Fraudele pot avea un impact major atât financiar cât și reputațional asupra companiei tale, impact capabil să știrbească reușitele întregii organizații acumulate de-a lungul anilor. Pentru a întelege cât mai bine care sunt mecanisemele de detectare a unei fraude în interiorul companiei, dar și modul în care un manager trebuie să acționeze pentru a preîntâmpina o astfel de activitate, am discutat cu Antoaneta Ionescu, Managing Partner în cadrul agenției de investigații corporate SPIA - Secret Private Investigations Agency

Antoaneta Ionescu explică, pentru început, pașii intermediari care au loc până la declanșarea investigației antifraudă. Astfel, pentru a fi pus în mișcare mecanismul de investigație, compania trebuie să adreseze o solicitare agenției SPIA, în care să explice suspiciunile sale și motivele pentru care consideră că are nevoie de serviciile acesteia.

”Noi analizăm solicitarea și decidem dacă situația semnalată de client are la bază o problemă reală, caz în care acceptăm să desfășurăm o investigație, sau ne confruntăm cu o interpretare subiectivă din partea acestuia, situație în care contractarea unei agenții de investigaţii nu este justificată”, explică Antoaneta Ionescu (foto), pentru wall-street.ro.

Odată ce agenția acceptă speța propusă de client, pornește investigația de la brieful acestuia, care, de cele mai multe ori, conține semnalele unei fraude, fie ele integrale sau parțiale. Scopul investigatorilor este să identifice, să documenteze și să destructureze, oricât ar fi de greu, rețelele infracționale care prejudiciază material sau reputațional compania.

”Adunăm, prin metode specifice, dovezi, informații, le analizăm, apoi le predăm clientului. Probele pot confirma sau infirma veridicitatea bănuielilor inițiale, care au declanșat investigația”, precizează Antoaneta Ionescu.

Cine se află cel mai des în spatele fraudei?

Din experiența investigațiilor corporate derulate de-a lungul anilor, reprezentanta SPIA precizează că, în cazul schemelor complexe, activitatea ilicită se desfășoară preponderent cu sprijinul unor persoane cu funcții cheie în activitatea companiei respective și mai puțin cu sprijinul celor aflați pe alte poziții.

”Există, însă, și excepții, de care ne-am lovit în investigațiile desfășurate, atunci când am descoperit grupuri de crimă organizată care aveau în componență atât angajați din top management, cât și angajați din niveluri de execuție, fiecare cu un rol bine definit în cadrul angrenajului ilicit”, povestește reprezentanta SPIA.

Frauda prinde rădăcini puternice mai ales în cadrul companiilor şi multinaţionalelor în care managerii de top nu conștientizează existența și manifestarea acestui fenomen. Antoaneta Ionescu explică faptul că apetitul pentru fraudă și riscul de fraudare cu care se confruntă o companie crește direct proporțional cu cifra sa de afaceri. Astfel, cu cât un business înregistrează venituri mai mari, cu atât mai mult cresc și șansele de a deveni una dintre țintele preferate de infractori.

”Multe companii își asumă un prag de pierderi, fără să înțeleagă și să accepte faptul că frauda lăsată să se perpetueze se va intensifica și se va agrava ”, adaugă aceasta.

Cum pot contribui managerii la derularea cu succes a unei investigații

Confidențialitatea este cel mai important aspect pe care top managementul unei companii trebuie să îl respecte odată ce a apelat la serviciile unei companii de investigații. Lipsa discreției poate avea repercusiuni pe mai multe planuri.

”Confidențialitatea protejează investigația, în sensul că cei investigați nu sunt avertizați despre faptul că planează suspiciuni asupra lor și că se desfășoară o cercetare amănunțită, protejează clientul angajator și interesele acestuia și, nu în ultimul rând, protejează investigatorul privat, permițându-i să își desfășoare activitatea fără riscul de a fi deconspirat și pus în pericol”, explică Antoaneta Ionescu.

Managerii trebuie să evite să acționeze spontan, pe baza stimulilor emoționali care îi pot împinge la dezvăluirea involuntară a investigației în desfășurare, cu toate că aceștia sunt conștienți că pot periclita rezultatele finale.

”Pentru că ni s-a întâmplat asta de câteva ori, de obicei agreăm cu beneficiarul ca raportarea din cadrul fiecărei etape să se facă la intervale mai lungi de timp, tocmai pentru a nu genera premisele unei devoalări a investigației”, precizează Antoaneta Ionescu.

Un top al companiilor şi corporaţiilor din România cele mai expuse fraudă este condus de către cele care provin din zona asigurărilor, energie, comerț și banking, conform datelor oferite de SPIA, pentru wall-street.ro. Cea mai amplă investigație antifraudă derulată de către agenție a fost în sectorul energetic și s-a întins pe mai bine de doi ani, prejudiciul investigat depășind 2 milioane de euro.

Sursa foto: Andrey_Popov / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Armand Iliescu
Armand s-a alăturat echipei Wall-street.ro în anul 2016, an în care a și finalizat cursurile Facultății de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion . De-a lungul timpului a acoperit domenii precum FinTech, Finanțe-Bănci și Fiscalitate. A pus umărul timp de patru ani la consolidarea proiectului Future Banking , dedicat industriilor FinTech și digital banking, din poziția de Head of Growth. Tot în cadrul aceluiași proiect a dat startul emisiunii FinTech Friday,...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri