In luna decembrie, Consiliul Local al Municipiului Bucuresti a dat o decizie prin care aplicatiile de ehailing, cum ar fi Clever Taxi sau Star Taxi, sunt scoase practic in afara legii, pentru ca erau obligate sa-si faca dispecerat de taxi. Astfel, Primaria spunea ca un taximetrist poate lua comenzile doar prin dispeceratele autorizate sau pe frecvente radio, adica prin statie.

Clever Taxi a dat in judecata Primaria Capitalei, pentru ca, sustin reprezentantii companiei, decizia Consiliul Local suprascrie legislatia nationala. Am vorbit la emisiunea "Ziua Zero" cu Mihai Rotaru, CEO al Clever Taxi despre cum vede el aceasta situatie si faptul ca Primaria Bucuresti este unica din Europa care cere astfel de reglementari.

O decizie ilegala a Primariei

"In decembrie s-a luat o decizie in Consiliul Local, noi consideram ca e ilegala pentru ca are 5 vicii de procedura. Conform acelei decizii nu ar trebui sa fim legali. Dar cum decizia suprascrie legea nationala, noi suntem perfect legali conform legii nationale. Am dat in judecata Primaria, asteptam un raspuns.", spune Mihai Rotaru.

"A insemnat o perioada de confuzie pentru clienti si soferi. Am lansat functionalitati noi in linie cu directia Smart City. Urmeaza sa dam in judecata persoanele care au luat aceste masuri, pe partea de contencios, nu este normal ca niste oameni sa-si impuna opiniile personale in defavoarea cetatenilor.", a mai spus CEO-ul Clever Taxi.

Smartphone-ul tau este mai...
Citeste si: Smartphone-ul tau este mai inteligent decat credeai. 5 functii utile

Conform lui Rotaru, legea nationala spune ca Clever Taxi nu se incadreaza ca dispecerat. "De asemenea, legea defineste ce inseamna pentru un sofer de taxi sa preia un client, sa aiba accesul la client dincolo de dispecerat. Noi facilitam comunicatia directa. Suntem o solutie echivalam luatul din strada intr-un mod digital.", spune Rotaru.

Dispeceratul, dus la superlativ in Romania

"In Romania e dus la superaltiv conceptul de dispecerat. Nu e acea entitate care detine masinile, ci basically, e a freaking call center. Este doar un call center, nu e nimic altceva. E foarte vizibil pe 7 piete din Europa. Si am constatat ca nicaieri dispeceratul nu este obligatoriu. In multe parti nu este reglementat. Activitatea de taxi inseamna ce face soferul.", crede Rotaru.

Aparent, Bucurestiul ofera o situatie unica in Europa. "E o diferenta intre Romania si Europa. In Romania sunt cateva persoane care detin autorizatiile, biletul de intrare pe piata de taxi. Mii si mii de autorizatii la o singura entitate, lucru atipic. Normal, soferul de taxi ar trebui sa fie responsabilizat prin autorizatie. Vedem in Cluj ca acest lucru se intampla, iar serviciul e superior inclusiv celor de ridesharing.", afirma CEO-ul Clever Taxi, companie cumparata de germanii de la Daimler anul trecut, prin firma myTaxi, care are 12 tari unde actioneaza prin asemenea aplicatii.

In Bucuresti situatia e diferita. Autorizatiile sunt detinute de cativa tipi. E o oglinda a ceea ce se intampla in alte domenii.

A renuntat la piata locala si...
Citeste si: A renuntat la piata locala si acum exporta rochii de 750.000 de euro

Rotaru are o perspectiva foarte interesanta asupra folosirii de aplicatii de tip ehailing, cum e Clever Taxi. "Este datoria civica a unui om sa foloseasca aplicatii independente, in defavoarea unor entitati care actioneaza intr-un stil anticoncurential, anticapitalism.", spune el.

Statisticile Clever Taxi

"Sa ne autorizam ca dispecerat ar insemna sa facem o alta activitate decat ceea ce facem noi acum. Ar insemna sa zicem ca tehnologia e o chestie proasta. Hai sa folosim frecvente radio, pentru ca asa scrie in lege. Nu stiu cum cineva poate sa iasa in fata camerelor, sa fie serios, si sa zica un astfel proiect de lege.", spune Rotaru.

"Suntem in 20 de orase. E o situatie unica in Romania si cu siguranta unica in Europa. In alte orase am avut reactii inverse. Primaria ne-a chemat sa colaboram, am avut orase unde nu existam, iar primarul ne-a cerut sa implementam sistemul, pentru ca in multe orase sunt probleme cu aceasta industrie.", spune Rotaru.

In privinta efectului Clever Taxi, Rotaru spune ca astfel de aplicatii cresc calitatea industriei. "Nota medie in platforma este de 4,7, iar in industria de ridesharing media e de 4,8 stele. Serviciile de taxi cresc in calitate si cred sincer ca industria de ridesharing scade natural in calitate, pe masura ce cresc volumele.".

Radu Craciun: Presiunea...
Citeste si: Discutiile despre Pilonul II au trezit multi romani la realitate

Clever Pay si planurile companiei

Clever Taxi a introdus Clever Pay de curand, adica posibilitatea de a introduce destinatia la comanda si sa platesti cu cardul. Mai simplu spus, ca la Uber. "Ne dublam de la saptamana la saptamana rata de plati cu cardul. Am introdus cursa minima la taxi pentru plata cu cardul, 8 lei, si exista taxa de anulare. Miza este sa cream un ecosistem in care sa fie soferi ok si clienti ok. Societatea e oglindita de ambele parti. ", spune Rotaru.

De asemenea, Clever a introdus si optiunea Corporate. "Un alt produs e Clever Corporate. Sunt niste produse pentru angajatii care se deplaseaza zi de zi prin oras si pot plati in contul firmei direct. De asemenea, avem o solutie pentru cladirile fixe, pentru angajatii care pleaca noaptea acasa. Avem o factura unica, la finalul lunii. Pentru contabilitate efortul este zero."