Grupul Ana Hotels, controlat de omul de afaceri George Copos încheie 2021 cu un grad de ocupare de doar 35% în locațiile prezente în Poiana Brașov: Hotel Bradul și Hotel Sport (de patru stele) și Hotel Poiana, o unitate de trei stele. Comparativ cu 2019, ultimul an de referință, cu activități care au funcționat fără întreruperi, gradul de ocupare este mai mic cu 20%, a declarat într-un interviu acordat wall-street.ro, Laura Ursu, General Manager la Ana Hotels Poiana Brașov.

Un an plin, dar nu mereu cu turiști

Flexibilitatea și-a spus cuvântul și în paleta de servicii de ospitalitate din România, unul dintre primele sectoare de activitate perturbate de restricțiile care apar constant, în contextul fiecărui val pandemic. Managerii hotelieri personalizează tot mai mult pachetele turistice în așa fel încât să le ofere celor care calcă pragul posibilitatea de a reprograma rapid sau de schimba diverse facilități oferite cu altele. În 2021 s-a văzut în mod cert o schimbare în comportamentul românilor, în ceea ce privește rezervările, fiind mai curând preferate cele last minute. „Pandemia ne-a învățat să nu spunem nu”, a fost una din devizele după care s-au ghidat și managerii de la Ana Hotels Poiana Brașov, în 2021.

„Schimbarea comportamentului consumatorului s-a resimțiti, iar pandemia și-a pus amprenta asupra acestui aspect. Dacă înainte de criza sanitară romanii își rezervă cu două-trei luni înainte cazare, comportamentul lor s-a schimbat radical. Spre exemplu azi ne sună că vor să rezerve pentru mâine, ceea ce înainte de pandemie nu se întâmpla.

Au fost inclusiv zile de sâmbătă în care porneam dimineața cu 20 de camere și până seara aproape se umplea hotelul. A trebuit să ne adaptăm rapid resursele pe care le aveam, mai ales cele de personal ca să putem acoperi toți noii clienți. Ne-am obișnuit după ce s-a întâmplat două, trei weekend-uri la rând”, a precizat Ionela Alexii, director de Vânzări în cadrul Ana Hotels Poiana Brașov.

Mai mult, au existat și multe situații în care turiștii au venit direct la hotel să se cazeze, fără a avea o rezervare în prealabil.

Acest lucru se simte la nivelul țării, multe alte hoteluri trec prin aceeași situație. La noi este cumva afectată și zona de SPA mai ales în contextul în care aflăm de pe o zi pe alta sau în eventualitatea în care vin direct, fără să își facă programare.

Miruna Tănase, Marketing & PR Director Ana Hotels

Ana Sport

Ana Sport

Ana Sport

Turiștii care au trecut pragul locațiilor Ana Hotels din Poiana Brașov, în 2021, au petrecut, în medie, cam 3 - 3,5 nopți de cazare. Pentru 2022 reprezentanții companiei își propun să prelungească timpul mediu de ședere în locații și pregătesc deja pachete cu activități în afara locației, cum sunt experiențele offroad, zbor cu parapanta, călărit sau drumeții montane alături de ghizi.

„Pentru 2022 ne propunem, în condițiile legate de pandemie, dacă ne vor permite, vrem să atingem un grad de ocupare de 40-43%. E o prognoză optimistă, sperăm să ne și iasă, căci sunt foarte mulți de dacă (...) Vrem să creștem acest sejur mediu, de la 3,5 în perioada de sezon spre 4 sau chiar 4,5”, ne-a explicat Laura Ursu, General Manger Ana Hotels Poiana Brașov, un lider cu mai bine de un deceniu de experiență în cadrul grupului.

Provocări au fost în 2021 și în ceea ce privește gestionarea resursei umane, toți jucătorii din turism de pe piața locală s-au confruntat în multe luni cu o lipsă acută de personal.

Am încheiat parteneriate cu școli de turism din Brașov, școli profesionale și de învățământ dual care ne permit sa aducem elevi care sa facă practica aici. Este vorba de Colegiul Tehnic Maria Baiulescu Brașov, unde găsim ambele forme de învățământ și profesional și dual și Colegiul Național Economic Andrei Bârseanu”, a declarat Laura Ursu.

