Proaspăt listată la bursă, Hidroelectrica a înregistrat și o creștere spectaculoasă a numărului de clienți la începutul acestui an și, dacă menține ritmul actual, ar putea ajunge cel mai mare furnizor de energie din România. Cum a reușit compania de stat să crească atât de rapid, în condițiile în care acum 8 ani avea contracte de furnizare pentru 2 (două) locuri de consum?

Conform celor mai recente raportări ale ANRE, în T1 2023 Hidroelectrica avea a doua cotă de piață între furnizorii de energie electrică pentru clienți finali (13,09%), fiind depășită doar de Electrica Furnizare. Iar pe piața concurențială, Hidroelectrica ajunsese deja pe locul 1, cu o cotă de 16,15%, de trei ori mare decât în ianuarie 2022.

La producători, Hidroelectrica este deja pe primul loc de ceva timp.

84% din companiile din România au contracte cu Hidroelectrica

Trebuie precizat că aceste clasamente ale furnizorilor se fac după cantitatea totală de energie electrică furnizată clienţilor casnici și finali noncasnici și nu după numărul de clienți. Or, potrivit datelor companiei, 84% dintre clienții non-casnici din România au contracte de furnizare a energiei electrice cu Hidroelectrica. Cum aceștia au o cerere mult mai mare de energie decât cei casnic (peste 3.000 GWh față de doar 586 Gwh), e clar că poziția pe care a ajuns atât de rapid compania, în nici 2 ani de când a intrat pe piața de furnizare, se datorează prețului avantajos al energiei oferit clienților business.

Practic, la ora actuală Hidroelectrica are în portofoliu în jur de 22.000 de companii și aproximativ jumătate de milion de gospodării.

Cum se împarte în acest moment piața furnizării de energie din România

În T1 2023, piața de furnizare energie pentru clienți finali se împărțea astfel: Electrica Furnizare era pe locul I, cu 18,19%, urmată de Hidroelectrica (13,09%), ENEL Energie (11,59%), E.ON Energie (11,01%), ENEL Energie Muntenia (9,04%), CEZ Vânzare (5,28%), Engie (3,93%), Eye Mall (2,25%), Alro (2,2%) și OM Petrom (2,08%). Toți ceilalți furnizori au cote de piață sub 2%. Dacă punem însă la un loc cele două companii de furnizare ale ENEL, vedem că ex-italienii ar avea de fapt cea mai mare cotă de piață. Principala schimbare față de ianuarie 2022, pe lângă creșterea Hidroelectrica, este dispariția practic a Tinmar, care la începutul anului trecut avea o cotă de peste 7%.

Clasamentul este diferit pe piața concurențială deoarece aceasta reprezintă doar o parte dintre consumatori – practic, cei care și-au ales furnizorul. Dar și aici, deși teoretic Hidroelectrica este pe primul loc, cele două companii ale ENEL au, împreună, o cotă de piață mai mare.

Cum a crescut Hidroelectrica de la 2 contracte la 500.000 în doar 8 ani

Cum a crescut Hidroelectrica atât de rapid? În plină criză a energiei, compania a avut constant un preț al energiei sub cel plafonat pentru clienții casnici. Și pentru cei business, oferta sa a fost avantajoasă. Nu a stricat nici faptul că fostul ministru al Energiei le-a sugerat celor care se plângeau de facturile mari să treacă la compania cu cel mai mic preț.

Cea mai importantă limitare a fost zona de facturare, care nu a ținut pasul, astfel încât s-a ajuns la întârzieri de ordinul lunilor sau chiar anilor de zile. La momentul listării pe bursă, veniturile nefacturate ale Hidroelectrica din creanțe comerciale ajunseseră la 2,04 miliarde de lei. Da, la ora actuală, Hidroelectrica este în plin proces de implementare a unor sisteme integrate CRM Salesforce și SAP și este plauzibil ca în momentul în care va avea un sistem de facturare la nivelul celor ale concurenței, își va crește și mai mult cota de piață.

Singurul furnizor care a profitat de criza energiei

Pe de altă parte, dintre toți marii furnizori, singurul care a profitat din plin de criza energiei a fost Hidroelectrica, deoarece este și producător, pe când ceilalți au doar capacități mici de producție. În general, producția Hidroelectrica depășește mult cererea pe partea de furnizare; sunt și excepții, în perioadele secetoase, când compania cumpără energie de la Nuclearelectrica, la un preț foarte avantajos - 450 lei/MWh.

Ca urmare, în vreme ce alți furnizori au în general marje de profit de circa 5%, Hidroelectrica a atins anul trecut 44%. Dar asta doar pentru că este și producător de energie, iar activitățile nu sunt separate pe companii distincte pentru furnizare și producție.

Sursa foto: Hidroelectrica

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri