Pilonul II de pensii private a fost introdus in 2006 prin Legea 411 ca o schema de pensii finantata integral pe baza contributiilor obligatorii pentru toti angajatii cu varsta de pana in 35 de ani in acel moment (respectiv toti cei nascuti dupa 1 iulie 1971). De asemenea, a existat posibilitatea aderarii in mod optional a angajatilor cu varste cuprinse intre 35 si 45 de ani (respectiv a celor nascuti intre 1 iulie 1961 si 1 iulie 1971). Contributiile la Pilonul II au reprezentat la inceput 2% din salariile brute, cu intentia de a fi crescute treptat pana la 6% incepand cu 2016, insa cresterea a fost "inghetata" imediat in 2009 de catre Guvernul Emil Boc (I). Apoi, asteptarile industriei de pensii private aveau sa devina extrem de optimiste, cu privire la respectarea calendarului de crestere a contributiilor la Pilonul II, odata cu ivirea Guvernului de tehnocrati condus de Dacian Ciolos, insa dezamagirea a fost uriasa la anuntul majorarii cu doar 0,1 puncte procentuale, in 2016. Dar, cea mai puternica lovitura a venit in perioada actualului Guvern PSD.

Pilonul II de pensii private obligatorii si schema de contributii au devenit operationale in 2008; de atunci, o parte din contributia la asigurarile sociale a fiecarui participant este directionata catre un fond de pensii administrat privat. Contributiile la fondurile private sunt inregistrate in conturi individuale, care dau participantilor dreptul de proprietate asupra activelor nete.

Dreptul de a primi pensia privata apare odata cu indeplinirea conditiilor pentru pensia pentru limita de varsta din Pilonul I. Valoarea totala a pensiei de Pilon II care urmeaza a fi primita nu poate fi mai mica decat contributiile nete platite (inainte de eventualele impozite si taxe care s-ar aplica in viitor).

Pilonul II ofera astfel participantilor sai posibilitatea de a obtine un venit suplimentar la pensie pe langa pensia din sistemul public, pe baza contributiilor si a castigurilor din investitii acumulate in conturile individuale. Participantii pot opta pentru incasarea beneficiilor din Pilonul II fie ca plata unica, fie ca plati esalonate. Cei care nu dispun de active suficiente pentru a se califica pentru o pensie vor primi o plata unica sau plati esalonate pe o perioada de pana la cinci ani.

In cazul decesului participantului inainte de indeplinirea conditiilor de pensie din Pilonul I, mostenitorii au dreptul de a solicita in termen de 3 ani sumele acumulate in Pilonul II. De asemenea, in anumite cazuri de invaliditate, participantul are dreptul sa primeasca pensia din Pilonul II fara sa astepte pana la indeplinirea conditiilor pentru limita de varsta ale Pilonului I.

La un deceniu dupa implementare, fondurile de pensii de Pilon II acumuleaza active in valoare de 37 miliarde lei, constand in contributii ale participantilor si castiguri din investitii capitalizate. Intre 2008 si 2016, fondurile de pensii private din Romania au inregistrat randamente anualizate de 5,3% dupa comisioane si inflatie, printre cele mai ridicate dintre schemele de pensii din Europa.

Contributiile la Pilonul II au reprezentat la inceput 2% din salariile brute, cu intentia de a fi crescute treptat pana la 6% incepand cu 2016, insa cresterea a fost "inghetata" imediat in 2009 de catre Guvernul Emil Boc (I). Apoi, asteptarile industriei de pensii private aveau sa devina extrem de optimiste, cu privire la respectarea calendarului de crestere a contributiilor la Pilonul II, odata cu ivirea Guvernului de tehnocrati condus de Dacian Ciolos, insa dezamagirea a fost uriasa la anuntul majorarii cu doar 0,1 puncte procentuale, in 2016.

Mai mult, in contextul unei reforme fiscale in domeniul contributiilor sociale, Guvernul actual PSD a decis sa reduca contributia la Pilonul II de la 5,1% in 2017 la 3,75% in 2018.

2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Contributia planificata 2% 2,5% 3% 3,5% 4% 4,5% 5% 5,5% 6% 6% 6%
Contributia efectiva 2% 2% 2,5% 3% 3,5% 4% 4,5% 5% 5,1% 5,1% 3,75%

Incepand cu ianuarie 2018, contributiile sociale platite anterior de angajatori au fost transferate angajatilor. Presupunand ca salariile brute ale salariatilor au fost marite pentru a mentine aceleasi salarii nete ca inainte de modificare (ceea ce ar putea sa nu fie cazul tuturor salariatilor), contributia redusa la Pilonul II s-ar aplica la o baza mai ridicata. Efectul combinat ar fi echivalentul unei reduceri a contributiei la Pilonul II de la 5,1% la o contributie de 4,54% aplicata salariilor brute inainte de modificare, potrivit unei analize KPMG. Cu toate acestea, KPMG arata ca nu se poate face o estimare exacta a impactului acestei modificari, avand in vedere lipsa datelor de piata cumulate privind nivelele salariilor brute ale angajatilor inainte si dupa modificare.

Conform proiectiilor Comisiei Europene, in Romania pensiile aferente Pilonului II vor asigura mai mult de 40% din rata de inlocuire pentru un salariat cu venituri medii in 2053. Aceste estimari au la baza ipotezele valabile la nivelul lui 2013 privind contributiile la Pilonul II, care se asteptau sa creasca pana la 6% pana in 2016. Chiar si asa, pensiile din Pilonul II vor reprezenta o sursa importanta de venit suplimentar dupa pensionare, chiar si in baza contributiei reduse de 3,75%.

Totusi, conform estimarilor KPMG, reducerea ratei contributiilor are un impact semnificativ asupra valorii activelor totale acumulate in conturile de pensii din Pilonul II. Astfel, presupunand o rentabilitate reala anuala neta de 4% pe an timp de 10 ani pana in 2027, activele din Pilonul II ar ajunge la 204 miliarde de lei pentru o contributie de 6% incepand cu 2018, in comparatie cu 148 miliarde de lei pentru o contributie de 3,75% pana la sfarsitul perioadei de proiectie.

Pentru un numar estimat de aproximativ 4,05 milioane de participanti activi in 2027 utilizat in previziunea KPMG, valoarea activului net acumulat pe participant ar fi de aproximativ 57 mii lei pentru o contributie de 6%, fata de 41 mii lei pentru o contributie de 3,75%.

.

Citeste si:
Ce (nu) au facut guvernele pentru promovarea bursei romanesti
Ce (nu) au facut guvernele...
Sursa foto: pathdoc / Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Cum ar putea fi imbunatatita functionalitatea Pilonului II de pensii