General Managerul de la Ana Hotels Poiana Brașov a mai precizat că nevoia de personal a fost mai ușor de controlat în locațiile cu care compania este prezentă atât pe litoral, cât și la munte, prin prisma faptului că angajații au putut să fie mutați de la o unitate la alta, pentru a face față punctual, la numărul mare de turiști din perioadele de vârf.

Încercăm cât de mult putem să ținem angajații buni și am creat un staff core. Norocul nostru este că avem locații care au sezonalitate diferită și am putut sa trimitem colegi ne-ai noștri în locația din Eforie Nord. La fel colegii de la Crowne Plaza Bucharest au avut nevoie de ajutor și la fel am delegat persoane și viceversa. În perioada aceasta avem colegi de la Eforie, de la Crowne Plaza Bucharest care vin aici și pun umărul ca să putem sa susținem businessul.

Laura Ursu, General Manger Ana Hotels Poiana Brașov

Compania a apelat, totodată și la importul de angajați ca măsură de a acoperi anumite poziții pentru Poiana Brașov. De pildă, în Hotelul Sport există și patru angajați aduși din Sri Lanka, integrați în partea de back of the house, un segment de personal care nu interacționează aproape deloc cu oaspeții dintr-un hotel, cum sunt cei care lucrează la bucătărie, în depozit sau la spălătorie.

Lipsa segmentului corporate s-a resimțit cel mai mult în 2021

Restricțiile din prima parte a anului au avut un impact semnificativ în ceea ce privește fluxul de turiști din zona corporate, care pentru mulți jucători din turism era o piesă de puzzle care se completa perfect cu segmentul de leasure.

La unitățile Ana Hotels din Poiana Brașov, sezonul de vară începe de pe 15 iunie și durează până pe 15 septembrie, iar lunile aprilie, iunie, septembrie și chiar și octombrie, hotelurile din Poiana Brașov se umpleau în ceilalți ani de angajații de la diverse companii care veneau în teambuilding-uri sau la workshop-uri. Anul acesta a fost, însă, diferit în contextul în care multe companii nu au dorit să riște cu organizarea unor astfel de adunări, de teama unor posibile infectări, așa că au mutat în online aceste tipuri de evenimente.

La nivelul lui 2021, costurile generale ale evenimentelor au scăzut cu 35%, valoarea medie alocată per angajat în cazul teambuidingurilor online fiind de 50 de euro (față de 100 de euro/zi costul pre-pandemie), iar în cazul programelor de wellbeing, de 35 de euro/angajat (față de 50 de euro/angajat înainte de pandemie), potrivit unor date puse la dispoziție de Exploratist, agenție de employee experience din România.

Am fost foarte mult afectați de ce înseamnă lipsa segmentului corporate. Companiile mari, multinaționalele au preferat să își amâne tot ce înseamnă evenimente de firmă și pe bună dreptate, ca să evite îmbolnăvirile.

Laura Ursu, General Manger Ana Hotels Poiana Brașov

Pe perioada iernii, o cameră dublă la Hotel Sport, din Poiana Brașov costă, în medie, între 600-780 de lei pe noapte, iar sezonul de vară prețul pentru o cameră dublă ajunge să coste între 400-500 de lei pe noapte (cu tot cu facilitățile de la SPA incluse).

Ana Hotel Sport

Ana Hotel Sport

Ana Hotel Sport

Pentru sezonul de Sărbători din acest an, reprezentanții Ana Hotels Poiana Brașov au pregătit pachete speciale de Anul Nou. Prețul pentru un astfel de pachet de patru nopți, pentru două persoane, cu două mese festive incluse se ridică la 2.800 de euro.

Grupul Ana Hotels mai deține în București și Crowne Plaza Bucharest și Athénée Palace Hilton, ce urmează să fie renovat, în urma unor investiții care se ridică la 30 de milioane de euro. Totodată, compania administrează și hotelul Europa din Eforie Nord, dar și centrul Centrul SPA „Ana Aslan Health Spa”, situat în aceeași stațiune. În 2020 (ultimul an pentru care există date raportate la Ministerul Finanțelor Publice), compania controlată de George Copos a avut afaceri de 51,3 milioane de lei și o pierdere netă de 19,2 milioane de euro.

Sursa foto: Ana Hotels

Sursa foto: Ana Hotels

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri