Un pret exagerat de ridicat pentru reparatii nu garanteaza o calitate sporita, ci uneori poate ascunde o incercare de a creste artificial si nejustificat valoarea despagubirii, respectiv valoarea facturii achitate de asiguratori. Inerent, astfel de practici se vor concretiza mai devreme sau mai tarziu in majorarea primelor de asigurare pentru mai multe segmente de clienti, potrivit Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare din Romania (UNSAR).

"La o simpla verificare a practicilor in celelalte state membre ale UE, preturile oferite de o unitate reparatoare sunt de regula inferioare acelora practicate de un service autorizat de producator pentru o anumita marca de autovehicul, in timp ce in Romania se petrece un fenomen contrar", arata reprezentantii UNSAR. Spre exemplificare, uniunea asiguratorilor prezinta doua devize comparative din care reiese diferenta majora a costurilor cu ora de manopera intre un service independent si un service autorizat al marcii respective.

In plus, UNSAR ofera si un print screen dintr-un deviz din Germania.

"Acest deviz arata ca ora de manopera in Germania costa 102 euro, in timp ce in Romania poate ajunge la un cost de doua ori mai mare", potrivit UNSAR.

Din datele medii agregate furnizate de UNSAR rezulta urmatoarele cifre: in 2016 s-au identificat un numar mediu de 12,05 ore de manopera in cadrul unui deviz de reparatii ce corespunde unui dosar de dauna, iar costul mediu a fost de 72,65 lei fara TVA; in 2017 s-au identificat un numar mediu de 12,24 ore manopera in cadrul unui deviz de reparatii ce corespunde unui dosar de dauna, iar costul mediu a fost de 76,73 lei fara TVA.

Informatiile UNSAR vin ca raspuns la declaratiile presedintelui interimar al Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente, Dan Barbu, care a afirmat ca piesele reparate, montate pe vehicul dupa un accident, sunt facturate ca piese noi. UNSAR considera ca "aceasta afirmatie este una foarte grava, avand in vedere ca prin activitatea semnalata de presedintele interimar al ASSAI este pusa in pericol viata cetatenilor, prin reducerea conditiilor de siguranta pentru vehiculul reparat, iar costurile consumatorului sunt incarcate in mod nejustificat si fraudulos".

Referitor la despagubirile datorate in baza asigurarii RCA si la drepturile pagubitului, "acestea sunt consfintite prin lege, chiar daca in ultimul timp s-a incercat deturnarea scopului final al asigurarii RCA in folosul unitatilor reparatoare si mai putin al pagubitilor. Or, in cadrul unui dosar de dauna, relatia este strict intre Asigurator si Pagubit, primul platind o despagubire celui de-al doilea. Prin urmare, service-ul actioneaza doar ca un tert prestator de servicii de reparatie la solicitarea pagubitului, care poate primi despagubirea in avans, urmand ca ulterior sa isi aleaga unitatea reparatoare", arata UNSAR.

Nu in ultimul rand, uniunea argumenteaza ca in cazul in care costul total al reparatiilor (justificat cu documente) depaseste suma primita, legea ii garanteaza pagubitului dreptul de a solicita diferenta de la asigurator.

Sursa foto: Vuk Vukmirovic / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri