Fondul Suveran de Dezvoltare si Investitii (FSDI), a carui infiintare a fost aprobata pe 18 aprilie de Senat in calitate de prima Camera sesizata, este descris de catre Lucian Croitoru, consilier al Guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei (BNR), ca un mamut care nu va duce la nimic bun si va crea in jurul lui coruptie.

"Daca vrei sa utilizezi corect puterea, nu pentru a obtine beneficii private prin intermediul ei, trebuie sa stii ca interventile guvernamentale in economie genereaza coruptie. Noi ne pregatim sa cream o institutie <<mamut>>, care se numeste Fondul Suveran de Dezvoltare si Investitii. Acesta reprezinta o interventie masiva a Guvernului in economie si stim din experienta altor tari ca nu o sa duca la nimic bun. In jurul acestei interventii se va crea coruptie, nu din cauza oamenilor care il vor conduce sau a celor care l-au conceput, ci din cauza naturii unei astfel de interventii", precizeaza Croitoru in cadrul conferintei Proiect de tara - Romania 2040.

Propunerea legislativa privind infiintarea Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii (FSDI) a fost initiata de 185 de parlamentari PSD si ALDE, printre care se numara si presedintele Senatului, Calin Popescu-Tariceanu, si presedintele Camerei Deputatilor, Liviu Dragnea.

Liderul grupului PSD, Serban Nicolae, a afirmat, dupa aprobarea de pe 18 aprilie a infiintarii Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii, ca propunerea legislativa va suporta imbunatatiri la Camera Deputatilor, for decizional. Legea de infiintare a Fondului a trecut de Senat la limita, in ziua in care expira termenul de adoptare tacita - 18 aprilie, conform Agerpes.ro.

In forma initiala a propunerii legislative, lista companiilor de stat propuse a face parte din portofoliul FSDI continea 89 de nume. In forma amendata de Senat se mai regasesc doar 23 de companii, printre acestea numarandu-se: Engie Romania, Electrica SA, OMV Petrom, Antibiotice SA, Romgaz SA, SN Nuclearelectrica SA.

Conform expunerii de motive, ele au fost alese in functie de urmatoarele criterii: neclasificarea in sectorul administratiei publice, conform European System of Accounts 2010; companii profitabile cu capitaluri proprii suficiente si cifra de afaceri semnificativa; o parte din societatile incluse in lista sunt tranzactionate pe piata bursiera, in timp ce pentru altele exista premise in vederea listarii lor si a tranzactionarii ulterior preluarii.

Propunerea legislativa va fi dezbatuta de Camera Deputatilor, for decizional in acest caz.

Citeste si:
Modificarile BNR au injumatatit clientii IFN-urilor
Modificarile BNR au...

Pentru infiintarea unui astfel de Fond, Romania trebuie, insa, sa obtina si acordul Eurostat, avand in vedere ca autoritatile romane sustin ca noua entitate va functiona in afara bugetului de stat.

Proiectul a fost contestat inca de la prima formula, cea lansata de Ministerul Finantelor Publice in vara anului trecut. Specialistii au pus la indoiala succesul initiativei in primul rand din cauza procedurii cel putin discutabile de selectare a managerilor. De asemenea, acestia au sustinut ca este neclara strategia investitionala si, in caz de insucces, cheltuielil realizate si imprumuturile contractate ar putea destabiliza finantele publice. In plus, avand in vedere ca Fondul va gestiona resurse semnificative, acesta va reprezenta o sursa clara de rente politice.

Sursa foto: Predrag Popovski / Shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Curs BNR: Leul se depreciaza in prima zi dupa caderea Guvernului