Pentru cei cu venituri reduse, care nu dispun de resurse financiare suficiente pentru a economisi in mod regulat in perioada activa pe piata fortei de munca, Pilonul II de pensii private obligatorii va constitui singura sursa de venit suplimentar dupa pensionare pe langa pensia de la stat din Pilonul I. Astfel, pensiile private din Pilonul II au rolul de a suplimenta pensia publica si de a asigura o rata de inlocuire mai ridicata a venitului dupa pensionare. Ca urmare, asa cum vom vedea in analiza din acest articol, eliminarea contributiilor la Pilonul II de pensii private obligatorii, actiune in privinta careia Guvernul PSD nu se mai sfieste sa isi arate intentiile, ar condamna efectiv la saracie milioane de romani aflati la batranete.

Cum pensia platita de catre sistemul public ar putea sa nu fie suficienta pentru a asigura un nivel de trai rezonabil viitorilor pensionari, in contextul imbatranirii populatiei si al constrangerilor bugetare tot mai ridicate pentru statul roman, pentru a reduce riscul de saracie vor fi necesare multiple surse de venit dupa pensionare. Ca urmare, veniturile din pensiile publice vor necesita a fi suplimentate din economii individuale realizate in perioada activa pe piata fortei de munca. In acest scop, diferite forme de economisire, cum ar fi Pilonul II (pensii private obligatorii) si Pilonul III (pensii private facultative), trebuie avute in vedere inca din primii ani de angajare.

O publicatie recenta a Formului Economic Mondial ("Vom trai pana la 100 de ani - cum ne vom putea permite?") a adus in discutie provocarile generate de cresterea rapida a sperantei de viata odata cu mijlocul secolului trecut si a arata ca noile generatii de angajati vor fi nevoite sa economiseasca intre 10% si 15% din salariul mediu anual pentru a sustine un nivel adecvat al venitului dupa pensionare. Pilonul II are astfel rolul de a suplimenta pensia publica, asigurand o rata de inlocuire mai mare a venitului dupa pensionare si diminuand riscul de saracie la batranete. Indiferent de evolutia pietelor financiare, fiecarui participant la Pilonul II ii va fi acordat un beneficiu minim garantat, constand din contributia platita minus comisioanele legale. Acest beneficiu va fi suplimentat de randamentele pozitive acumulate in contul individual din Pilonul II.

Proiectiile Comisiei Europene (avand la baza ipotezele valabile la nivelul anului 2013 cu privire la contributiile la Pilonul II care erau asteptate sa creasca pana la 6% pana in 2016) indicau ca in Romania pensiile aferente Pilonului II vor asigura circa 40% din rata de inlocuire pentru un salariat cu venituri medii in 2053. Dar, reducerea ratei contributiilor de pana acum a avut deja un impact semnificativ asupra valorii activelor totale acumulate in conturile de pensii private din Pilonul II.

Astfel, daca am presupune o rentabilitate reala neta de 4% pe an timp de 10 ani pana in 2027, activele din Pilonul II ar ajunge la 204 miliarde de lei pentru o contributie de 6% incepand cu 2018, in comparatie cu 148 miliarde de lei pentru o contributie de 3,75% pana la sfarsitul perioadei de proiectie. Pentru un numar estimat de aproximativ 4,05 milioane de participanti activi in 2027 utilizat in previziune, valoarea activului net acumulat pe participant ar fi de aproximativ 57.000 lei pentru o contributie de 6%, fata de 41.000 lei, pentru o contributie de 3,75%.

Pilonul II ne poate scoate din saracie la batranete

Pentru a ilustra modul in care pensiile private din Pilonul II contribuie la venitul dupa pensionare, vom ilustra exemplul ipotetic al unei persoane care incepe sa lucreze la varsta de 25 de ani si obtine venituri salariale pe intreaga perioada pana la pensionare, contribuind atat la Pilonul I de stat cat si la Pilonul II de pensii private obligatorii. Exemplul de mai jos este o varianta simplificata a unui studiu realizat de KPMG, la solicitarea Asociatiei Pentru Promovarea Asigurarilor (APPA).

Ipoteze de lucru
Prima angajare 25 de ani (2008)
Perioada de contributie 40 de ani
Varsta de pesionare 65 de ani (varsta de pensionare pentru barbati conform legislatiei in vigoare)
Speranta de viata ramasa dupa pensionare 19 ani (conform prognozelor curente pentru barbatii care vor implini 65 de ani in 2048)
Ponderea contributiilor in costul salarial total pe intreaga perioada de angajare
Contributii la Pilonul I - conform legislatiei in vigoare 21%
Contributii la Pilonul II - la nivelul efectiv pentru perioada 2008-2017 si la 3,75% din 2018 pana la pensionare 3,75%

In cadrul scenariului de venituri inregistrat pe parcursul perioadei active a fost luat in calcul salariul mediu pe economie si salariul minim pe economie (vezi tabelul de la finalul articolului). Conform calculelor KPMG, venitul dupa pensionare va reprezenta aproximativ 52% din venitul castigat inainte de pensionare, din care 37 puncte procentuale din Pilonul I si 15 puncte procentuale din Pilonul II. Cu toate acestea, venitul dupa pensionare acumulat va asigura o rata de inlocuire care este insa cu 18 puncte procentuale sub rata de inlocuire tinta de 70%, considerata a asigura un nivel de trai adecvat. Ceea ce se va observa in special este ca rata de inlocuire asigurata de venitul cumulat si din Pilonul II de pensii private ar fi considerabil mai mare decat rata de inlocuire asigurata de veniturile obtinute doar din Pilonul I. Iata modelul de calcul:

