In timp ce Banca Nationala raporteaza o crestere a cardurilor in lei comparativ cu cele in valuta, din circa 7 milioane de carduri in Romania doar 350.000 sunt de credit, insa vanzarile efectuate prin intermediul acestora s-au triplat de sarbatori, spun analistii."Cred ca in decembrie s-a cumparat cu cardul de credit de cel putin 12-15 milioane de euro", spune Sergiu Cone, analist al no-cash.ro.Pe piata exista deja aproximativ 100.000 de carduri de credit cu dubla -marca, emise de magazine in colaborare cu bancile, vanzarile de sarbatori prin card crescand indeosebi datorita acestora. Insa si vanzarile cu cardul de debit au crescut. "Luna decembrie a fost mereu cea mai buna din perspectiva platilor pe card la comercianti. Este foarte probabil ca luna trecuta va depasi toate asteptarile la volumul de vanzari prin card, tinand cont ca - spre deosebire de decembrie 2004 - o serie de hypermarket-uri (Praktiker, Carrefour) si mari lanturi de magazine cu produse electrocasnice (Altex) aveau emise propriile carduri cu dubla -marca de credit", sustine Sergiu Cone.
Per total, pentru lantul de hipermagazine Carrefour, vanzarile au crescut cu 35% in luna decembrie fata de noiembrie, ne-au declarat oficialii lantului de magazine. "Vanzarile pe card au o pondere de 10-12% din total, de obicei, in timp ce de sarbatori ponderea a ajuns la 15%", spun oficialii Carrefour.

Totodata, Banca Nationala a anuntat ca numarul cardurilor valide aflate in circulatie au crescut cu aproximativ 1.260.000 in perioada noiembrie 2004 - noiembrie 2005, ajungand la un total de 6.850.000, potrivit BNR. Cresterea lunara medie a pietei cardurilor in perioada mentionata a fost de 105.000 de unitati. Cardurile emise in lei au crescut de la aproximativ 5.499.450 in noiembrie 2004 la 6.716.633 milioane in octombrie 2005. In aceeasi perioada, cardurile emise in valuta au crescut de la 95.013 la 137.599. Soldul cardurilor in valuta, valide la finele lunii noiembrie 2005, este insa cu aproape 1.200 de carduri mai mic fata de luna precedenta, ceea ce demonstreaza o apreciere a apetitului pentru cardurile in lei.

Numai pentru cardurile emise pe platforma Visa, care reprezinta circa jumatate din piata, ponderea tranzactiilor la comercianti (in principal in lei), din numarul total de tranzactii, a fost de 10% in anul fiscal incheiat in septembrie 2005, comparativ cu aproximativ 5% in septembrie 2004.


De sarbatori vanzarile pe card de credit s-au tiplat


"In decembrie, majoritatea respondentilor la sondajul no-cash si-a propus sa cheltuiasca sume importante pe card pentru cadourile de sarbatori. Astfel, aproximativ 70% dintre votanti au declarat ca vor face diverse cumparaturi pe card cu o valoare cuprinsa intre 500 si 1.000 Euro. De asemenea, peste 90% dintre respondenti au apreciat ca vor cheltui cel putin 500 euro de pe card pentru cadouri", spune un studiu no-cash.

La cresterea vanzarilor prin card au contribuit si ofertele speciale. Unele din acestea au demarat insa, in ianuarie.

De exemplu, pentru cardurile Euroline, dobanda la credit a fost coborata de la 32%, 26,9% in cazul cumparaturilor cu plata integrala din magazine partenere si la 29,9% in cazul retragerilor de numerar de la sediul firmei sau de la orice bancomat Bancpost. Intre 1 ianuarie si 31 martie 2006 posesorii cardurilor beneficiaza de o dobanda de 9.9%, timp de trei luni de la retragerea numerarului, ne-au anuntat oficialii Euroline.

La inceputul lunii decembrie, oficialii BCR anuntau ca media tranzactiilor pentru carduri de credit emise de cea mai mare banca din Romania au o medie a tranzactiilor de 1,4 milioane de lei, in timp ce noile carduri de credit ce poarta dubla marca Altex si BCR au atins o medie de 15 milioane de lei (aproape 400 de euro), spun oficiali ai bancii. In fiecare luna BCR a emis circa 700 de carduri obisnuite, in timp ce in noiembrie 2005 cardul Altex/ BCR a crescut cu 7.749 de noi utilizatori.

Romania pare sa urmeze tendinta pietei cardurilor din Turcia, unde mai bine de 70% din carduri, sustin specialistii no-cash, poarta dubla-marca: a bancii emitente si a comerciantului sau firmei unde poate fi folosit.

BCR a lansat un nou card de credit, in parteneriat cu Depozitul de Calculatoare, pe platforma Visa. Cardul BCR- Altex a fost lansat in toamna acestui an pe platforma MasterCard, si pana in decembrie 2005 au fost emise 17.000 de unitati, reprezentand, ca numar, 0,24% din piata. In curand si alte institutii de credit, precum Domo si Estima Finance, vorlansa noi carduri de credit cu dubla-marca.

Bucurestii au contribuit cu 35% la cresterea pietei

Bucurestii continua sa reprezinte cea mai importanta piata pentru afacerea cu carduri din Romania, apreciza no-cash. Din datele BNR, rezulta ca la cresterea anuala de peste un milion de carduri, capitala a contribuit cu 35,7%. Urmatoarea regiune ca importanta este Clujul, singurul judet care a reusit sa treaca de cota de 300.000 de carduri (353.097).

Intre noiembrie 2004 si noiembrie 2005, Bucurestii au crescut cu peste 450.000 de carduri (de la 1,15 milioane la 1,61 milioane carduri). In prezent, capitala detine o pondere de 23,1% la cardurile in lei si de 39,4% la cele in valuta.

De asemenea, s-a marit si numarul judetelor cu peste 200.000 de carduri valide in circulatie. Daca in noiembrie 2004 erau doar trei astfel de judete, Brasov, Cluj si Timis, numarul lor s-a triplat in numai 12 luni, la cele deja mentionate adaugandu-se Arges, Bacau, Bihor, Constanta, Iasi si Prahova.

Cele mai sarace judete din ca numar de carduri sunt Giurgiu si Calarasi, cu aproximativ 40.000 de carduri fiecare si Tulcea si Ialomita, cu putin peste 50.000 de unitati.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri