Industria IT, în prima linie pentru sănătatea românilor

Criza actuală din sănătate a pus societatea sub grele încercări, orice tip de ajutor fiind esențial pentru depășirea stării de urgență și pentru cei implicați direct în lupta cu noul coronavirus. Ca o gură de aer, susținerea venită din partea mediului privat a fost nelipsită în această perioadă, industria IT fiind unul dintre exemplele remarcabile în acest context și nu numai.

Industria de IT este cunoscută la nivel local ca locomotiva economiei, vedeta mediului privat, iar cifrele o demonstrează – creștere de circa 500 de milioane de euro/an în ultimii trei ani, circa 6% din PIB-ul țării, peste 125.000 de angajați pe plan local, venituri cumulate de circa 6 miliarde de euro anul trecut. Însă aceasta este partea cunoscută a activității firmelor din IT, cea care poziționează țara noastră în topul destinațiilor marilor jucători din tehnologie. Mai puțin cunoscută – dar cu efecte remarcabile și lăudabile totodată – este implicarea companiilor în dezvoltarea societății, prin diverse proiecte de responsabilitate socială.

Domeniul sănătate s-a aflat mereu în topul direcțiilor de responsabilitate socială ale industriei IT, în ultimii ani inițiativele companiilor concretizându-se în diverse campanii care vizează acest segment, de la donare de sânge, la promovare a alimentației sănătoase ori donații de software către instituții medicale. Pe de altă parte, odată cu pandemia Covid-19, eforturile spre susținerea acestui segment s-au accentuat, direct proporțional cu nevoile societății, industria de IT demonstrând că poate reprezenta un stâlp de susținere a eforturilor societății în perioadă de criză.

IT-iștii în lupta anti-Covid-19

Poate una dintre cele mai cunoscute inițiative la nivel public, parteneriatul dintre Bitdefender, eMag, Banca Transilvania și Mobexpert reprezintă un exemplu de succes al implicării mediului privat în gestionarea crizei Covid-19. Cele patru companii menționate au lansat o platformă de donații, numită „Donează pentru linia întâi”, cu scopul de a ajuta cu echipamente de protecție personalul sanitar, polițiștii, armata și jandarmii, ținta fiind strângerea a 50 milioane lei pe lună. Cumulat, cele patru companii au donat până acum patru milioane de lei, fiind contractate peste 40 de milioane de măști, mănuși, combinezoane și peste două milioane de măști FFP2.

„Noi suntem doar unul dintre cei mulți din societatea civilă care pun umărul astfel încât să trecem cu bine, ca și comunitate, de o situație grea”, spune Florin Talpeș, CEO al Bitdefender.

Citeste si:
Cum afectează munca de la distanță cultura organizațională
Cum afectează munca de la...
Citeste si:
Cum te afecteaza coronavirusul, in functie de afectiunile de care...
Cum te afecteaza...

În direcția sprijinirii sistemului medical cu produse sau echipamente au existat numeroase alte inițiative ale companiilor din IT, implementate prin campanii interne sau sprijinire a unor cauze externe, concretizate prin dotarea unităților sau cadrelor medicale cu cele necesare desfășurării activității.

Spre exemplu, Bucharest Robots, în parteneriat cu Departamentul pentru Situații de Urgență, a pus la dispoziția spitalelor cel mai performant robot autonom de dezinfecție cu lumină UVC, Bucharest Robots fiind unic distribuitor al acestui robot autonom. În urma acestei campanii, peste șase spitale au fost dezinfectate gratuit.

Pe de altă parte, pe lângă implicarea directă, unele companii și-au îndrumat și susținut și angajații spre implicarea și dezvoltarea unor inițiative private în acest sens. De pildă, unul dintre angajații Adobe România, alături de un grup extern, a pornit o inițiativă de fabricare și livrare de viziere destinate personalului medical din prima linie în lupta cu Covid-19 (personal medical, forțe de ordine, pompieri etc.). Până în prezent, au fost produse aproximativ 330.000 de viziere la nivel național și au fost ajutate peste 1.700 de spitale și instituții. Adobe și-a încurajat ceilalți angajați să doneze pentru același proiect, iar sumele au fost dublate de companie.