  • Salariul mediu brut a fost prognozat pornind de la salariul mediu brut in ianuarie 2018 si aplicand o crestere anuala de 2% in termeni reali pana in 2048. In aceasta ipoteza, salariul mediu net in Romania ar ajunge la 4.450 lei in 2048.
  • Valoarea punctului de pensie pentru anul 2048 a fost prognozata prin aplicarea legislatiei actuale si a cresterii estimate a salariului mediu brut in termeni reali, cu mentiunea ca legislatia prevede formula de calcul a punctului de pensie doar pentru perioada de pana in 2030, iar pentru perioada ramasa pana la 2048 s-a estimat ca valoarea punctului de pensie va creste liniar. Ca urmare, valoarea punctului de pensie in 2048 ar fi de 1.675 lei.
  • S-a considerat, de asemenea, ca nivelul contributiei la Pilonul II de pensii private va fi mentinuta la 3,75% din salariul brut pe intreaga perioada 2018-2048.
  • Rata de rentabilitate a fondurilor din Pilonul II a fost considerata 4% pe an in termeni reali pentru perioada 2017-2048 (comparativ cu rata medie reala de rentabilitate pentru 2008-2016 de 5,3% pe an). Costurile pentru Pilonul II au fost considerate constante, si anume o taxa lunara de 2,5% aplicata fiecarei sume directionate catre Pilonul II si o taxa anuala de administrare de 0,6% aplicata valorii contului.
  • Speranta de viata dupa pensionare a fost estimata la 19,1 ani, conform previziunilor incluse in Raportul din 2015 cu privire la imbatranirea populatiei emis de Comisia Europeana. Pentru acest scenariu, s-a considerat ca suma acumulata la Pilonul II ar urma sa fie platite in rate egala pe durata de viata ramasa si nu au fost luate in calcul eventualele venituri suplimentare din reinvestirea acestor sume.

Rezultatele analizei arata ca o persoana care ar castiga in 2048 un salariu net de aproximativ 4.450 lei (salariul mediu net pe economie la momentul respectiv) ar beneficia de o pensie de aproximativ 1.650 de lei din sistemul public. Suplimentar, la data pensionarii, in contul sau de Pilonul II s-ar acumula aproximativ 153.000 lei, din care ar putea sa beneficieze de un venit lunar suplimentar de aproximativ 670 de lei pentru intreaga perioada de viata ramasa, fara a lua in considerare si veniturile suplimentare din reinvestire. Astfel, venitul total dupa pensionare ar fi de aproximativ 2.320 de lei pe luna (toate sumele sunt exprimate in echivalentul puterii de cumparare a anului 2017). Asadar, fara Pilonul II: 1.650 lei; cu Pilonul II: 2.320 lei.

Pilonul II rata de inlocuire a venitului la pensie

Scenariu favorabil: contributia lunara la Pilonul II creste la 6% din 2019 de la 3,75%

Intr-un scenariu favorabil dar putin probabil in contextul realitatii politice, daca nivelul contributiei la Pilonul II ar creste din 2019 la 6% (nivel ce initial era planificat a fi atins in 2016), rata de inlocuire a venitului la pensionare ar creste la 56%, din care 34% din Pilonul I si 22% din Pilonul II, potrivit analizei KPMG. Astfel, individul ar beneficia de un venit net lunar total de aproape 2.500 lei.

Intr-un scenariu negativ dar tot mai probabil, in lipsa Pilonului II, rata de inlocuire a venitului la pensionare ar scadea la 43% si ar fi acoperita doar din Pilonul I. Astfel, venitul lunar al persoanei dupa pensionare in acest scenariu ar fi de putin peste 1.910 lei. Asadar, contrar declaratiilor halucinante si repetate ale reprezentantilor PSD despre lipsa de utilitate a pensiilor private din Pilonul II, pe motiv ca statul ar putea sa sustina in viitor un venit rezonabil pentru viitori pensionari, analiza de mai sus evidentiaza realitatea dura: Pilonul II (asa ciuntit cum a ajuns in prezent de catre toate guvernele de pana acum) inseamna mai multi bani la batranete, iar desfiintarea sa, sub orice forma de catre PSD, ar fi echivalentul unei "furt".

Rata de inlocuire a venitului Salariul mediu pe economie (lei) Salariul minim pe economie (lei)
Salariul net inainte de pensionare 4.448 2.224
Venitul total dupa pensionare, din care 52% 2.607 1.304
Pensia din Pilonul I 37% 1.647 823
Pensia din Pilonul II 15% 667 334
Citeste si:
Barna: Alianta USR PLUS nu va taia salariile si pensiile romanilor
Dan Barna: Alianta USR PLUS...

Sursa foto: Khongtham / Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »



Citeste si
Teodorovici vrea pedeapsa cu inchisoarea pentru datornicii la stat