuie sa fii pregatit sa pierzi 3 ani. Eu as numi magie, nu antreprenoriat, daca cineva ar reusi sa iasa pe profit mai repede de atat, dupa o extindere internationala

WS.ro: Cati ani dureaza pentru o companie care iese pe piata externa sa ajunga la break-even?

Andrei Gemeneanu: Daca iesi pe plan extern cu firma ta, trebuie sa fii pregatit sa pierzi 3 ani. Eu as numi magie, nu antreprenoriat, daca cineva ar reusi sa iasa pe profit mai repede de atat, dupa o extindere internationala. Daca in anul 3 reusesti sa faci bani, trebuie privit ca o surpriza pozitiva. Financiar insa, trebuie sa te astepti sa pierzi bani timp 3 ani.

WS.ro: Ce altceva vreti sa vedeti la companiile in care investiti?

Andrei Gemeneanu: Ne uitam la calitatea antreprenorului, sa fie cineva care crede pana la nivelul nebunesc in businessul lui. Prefer sa pornesc la drum cu cineva care este orbit de oportunitate si pe care trebuie sa il aduci putin cu picioarele pe pamant. Mai bine asa decat sa pornesti cu cineva care nu crede in propriul business.

WS.ro: Cu cate companii discutati in prezent pentru o posibila investitie?

Andrei Gemeneanu: De la inceputul anului 2019 ne-am uitat la peste 300 de companii romanesti ca sa facem o tranzactie.

Avem 6-7 deal-uri active, in negociere, un ideal in due diligence, unul deja facut si suntem pe punctul de a anunta a doua investitie in T1 2020. Perioada de investitie a fondului este de inca 3 ani, asadar tintim doua tranzactii pe an.

WS.ro: Ce tinte de randament aveti? Ce ati promis investitorilor?

Andrei Gemeneanu: Avem ceea ce se cheama hurdle rate, adica randamentul minim pe care trebuie sa il faca investitorii astfel incat noi, managerii de fond, sa incepem sa “facem bani”. Acesta este de 8% pe an, dar targetul e sa facem intre 15 si 20% pe an.

Pentru a rezista in business-ul de private equity trebuie sa ai track record, sa ai un istoric de succes pe care sa il poti arata investitorilor.

Sursa foto: Morphosis Capital

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri