Cele mai recente date arată că Hidroelectrica ar putea deveni cel mai important furnizor de energie din România – și cel mai profitabil - dacă menține ritmul actual de creștere.

Potrivit raportului transmis BVB, în prima jumătate a anului 2023 Hidroelectrica (simbol bursier H2O) a înregistrat venituri de aproape 7 miliarde de lei, dintre care 1,68 de miliarde au fost venituri din furnizarea de energie electrică. În primul semestru din 2022, venituri din furnizare abia depășeau 750 de milioane, în tot anul 2021 au fost de 319 milioane, iar în 2020, de 162 de milioane de lei.

Pe de altă parte, și cantitatea de energie electrică vândută pe partea de furnizare este mult mai mare: doar în primele șase luni ale acestui an s-a trecut de 3.000 GWh, în vreme ce în tot anul 2020 erau abia 620 GWh, adică aproape cât cantitatea aferentă pieței de echilibrare. A crescut însă și prețul mediu: dacă în 2020, acesta era de 261 lei/MWh, în prima jumătate a lui 2023 a fost mai mult decât dublu: 548 lei/MWh.

În termeni de profit, în 2022 Hidroelectrica a obținut din furnizare un profit de jumătate de miliard de lei (înainte de impozitare), iar în T1 2023, un profit de peste 358 de milioane de lei, tot înainte de impozitare. Practic, dacă în 2022 profitul din furnizare era o zecime din cel din partea de producție (iar în 2021, o cinsprezecime), acum a ajuns să reprezinte cam o cincime.

Hidroelectrica, locul 1 pe piața concurențială

Conform celor mai recente raportări ale ANRE, în ianuarie-aprilie 2023 Hidroelectrica a fost nu doar cel mai mare producător de energie din România, ci a avut și a doua cotă de piață între furnizorii de energie electrică pentru clienți finali (13,05%), fiind depășită doar de Electrica Furnizare. Iar pe piața concurențială, Hidroelectrica a ajuns deja pe locul 1, cu o cotă de 16,11%, de trei ori mare decât în ianuarie 2022. Trebuie precizat că Enel ar fi totuși pe primul loc în ambele cazuri, dacă am însuma cotele de piață ale Enel Energie și Enel Energie Muntenia, cele două companii ale sale de furnizare.

Aceste clasamente ANRE se fac după cantitatea totală de energie electrică furnizată clienţilor casnici și finali noncasnici și nu după numărul de clienți. Potrivit datelor companiei, 84% dintre clienții non-casnici din România - circa 22.000 - au contracte de furnizare a energiei electrice cu Hidroelectrica, față de nici 2.000, câți erau la începutul anului 2021.

În ce privește clienții casnici, H20 are la acest moment contracte cu peste 500.000 dintr-un total de 8,67 de milioane de gospodării. La sfârșitul lui 2020, compania nu avea nici măcar 1.000 de clienți casnici – mai precis, erau 962.

Ce avantaj are Hidroelectrica față de alți furnizori

Totuși, veniturile Hidroelectrica din furnizare rămân mici față de cele ale giganților Enel și Electrica. Astfel, în 2022 Enel a obținut venituri de aproape 6,5 miliarde lei din furnizarea de energie electrică (și gaze naturale), iar Electrica a trecut de 8,18 miliarde de lei pe același segment.

Avantajul H2O față de ceilalți mari furnizori este că vinde energie din producție proprie, astfel că are un control asupra prețului. Producția Hidroelectrica depășește mult cererea pe partea de furnizare; sunt și excepții, în perioadele secetoase, dar chiar și atunci compania cumpără energie de la Nuclearelectrica, la un preț foarte avantajos - 450 lei/MWh. Ca urmare, nu este tocmai surprinzător că ar putea fi cea mai profitabilă companie din sud-estul Europei, după cum arăta o analiză recentă.

Sursa foto: Facebook / Hidroelectrica

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri