Catalin Iorgulescu ar fi putut parasi Romania foarte usor – are un background bine definit, este general manager la Samsung Shared Service Centre Europe si a condus peste 400 de angajati la WNS Global Services. Cu toate acestea, se implica activ in Asociatia Business Service Leaders (ABSL), unde ocupa functia de vicepresedinte, incercand astfel, de mai bine de cinci ani, sa dezvolte noi ramuri in economia tarii si sa faca mai multe in domeniul educatiei.

Am stat de vorba cu Catalin, discutand despre provocarile sale, reusitele ABSL din ultima perioada, dar si despre planuri de viitor si implicarea statului roman in mediul de business.

WALL-STREET.ro: Care sunt principalele ratiuni pentru care te implici, activ, si inca de 5 ani in ABSL, mai ales luand in considerare si functia ta la Samsung care, sunt convins, consuma mult timp;

Catalin Iorgulescu: Cu cativa ani in urma, am luat decizia de a ramane aici, renuntand la o cariera in Londra, pentru ca am considerat intotdeauna ca vreau sa dau ceva inapoi lumii in care am crescut si am fost educat. Nu am regretat niciodata acesta decizie si ceea ce fac astazi imi ofera satisfactii de care nu cred ca as fi avut parte pe meleaguri straine.

Imi place sa fiu activ si sa fac parte dintr-o echipa care sustine dezvoltarea unei ramuri noi in economia Romaniei. Acesta este un obiectiv prioritar pentru ABSL. Totodata, ne-am propus ca prin intermediul ABSL sa facem mai mult in privinta educatiei, domeniu care trebuie sa fie adaptat evolutiei si dinamicii economiei.

Norica Nicolai cere...
Citeste si: Nicolai cere BNR sa faca publice conditiile plasarii rezervei de aur

WALL-STREET.ro: Care sunt principalele 2-3 reusite ale ABSL in ultimul an, dar si lucruri care ar putea merge mai bine?

CI: Una din principalele reusite ale acestui an a fost faptul ca am oferit companiilor din sector mult mai multe oportunitati de colaborare si schimb de experienta. ABSL a facilitat numar mare de intalniri directe intre companii, sau intre acestea si experti.

O noutate au fost evenimentele tematice organizate ca raspuns direct la cerintele membrilor. Am abordat subiecte variate: beneficiile implementarii automatizarii, recrutarea si cresterea potentialului fortei de munca, retentia angajatilor pe termen lung (marea provocare a industriei) etc..

Cel mai mare eveniment ABSL, dar si al industriei de outsourcing de anul acesta, a fost conferinta anuala. Peste 500 de specialisti din 84 de companii apartinand industriei au avut ocazia sa afle despre cele mai importante schimbari care au loc in domeniu, sa participle la demonstratii si studii de caz, sau sa interactioneze direct cu peste 25 de experti prezenti ca speakeri.

Mobile World Congress 2019:...
Citeste si: Mobile World Congress 2019: Cele mai noi tehnologii si gadgeturi

Un aspect important de mentionat insa este ca la fiecare intalnire suntem intrebati despre schimbarile legislative si de fiscalitate ce au avut loc in ultimul an.

Un alt eveniment important pentru comunitatea noastra a fost Gala premiilor ABSL – eveniment care a adus in prim plan oameni, companii si proiecte care contribuie la cresterea sectorului de afaceri si a industriei de outsourcing, avand impact semnificativ asupra economiei Romaniei.

Tot in 2018 am organizat patru evenimente de tip Business Mixer in tara (Cluj Napoca, Iasi, Sibiu si Timisoara) reunind in total peste 200 de participanti de la 100 de companii. Pentru noi este foarte important sa sprijinim dezvoltarea industriei si in celelalte orase din tara intrucat aceste regiuni cresc specialisti de valoare in centre universitare cu traditie, in timp ce resursele din Capitala sunt limitate.

