Cum gestionezi riscurile în afaceri?

Riscul de afaceri este constituit de amenințările care apar la adresa capacității companiei de a-și atinge obiectivele de afaceri (financiare, de vânzări etc.).

În afaceri, riscul se concretizează prin faptul că planurile unei companii sau ale unei organizații pot să nu se realizeze conform așteptărilor/strategiei. Riscurile pot fi atât interne (țin de modul de funcționare al companiei), cât și externe (creșterea prețurilor materiilor prime pentru producție, concurență în creștere sau modificări legislative pe piața pe care respectiva firmă este prezentă).

Cauzele riscurilor de afaceri

În principiu, există trei cauze ale riscului de afaceri:

1. Cauze naturale
Cauzele naturale ale riscului includ inundații, cutremure, uragane/furtuni și alte calamități naturale care pot duce la pierderi de vieți omenești și bunuri. De exemplu, un autocamion care este pe cale să livreze comanda unui client este răsturnat de un uragan. Pentru a contracara astfel de evenimente, companiile trebuie să încheie o asigurare cuprinzătoare pentru vehiculele de transport și bunurile transportate.
Achiziționarea de asigurări vă permite să transferați riscul către companiile de asigurări pentru un cost mic, prin comparație cu valoarea potențială a riscului neacoperit.

2. Cauze umane
Cauzele umane ale riscului se referă la neglijență la locul de muncă, greve, opriri din diferite motive și gestionare necorespunzătoare a procesului muncii.

3. Cauze economice
Cauzele economice implică evenimente precum creșterea prețurilor materiilor prime sau a costurilor forței de muncă, creșterea ratelor dobânzii pentru împrumuturi, evoluția concurenței etc.

Cum să gestionați riscurile de afaceri

Gestionarea/managementul riscurilor ar trebui să înceapă cu elaborarea unui plan de gestionare a acestora. Riscurile aferente unei afaceri pot fi inevitabile, dar, există mai multe modalități de a minimiza impactul lor:

1. Evitarea riscului
Poate suna ironic să sugerăm evitarea riscului atunci când spunem că este inevitabil. Companiile ar trebui să evite riscurile specifice atunci când este posibil. Managerii ar trebui să se gândească la procese sau metode alternative de derulare a afacerii pentru a nu se confrunta cu anumite riscuri.

2. Prevenirea riscului
În exemplul de mai sus, cu autocamionul, prevenirea unor riscuri s-ar putea concretiza în verificarea, spre exemplu, a stării tehnice a vehiculului. Sau a stării vremii înainte de a face livrări; dacă există un risc considerabil (căderi masive de zăpadă, furtuni puternice, inundații etc.), atunci ar trebui să se acționeze pentru a preveni apariția acestui risc, prin oprirea livrărilor pe vreme severă, de exemplu.

3. Limitarea riscului
Uneori, există riscuri care nu pot fi evitate sau prevenite. De exemplu, întrucât toate companiile accesează internetul, unde hackerii abundă, se pot achiziționa firewalluri mai puternice și alte măsuri de protecție pentru a obține siguranța cibernetică a firmei lor.

Cum identificați riscurile de afaceri

Riscurile sunt inerente fiecărui mediu de business și fiecărei industrii și afaceri înseși. În general, unele riscuri nu pot fi evitate și, prin urmare, trebuie abordate direct pentru a le minimiza impactul.

Primul pas în gestionarea riscurilor este identificarea lor pentru a veni cu o strategie de gestionare.
De o deosebită importanță în identificarea (timpurie) și managementul riscurilor sunt unii indicatori financiari specifici, numiți indicatori de risc. Aceștia permit observarea timpurie a apariției anumitor riscuri privitoare la activitatea companiei sau a mediului de afaceri specific.

1. Analizați sursele de riscuri
Pentru gestionarea riscurilor este important să identificați și să analizați sursele care pot fi periculoase pentru afacerea dumneavoastră. Declanșatorii de risc pot fi interni sau externi.
Faceți o listă a riscurilor specifice industriei. Analizând industria în care își desfășoară activitatea compania, managerii vor putea identifica posibilele riscuri. Dacă aceleași riscuri se produc și în alte companii din industrie, există șanse mari ca acest lucru să se întâmple și la dvs. Prin urmare, întreprinderile ar trebui să fie pregătite cu o listă de soluții sau pași pentru a aborda riscurile. Uneori, aceleași riscuri apar din nou. Prin crearea unei evidențe a tuturor riscurilor cu care s-a confruntat compania de când și-a început activitatea, conducerea va avea o perspectivă globală a evenimentelor și se va pregăti pentru viitor.

2. Acționați acum
Managerii nu ar trebui să aștepte pentru a acționa ca problemele potențiale să devină reale. În momentul în care o problemă devine o amenințare, ar trebui să fie avută în vedere imediat de către directorii companiei și ar trebui elaborat un plan de acțiune pentru cazul în care riscul se concretizează.
Primul pas în crearea unui plan de gestionare a riscurilor ar trebui să fie prioritizarea riscurilor/amenințărilor. Puteți face acest lucru utilizând o scară a riscurilor oarecum universală:
foarte probabil să apară;
șanse medii de apariție;
șanse mici de apariție;
foarte puține șanse de apariție.
Desigur, un risc încadrat în categoria superioară ar trebui să aibă prioritate asupra celorlalte și ar trebui pus în aplicare un plan de prevenire sau cel puțin de atenuare a sa. Totuși, dacă un risc se încadrează într-o treaptă inferioară, dar prezintă potențialul unor daune financiare mai mari, ar trebui să aibă prioritate.

3. Implicați angajații sau externalizați
Identificarea riscurilor nu este responsabilitatea exclusivă a managerilor și a oficialilor de rang înalt. Conducerea ar trebui să-și implice angajații în identificarea riscurilor aferente departamentelor în care își desfășoară activitatea și să îi instruiască pentru a le face față. Puteți forma o echipă de gestionare a riscurilor chiar din propriii angajați. Totuși, acest lucru ar fi înțelept doar dacă cineva din echipă are experiență în acest domeniu și poate acționa ca lider.
În caz contrar, angajarea unei echipe externe de gestionare a riscurilor va fi o investiție utilă. Ea va putea identifica toate riscurile/amenințările pe baza tipului dvs. de afacere și va implementa strategii de gestionare a riscurilor.

Concluzie
Gestionarea riscurilor este o formă de asigurare în sine și este un prim pas extrem de important pentru succesul durabil. O analiză profundă a afacerii și industriei în care activați vă va ajuta să concepeți un plan eficient de gestionare a riscurilor care v-ar putea salva afacerea pentru care ați lucrat din greu.

Sursa foto: Pixabay.com


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »



Setari Cookie-uri