Un alt exemplu de susținere a celor din linia întâi este și cel oferit de Systematic, care s-a alăturat inițiativei organizate de Fruit Break, livrând peste 3,5 tone de fructe proaspete și peste 350 de litri de sucuri naturale cadrelor medicale care activează în spitalele Covid-19.

Citeste si:
Biolog: Coronavirusul devine din ce în ce mai contagios
Biolog: Coronavirusul devine...

Totodată, era de așteptat ca numeroase companii din IT să pună la bătaie în această criză numeroase resurse proprii, precum soluții, expertiză, respectiv voluntari dintre angajații doritori. Dintre acestea menționăm companii precum Kaspersky, care a oferit licențe gratuite timp de șase luni către instituțiile medicale sau mReady Solution, care la începutul pandemiei, pe fondul lipsei de medicamente din farmacii, a dezvoltat, alături de Asociația Magic, infrastructura și aplicația mobilă dedicată farmaciștilor din România cu scopul de a ajuta bolnavii aflați in căutarea de medicamente „rare”.

Tot în această direcție și-a orientat suportul și Zitec. Prin intermediul angajaților care s-au oferit voluntar, compania a dezvoltat o platformă online cu obiectivul de a centraliza acțiunile de bine ale diverselor asociații sau companii, pentru o mai bună coordonare în timpul pandemiei de Covid-19. Totodată, cei din echipa Zitec s-au implicat voluntar și în acțiuni de dezvoltare a unor aplicații de digitalizare a declarației DSP la intrarea în țară, a unei aplicații de digitalizare a declarației pe propria răspundere necesară în perioada de urgență pentru a părăsi locuința, precum și în traducerea unui ghid de combatere Covid-19 pe modelul măsurilor luate de Coreea de Sud, țara care a avut un succes mare în administrarea situației pandemiei.

Domeniul sănătății, o direcție de responsabilitate socială a firmelor din IT și înainte de criza Covid-19

Zitec este, totodată, una dintre companiile care s-au implicat în domeniul sănătății și înainte de actuala criză. Cea mai cunoscută inițiativă în acest sens este #cei1024, o campanie de donare de sânge lansată pentru companii din București și din întreaga țară, cu obiectivul de a convinge cel puțin 1024 de persoane să doneze sânge, din confortul biroului lor, în fiecare an. Compania și-a atins obiectivul de a strânge cel puțin 1024 donatori în fiecare an, în primii patru ani, și a extins campania în toată țara, în peste 15 județe din România, ajungând la peste 5.600 de donatori și aproape 17.000 de vieți salvate.

Citeste si:
Alegeri locale 2020: Robert Negoiță a votat
Alegeri locale 2020: Robert...

Brunomag este un alt exemplu de companie care mizează pe direcția sănătate în campaniile lor CSR. De circa șase ani, compania organizează evenimente culinare prin care susține o viață sănătoasă, promovând ingrediente fără prea multe E-uri, cu mai puțin zahar și mâncare home-made. Până în prezent, compania a realizat circa 10 evenimente de acest tip.

iAccept este o altă inițiativă privată, un proiect open source dezvoltat de Waters Romania, ce are ca scop ajutarea persoanelor cu autism. Prin conectarea specialiștilor care lucrează în domeniu, respectiv oferirea de mijloace pentru a colecta și a împărtăși informațiile, obiectivul acesteia este obținerea celui mai bun tratament pentru persoanele cu aceste nevoi speciale. Deși beneficiarii sunt greu de estimat, compania menționează un număr de peste 1000 de specialiști care au utilizat aplicația, însă cel mai mare câștig va fi obținerea unei baze de date naționale cu cei care suferă de autism.

Susținerea unor cauze externe care vizează domeniul sănătății este, de altfel, o practică des întâlnită în rândul companiilor din IT. Spre exemplu, Systematic, care are ca obiectiv CSR susținerea unor grupuri vulnerabile, susține prin donații Asociația Magic, care se ocupă cu construirea unui refugiu pentru părinții de lângă cel mai mare spital oncologic din România.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Companii »



Setari Cookie-uri