Cum mentionam anterior, un obiectiv important al ABSL este investitia in educatie. In acest sens, parteneriatul ABSL cu ASE ne ofera mari satisfactii. Astfel, anul acesta avem prima generatie de absolventi ai programului de Master in Business Services. Faptul ca 98% dintre ei erau deja angajati in companii din cadrul industriei la finalizarea studiilor, confirma ca am facut o alegere buna atunci cand am hotarat sa investim in educatia tinerei generatii de specialisti.

Tiberiu Dobre, Samsung: in 10...
Citeste si: Tiberiu Dobre, Samsung: In 10 ani, vom avea tehnologii incredibile!

W-S.ro: Ce scopuri are ABSL pentru 2019? Cum colaborati cu statul roman/cum va sprijina?

CI: In 2019 ne propunem sa ne consolidam pozitia de leader polarizator al jucatorilor din industria serviciilor de afaceri din Romania prin atragerea de noi membrii si parteneri strategici relevanti.

Vom incuraja companiile medii si mici sa aiba o voce mai puternica in cadrul industriei si vom fi mai activi pe plan local, prin discutii, intalniri informale, dar si evenimente de tip business mixers sau mese rotunde.

De asemenea (in vederea sustinerii membrilor nostri, dar si a sectorului in general) vom continua sa realizam studii si rapoarte de cercetare relevante, sa organizam evenimente de networking, de transfer de know-how si de adaptare la ultimele tendinte sau recunoastere a bunelor practici.

Vom continua sa colaboram cu institutiile statului si le oferim acestora tot suportul si feedback -ul nostru astfel incat deciziile si proiectele legislative pe care le adopta sa accelereze dezvoltarea acestui sector.

W-S.ro: Ce parere ai despre implicarea statului roman, in ultimii doi ani, in atragerea de parteneri internationali care sa investeasca in Romania/in business-uri romanesti? Ce ati schimba, daca ati putea, in acest sens?

CI: Sustinem activ dezvoltarea industriei de business services participand frecvent la intalniri cu potentiali investitori si facilitand interactiunea dintre acestia si membrii nostri sau autoritati locale si centrale. In acest sens, avem o colaborare foarte buna cu Invest Romania (agentia guvernamentala pentru investitii straine). Organizam impreuna intalniri cu investitori si facem schimb de date si studii, care sa sustina procesul decizional al aceastora.

Anul acesta am costatat o crestere a numarului de intalniri fata de anii trecuti, cu aproximativ 40%, ceea ce confirma faptul ca Romania este una din cele mai cautate destinatii de outsourcing near-shore.

Un aspect important de mentionat insa este ca la fiecare intalnire suntem intrebati despre schimbarile legislative si de fiscalitate ce au avut loc in ultimul an. Acestea afecteaza in mod negativ perceptia investitorilor straini asupra mediului de afaceri romanesc. Pentru a creste, conform potentialului, avem nevoie de stabilitate si predictibilitate in domeniul legislativ.

W-S.ro: Care consideri ca sunt industriile cele mai atractive din Romania in prezent? Ce pericole exista, insa, in aceste industrii?

CI: Nu sunt un expert in macroeconomie si nu pot sa speculez in privinta atractivitatii diferitelor industrii ale economiei romanesti.

Conform estimarilor ABSL, sectorul nostru ofera locuri de munca pentru un numar de circa 125.000 de angajati, reprezentand aprox. 1.5% din populatia activa a Romaniei.
In baza studiului realizat de asociatie, impreuna cu KPMG, se estimam ca industria de outsourcing a generat venituri de aproximativ 4 miliarde de euro, in 2017.

De asemenea, conform unui alt studiu efectuat de Cushman and Wakefield, Romania este plasata pe locul intai in categoria pietelor mature de outsourcing: cu peste 265 de companii, o forta de munca motivata, bine pregatita, foarte buna vorbitoare de limbi straine, competitiva la nivel de costuri si cultural apropiata de valorile europene. Acestea sunt argumente pentru care statul roman ar putea decide sa sustina activ dezvoltrea instructriei noastre la fel ca Polonia sau chiar Bulgaria, care ne depasesc din acest punct de vedere si care pot deveni mai atractive pentru investitori.

