Am testat serviciul BCR eGO cateva ore prin traficul bucurestean ca sa inteleg de ce un oras "smart" ar avea nevoie de cateva mii de masini de acest fel, cu zero emisii, care sa poata fi "imprumutate" de la un client la altul.

De altfel, oficialii BCR si BCR Leasing au spus ca ideea acestui proiect a plecat fix de la eterna problema a traficului din Capitala, dar nu exclud ca in functie de raspunsul si cererea clientilor sa o scaleze la alte orase mari din Romania.

"Acest serviciu de mobilitate pentru clienti este parte a programului de Smart City si Smart Romania in care BCR s-a implicat. BCR eGO este prima masina din Romania care se deschide printr-un card contactless MasterCard", a spus cu ocazia prezentarii pentru presa Dana Demetrian (foto stanga), vicepresedinte al BCR.

Dana Demetrian BCR eGO

BCR si BCR Leasing au investit pentru moment intr-un parc de 20 de automobile electrice BMW i3 si 4 statii de reincarcare, amplasate la sediul BCR de pe Calea Victoriei si la viitorul sediu central din Grozavesti, la cladirea The Bridge. Infrastructura de incarcare este cea mai mare provocare a detinerii unui automobil electric, iar oficialii BCR resimt (inca) birocratia legata de autorizatii.

"Avem nevoie de suportul autoritatilor locale, in primul rand pentru a ne pune la dispozitie spatiile necesarii instalarii statiilor de reincarcare, dar si a locurilor de parcare aferente", a spus Bogdan Speteanu (foto dreapta), directorul general al BCR Leasing, care a explicat intr-o discutie cu wall-street.ro ca Bucurestiul are o mare problema cu delimitarea cadastrala a trotuarelor.

Compania s-a lovit de aceasta problema cand a vrut sa instaleze 2 puncte de reincarcare in fata sediului BCR de pe Calea Victoriei, dar pentru acest demers trebuia ca trotuarul sa fie cadastrat. De asemenea, un pas important pentru BCR eGO ar fi sa instaleze primele statii de reincarcare in Aeroportul Otopeni, cu locurile de parcare aferente, ceea ce ar creste semnificativ impactul acestui proiect si potentialul de transformare a orasului. Discutiile cu autoritatile au inceput, dar oficialii bancii au preferat sa nu inainteze vreun termen pentru extinderea proiectului pana la Aeroportul Otopeni.

"Estimam ca am avea nevoie in Bucuresti de circa 200 de masini electrice in sistemul de car sharing BCR eGO si ne-am dori ca orice client sa gaseasca un astfel de vehicul la maxim 500 de metri distanta", a subliniat Speteanu.

Cum functioneaza sistemul de car sharing BCR eGO [VIDEO]

Pe langa investitia in cele 20 de automobile, aplicatia dezvoltata pentru clientii BCR este asemanatoare cu alte tipuri de aplicatii de car sharing, precum Uber sau Taxify. Prin aceasta, orice client BCR care dispune de un card de debit sau de credit contactless va putea sa vada in aplicatie care sunt cele mai apropiate automobile disponibile.

Rezervarea masinii nu va putea fi facuta cu mult timp inainte, ci doar cu jumatate de ora, iar daca un vehicul va fi lasat de client cu bateria aproape descarcata nu va mai aparea disponibil in aplicatie pentru viitorul client. Oficialii BCR mizeaza mult pe bunul simt si responsabilitatea clientilor, dar si pe un sistem de rating-uri pe care fiecare client va fi obligat sa il foloseasca pentru a da note clientului precedent in functie de starea in care a gasit automobilul.

In cazul in care un client va descarca total bateria unui automobil, il va lasa in zone greu accesibile sau izolate, acesta va suporta costurile de transport sau de recuperare a masinii. Pe de alta parte, utilizatorii sunt incurajati sa incarce vehiculul folosit prin acordarea de minute de utilizare sau reduceri la tarife.

Potrivit managerului BCR Leasing, costurile de inchiriere a masinilor sunt calculate la minut, in cazul vehiculelor electrice acesta fiind un sistem mai relevant. Astfel, costul ar fi de circa 40 de bani pe minut. Speteanu a explicat ca, luand in calcul o viteza medie de 15 kilometri pe ora in Bucuresti, tariful BCR eGO ar echivala cu un pret de 1,6 lei pe kilometru, nu cu mult peste tarifele serviciilor de taximetrie.

Ramane de vazut care va fi feedback-ul clientilor si daca vor renunta la taxi, Uber/Taxify sau masina personala. Cert este ca, pentru o banca, implicarea intr-un proiect atat de inovator este o noutate si aduce clar beneficii mari de imagine. Pana la urma, micile BMW-uri i3 vor fi singurele masini de pe soselele Romaniei care vor putea fi pornite fara cheie, ci doar printr-un card contactless.