Romania, sanctionata deja de Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) pentru intarzierea inregistrata in transpunerea noii Directive pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor, risca inca o procedura de infringement pe aceeasi norma, de data aceasta pentru transpunere deficitara.

“Modul in care sunt reglementate persoanele cu expunere politica si metodologia de urmat de catre entitatile care au responsabilitati in zona identificarii clientelei, in functie de grade de risc alocate lor, nu pare a fi in linie cu ceea ce este in directiva europeana”, sustine Andrei Burz-Pinzaru, partener coordonator - Reff & Asociatii.

Ca si consecinte, acesta a identificat doua directii: una pozitiva, legata de faptul ca obligatiile de conformare ale entitatilor raportoare sunt mai reduse (deci acestea au costuri de conformare mai mici) si una negativa, legata de riscurile pe care aceste entitati trebuie sa le identifice si eventual sa le semnaleze Oficiului (pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor -n.r.). In acest ultim caz, “sigur ca de dorit ar fi ca legislatia noastra sa fie aliniata cu legislatia comunitara”, a punctat avocatul citat.

Ce se intampla daca legislatia se transpune deficitar? “Avem exemple in practica de legislatie care nu este aliniata. In momentul in care lucrul asta se intampla, se pot declansa procedurile de infringement”, a mai spus Burz-Pinzaru.

Registrul beneficiarilor ultimi - ce informatii va contine?

Printre elementele de noutate aduse de Directiva se numara si obligativitatea infiintarii Registrului beneficiarilor ultimi ai oricarei societati comerciale.

Citeste si:
Handbal feminin: Romania, invinsa de Rusia la Campionatul Mondial
Handbal feminin: Romania a...

“La momentul de fata, daca mergem la Registrul Comertului, vedem cine este actionarul, o persoana fizica sau juridica, dar nu vedem daca in spatele acelei persoane este altcineva care, in baza unui raport contractual de un tip sau altul, beneficiaza in realitate de dividendele, profiturile obtinute de societatea in cauza. Se va introduce acest registru, datele de acolo se vor completa pe baza unor declaratii, daca nu sunt corecte cei care le-au completat se pot face vinovati de fals in declaratii cu sanctiuni penale. Ce este important de retinut! Autoritatile vor avea acces la acest Registru. El nu este tocmai public, dar autoritatile au acces si mai e acolo o prevedere care spune ca au acces si alte persoane care pot sa demonstreze un interes legitim. Ramane de vazut ce nuanta va da legiuitorul acestui concept de interes legitim”, a explicat avocatul citat.

In proiectul de lege care a trecut de Senat s-a mentinut obligativitatea infiintarii Registrului, iar obligatia de identificare a beneficiarului final exista indiferent ca este o persoana cu expunere politica sau nu. Cu toate acestea, raman multe semne de intrebare cu privire la implementarea acestui concept. “Semnul de intrebare legat de Registrul cu pricina este cand va lua fiinta. Pentru ca si in cazul in care se reglementeaza obligatia tinerii unui astfel de Registru, daca nu exista departamentele cu pricina, de facto se poate intarzia foarte mult (vezi legea insolventei persoanelor fizice)”, a mai spus Burz-Pinzaru.

A patra directiva europeana privind combaterea saplarii banilor se afla in dezbatere parlamentara in Romania, desi termenul de transpunere a expirat in 26 iunie 2017, iar Romania plateste, deja, penalitati pentru netranspunere.

Persoanele expuse politic, eliminate din proiectul de Lege

Insa varianta care a trecut de Senat indeparteaza initiativa legislativa de scopul urmarit la nivel european. Politicienii romani s-au declarat indignati de faptul ca sunt considerati “persoane cu risc”, sustinand ca sunt deasupra oricaror suspiciuni de criminalitate financiara.

Citeste si:
Topul vorbitorilor de limba engleza: Pe ce loc se afla Romania
Topul vorbitorilor de limba...

Din aceasta cauza, senatorii au decis sa elimine din proiectul de Lege orice referire la “persoanele expuse politic”. Ce inseamna asta? Ca afacerile lor, controlate direct sau indirect, nu vor fi supuse noilor reglementari.

Unul dintre amendamentele admise la comisiile de specialitate se refera la eliminarea tuturor articolelor care fac trimitere la "persoanele expuse politic", pe motiv ca alesii, de fapt, se sacrifica pentru interesul national si este de neconceput ca ei sa fie suspectati de intentii sau fapte de natura celor prevazute de proiectul de Lege.

In aceste conditii, a fost eliminat integral articolul 3 din proiectul initial, care definea pe larg notiunea de “persoana expusa politic”, respectiv persoana fizica care exercita sau a exercitat functii publice importante (sef de stat, de guvern, ministru, secretat de stat, parlamentar, functie de conducere intr-un partid politic, sef al unei instante judecatoresti, ambasador, membru in conducerea unei companii de stat etc.

In schimb, senatorii au mentinut prevederea care vizeaza "eliminarea posibilitatii societatilor pe actiuni de a emite actiuni la purtator si acordarea unui termen rezonabil (de 18 luni) de efectuare a conversiei actiunilor la purtator in actiuni nominative" in cazul societatilor pe actiuni deja inmatriculate in Registrul Comertului.

Citeste si:
Handbal feminin: Victorie si calificare incredibila a Romaniei la CM
Handbal feminin: Victorie si...

Senatul este prima Camera sesizata, astfel ca forma finala a actului normativ va fi stabilita in camera Deputatilor.

Revolta politicienilor romani vine in contextul in care istoria recenta a demonstrat faptul ca infractiunile financiare de anvergura globala nu ar fi putut fi produse fara largul concurs al unor reprezentanti aflati la varful institutiilor de decizie in domeniu. Cel mai recent scandal de o asemenea amploare a scos la iveala detalii privind afacerile secrete a 128 de politicieni si demnitari din intreaga lume.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Doi hackeri romani, condamnati la inchisoare in Statele Unite