Pentru tehnologia Visa Token Service, Romania devine a treia piata din Europa in care a fost utilizata in cadrul unui parteneriat cu o banca, dupa Polonia si Olanda. Trendul platilor mobile este deja evident, in Europa, tot mai multe banci dezvoltand portofele digitale, fie pe tehnologia Visa, fie pe tehnologiile Mastercard, Apple Pay, Samsung Pay sau Android Pay.

Apple Pay activeaza in prezent pe 10 piete europene in urma parteneriatelor incheiate cu mai multe banci si Fintech-uri - Marea Britanie, care este si cea mai dezvoltata piata in ceea ce priveste platile mobile, Elvetia, Suedia, Spania, Rusia, Italia, Irlanda, Franta, Finlanda si Danemarca. Android Pay are de asemenea o pozitie importanta in Europa, fiind prezent in piete ca Cehia, Ucraina, Spania, Rusia, Belgia, Irlanda, Polonia si Marea Britanie.

Potrivit managerului Visa, Spania a fost una dintre primele piete din Europa in care platile mobile au capatat tractiune, un proiect Visa fiind dezvoltat inca din 2013 impreuna cu Caixa Bank, Orange, Telefonica si Vodafone. Motivele pentru care in urma cu 5 ani Visa a inceput in Spania un astfel de proiect de pionierat sunt foarte asemanatoare cu cele din Romania acum.

"Cred ca acum toata Europa este pregatita pentru platile mobile, iar Romania in mod deosebit a facut investitii imense in dezvoltarea infrastructurii contactless, care sta la baza platilor mobile. Ca sa incepi un astfel de proiect si sa iti asiguri succesul trebuie sa ai infrastructura de acceptare NFC, cerere din partea consumatorilor si banci dispuse sa il dezvolte. Cred ca aveti toti acesti 3 piloni in Romania", a declarat Inga intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Triggerul platilor mobile vine din experienta contactless, tranzitia catre mobile fiind foarte usoara. Societatea este tot mai orientata spre mobile si vine natural ca platile sa urmeze acest trend.

Ea a precizat ca in Spania au fost mai multe proiecte, iar adoptia platilor mobile a fost una buna, dar a depins si de experienta si serviciile pe care bancile le-au oferit suplimentar in aplicatia mobila. "Pe un card de plastic, ai o singura optiune, o interactiune punctuala la POS, in timp ce platile mobile iti dau oportunitatea unui ecran interactiv, pe care poti adauga mai multe experiente si sa creezi valoare in jurul platii", a completat Inma.

Avand experienta pietei spaniole, managerul Visa crede ca si piata locala ar trebui sa cunoasca o rata buna de adoptie a platilor mobile, potentata si de modul in care sunt plasate terminalele, pentru ca „nu conteaza atat de mult numarul de terminale de acceptare, cat mai ales locul in care decizi sa le instalezi”.

Desi reprezentantii Bancii Transilvania au fost destul de rezervati cu cifrele precedentelor proiecte de tokenizare (bratara si ceasul contactless), precizand ca au fost cateva sute de mii de tranzactii contactless cu aceste dispozitive in 2017, pentru portofelul digital banca se asteapta ca putin peste 3% dintre cele peste 3 milioane de carduri sa fie inrolate in aplicatie, ceea ce inseamna un target de circa 100.000 de clienti pentru primul an.

In ceea ce priveste impartirea pe carduri, circa 2,4 milioane sunt carduri emise sub sigla Visa si peste 600.000 sunt Mastercard.

Oficialii BT prezenti la Bucuresti cu ocazia lansarii BT Pay au subliniat ca dupa doar o ora de la urcarea aplicatiei BT Pay in Google Play si App Store peste 1.000 de clienti au descarcat-o.

Visa: Procesele de tokenizare sunt fundatia pentru orice dezvoltare in zona de plati

In functia de Head of Market Development, Inma Anglada urmarareste evolutiile digitale din intreaga Europa si se asigura ca toatele pietele sunt la curent cu noile dezvoltari tehnologice si pot lansa noi produse digitale pe infrastructura Visa. In acest rol regional, ea a sesizat ca mai multe tari din Europa Centrala si de Est se misca foarte rapid in ceea ce priveste adoptia inovatiilor din zona de plati, iar Romania se remarca pentru faptul ca infrastructura contactless a explodat in 2017, peste 75% dintre terminale fiind deja dispuse cu aceasta tehnologie.

Tokenizarea permite bancilor sa ofere clientilor posibilitatea de a plati cu diverse dispozitive, de la o simpla bratara contactless (lansata de BT in in august 2016), pana la ceasuri (iunie 2017) si telefoane mobile (ianurarie 2018) folosite zi de zi de aproape orice consumator.