Raiffeisen Bank a anuntat la sfarsitul lunii martie ca va prelua portofoliul de peste 100.000 de clienti ai Citibank Romania si ar putea prelua astfel depozite de 175 milioane euro si credite de aproape 100 milioane euro.

De asemenea, toti angajatii Citi Romania din departamentul dedicat persoanelor fizice vor trece la Raiffeisen, in concordanta cu prevederile UE care reglementeaza obligatia cumparatorului de "a se ocupa" de angajatii vanzatorului.

Insa, impresionant la aceasta tranzactie este timpul scurt in care ea s-a perfectat, circa trei luni si jumatate.

Potrivit lui Pandi, cel mai important aspect pentru rapiditatea cu care s-a ajuns la un deal a fost calitatea portofoliului. Citi a raportat o rata de neperformanta sub 1% in cazul creditelor de nevoi personale si a cardurilor de credit, una dintre cele mai mici din piata, in conditiile in care a tintit doar "clientii de la varful pietei, adica oameni cu salrii si economii mari, care si-au dorit o banca internationala".

"Acest portofoliu este genul de portofoliu pe care multe banci se concentreaza acum sa il obtina, intrucat imprumuturile de slaba calitate acordate populatiei - cel mai riscant segment din cauza supraindatorarii - au provocat problemele pe care bancile le au in prezent. S-au dat multe credite iar aceasta strategie s-a dovedit riscanta si acum oamenii trebuie sa plateasca pretul. Citi a evitat aceste probleme dupa cum se observa din NPL-uri", a subliniat Pandi.

Directorul Citi considera ca tipul de clienti atrasi, adica cei care apreciza produsele inovative precum internetul si cardurile de credit, care calatoresc in strainatate, folosesc piata valutara si sunt interesati de investitii sunt clienti interesanti pentru o banca cumparatoare, care poate sa le ofere si alte servicii in afara produsului de imprumut.

"Ca urmare, capitalul pe care il utilizezi pentru a credita respectivul client are un randament mai bun, pentru ca vei avea mai multe tranzactii cu acel client. In mod clar acesta a fost un atuu", considera Tibor Pandi.

De asemenea, un alt avantaj a fost lipsa creditelor ipotecare, pentru ca pentru banci acestea ridica o problema din perspectiva finantarii pe termen lung.

Creditele acordate de Citi erau pe scadente mici, sub cinci ani, si un aspect si mai important esta ca nu au fost acordate in moneda straina. Totodata, creditele se finantau aproape integral prin depozite, tinand cond ca era un raport de aproape 2 la 1 intre depozite si imprumuturi.

Un alt avantaj pe care directorul Citi a tinut sa il sublinieze este calitatea personalului, care va fi preluat de Raiffeisen.

"Personalul nostru este foarte bine pregatit, au fost la training-uri sustinute de Citi la nivel global, deci este un beneficiu pentru un comparator, deoarece pot sa isi creasca staff-ul cu oameni foarte bine pregatiti, care au dovedit pe o piata ca pot atrage 100.000 de client in doar 2 ani si jumatate", a precizat CEO-ul Citibank Romania.

Intrebat daca rapiditatea tranzactiei si calitatea portofoliului au determinat si un pret bun, Pandi a raspuns ca "suntem multumiti cu rezultatul tranzactiei.

"Pretul nu este public, dar cred ca este o tranzactie care a adus cel mai bun rezultat pentru actionari, pentru angajati si pentru clientii nostri. Pentru noi nu a fost important doar sa vindem, sa inchidem afacerea, a fost important ca o institutie cu reputatie sa aiba grija de acesti client si de aceea am reusit sa facem acest deal cu Raiffaisen", a spus directorul Citi.

Ce se va intampla cu clientii Citi, ce optiuni au?

Deocamdata, avand in vedere ca anuntul transferului este poaspat, "clientii au fost relativ neutri", in opinia lui Tibor Pandi acestia fiind in prezent in modul de asteptare.

"Nu am avut pana acum vreo problema legata de plangeri din partea clientilor sau retragerea acestora. Pot spune ca cel mai bun cuvant pentru a defini acum clientii Citi este relaxati, dar intrebarile obisnuite apar. Ei spun ca doresc sa fie informati, sa afle care sunt conditiile, dar sunt lucruri pe care le vom discuta dupa ce vom primi aprobarea din partea Consiliului Concurentei", afirma Pandi.

Intrebat daca Citi risca eventuale procese din partea clientilor nemultumiti, directorul general a spus ca, desi "am facut o analiza amanuntita asupra modului in care poate fi realizat acest transfer, nu poti spune niciodata niciodata".

Citi da posibilitatea clientilor cu depozite sa accepte acest transfer catre Raiffeisen sau sa refuze si atunci trebuie sa anunte unde vor sa le fie virati banii.

Intr-o situatie mai delicata sunt clientii cu imprumuturi, pentru ca daca refuza sa se transfere la Raiffeisen, trebuie sa achite creditul anticipat. Oricum ei au optiunea sa se refinanteze pentru a isi achita obligatiile fata de Citi.

"Tinand cont ca nu se schimba conditiile, pentru ei (clientii cu credite de nevoi personale) nu ar trebui sa conteze prea mult", afirma Tibor Pandi.

Pana in momentul in care transferul este incheiat si procesul de migratie se termina, data estimata fiind octombrie 2013, toti clientii sunt sub prevederile contractelor cu Citi, iar dupa 1 iulie, data la care banca se asteapta sa obtina toate aprobarile, Raiffeisen poate incepe sa comunice cu acesti client si sa le faca oferte.

"Nu ne asteptam insa la schimbari prea mari, pentru ca este in interesul Raiffeisen sa mentina acesti clienti, altfel au facut aceasta tranzactie degeaba. Daca ne uitam la dobanzile din piata, Citi nu este printre bancile cu cele mai mari dobanzi la depozite, asa ca nu cred ca va fi o problema pentru Raiffesen sa le faca o oferta similara", concluzioneaza Pandi.