W-S.ro: Ce masuri ai lua/ar lua managementul ABSL daca ar face parte din Guvern, in pozitii cheie - ministerul economiei, ministerul finantelor publice etc.?

CI: In cazul industriei noastre, Guvernul ar putea ajuta in primul rand prin sprijinirea initiativelor pentru pregatirea adecvata a fortei de munca, in conformitate cu cerintele acestui sector.

Acesta este principalul obstacol in dezvoltarea industriei de outsourcing la ora actuala – forta de munca pregatita corespunzator, in numar suficient de mare.

Conform unui studiu efectuat de OECD in decursul a 40 de ani, cresterea procentuala a PIB-ului pe cap de locuitor este in corelatie statistica directa cu performanta sistemului edicational - masurata la nivelul intregii populatii. Este important acest aspect, intrucat evolutia PIB-ului nu se afla in corelatie cu elita (olimpicii care ne fac cinste si de care suntem cu totii mandri, dar care ajung la universitati marcante din alte state) ci cu media nationala masurata in toate zonele tarii – de care trebuie sa avem grija deopotriva daca vrem sa prosperam ca natie, intre granitele acestei tari.

Ceea ce am reusit sa realizam prin intermediul parteneriatului cu ASE este un proiect pilot, iar successul acestuia poate fi replicat la scara nationala. Acest lucru se poate face doar printr-un parteneriat cu statul.

Ar putea, in acest sens, sa ne inspiram din modelul finlandez - prin care sistemul educational romanesc sa dezvolte forta de munca necesara economiei actuale/viitoare, ca alternativa celei planificate pe baza trecutului si a evolutiei istorice.

Sectorul serviciilor externalizate are nevoie de acest parteneriat cu Guvernul pentru ca educatia este factorul cheie in realizarea potentialului acestei industrii in Romania. Legislatia poate fi ajustata mult mai usor daca exista vointa politica, insa imbunatatirea unui sistem educational necesita timp, rezultatele fiind vizibile dupa o perioada lunga - de 5 pana la 20 de ani in functie de palierul la care se intervine.

W-S.ro: Ce beneficii concrete rezulta din organizarea evenimentelor ABSL? (Cu) Ce beneficii atrage ABSL/Romania?

CI: Evenimentele sunt pentru (noi) ABSL un instrument care ne ajuta sa dezvoltam sectorul de business services din Romania.

Acestea reprezinta o sursa importanta de informatii si de calibrare pentru companii. Ele ofera participantilor posibilitatea de a afla cum evolueaza industria, astfel incat acestia sa-si adapteze strategiile si planurile in timp real.

O alta resursa importanta pe care o punem la dispozitie comunitatii noastre este raportul anual al industriei. Acesta cuprinde doua studii realizate impreuna cu partenerul nostru KPMG:

  • Studiul anual al industriei de business services din Romania. Acesta este al 6 an in care realizam acest raport, unic pe piata din Romania. El ofera un sinopsis anual al industriei si ajuta companiile sa inteleaga in ce directie evolueaza sectorul, unde se pozitioneaza fiecare prin comparatie cu media, oferind date importante in fundamentarea deciziilor.
  • Studiu salarial - un raport foarte important in realizarea bugetelor si strategiilor de atragere sau retentie de personal prin armonizarea beneficiilor salariale monetare si a celor non-financiare.

Nu in utimul rand, Asociatia ofera companiilor posibilitatea de a face parte din cea mai mare comunitate din cadrul industriei si de a avea o voce atunci cand inainteaza un punct de vedere autoritatilor sau cand au nevoie de suport in explorarea unor solutii.

In concluzie, ABSL reprezinta o platforma care coaguleaza initiativele sectorului si care raspunde nevoilor acestuia prin studii si cercetari, evenimente, programe educationale, facilitarea cooperarii in interiorul si in exteriorul industriei.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Tendinte in industria de ERP la nivel local in 2019-2020