Dr. Catalin Colt
medic rezident medicina sportiva
Institutul National de Medicina Sportiva

Dintre toate mineralele existente, nici unul nu are o importanta atat de mare ca si magneziul. Cuvantul chinezesc pentru magneziu este “mei”, care inseamna “mineral frumos”, fiind considerat de catre medicina traditionala chineza de importanta capitala, datorita puterii sale de a preveni si vindeca bolile, a mentine starea de sanatate si de a contribui la cresterea longevitatii. Jerry Aikawa, medic la Universitatea din Colorado, spunea in lucrarea sa, Magnesium: Its Biological Significance, publicata in februarie 2006: “Magneziul este cel mai important mineral pentru om si pentru toate organismele vii”.

Vechi sedimente de magneziu au fost descoperite langa anticul oras grecesc Magnesia. Magneziul a fost folosit de-a lungul timpului pentru a trata diverse afectiuni printre care: arsurile la stomac, ulcerul, depresia, vertijul, pietrele la rinichi, icterul, guta si parazitii intestinali. in ultimii 40 de ani, au fost realizate peste 1.000 de studii, care au evidentiat peste 100 de utilizari ale magneziului in terapie.

La nivel celular, magneziul intervine in activitatea a 325 de enzime, enzime implicate in mii de reactii biochimice. Influenteaza activitatea sistemului nervos, sistemului muscular, sistemului cardiovascular, sistemului imunitar, dar si activitatea digestiva si metabolismul mineral. De asemenea, magneziul combate stresul si incetineste procesul de imbatranire.

Numeroase studii arata si implicarea magneziului in efortul sportiv, mai ales in efortul de performanta, datorita participarii in activitatea musculara, efectului indirect asupra balantei oxidanti/antioxidanti şi rolului in adaptarea cardiovasculara la efort. Majoritatea cercetarilor in aceasta directie pledeaza in favoarea suplimentarii cu magneziu in efortul fizic, datorita efectelor pozitive asupra performantelor fizice.

Sportul a ajuns sa aiba in societatea contemporana, tot mai sedentara, un rol foarte important. Doi factori au o semnificatie deosebita pentru sportul sanatos: tipul de activitate sportiva - o solicitare bine dozata, adaptata la starea corpului şi alimentatia, care, din cauza alimentelor de tip fast-food şi a celor semipreparate este adesea deficitara in substante nutritive. Din aceasta cauza, numeroşi sportivi substituie regulat mineralele pierdute, pentru a evita deficitul lor şi consecintele care decurg din acest deficit. in acest context, administrarea de orotat de magneziu (combinatia de magneziu si acid orotic) asigura o imbunatatire a performantelor fizice, creste rezistenta la efort si are o influenta benefica asupra capacitatii de adaptare la efort fizic a sportivilor, de performanta sau amatori.

Doctorul Gabe Mirkin, expert nutritionist, co-autor al The sportsmedicine book, spunea referitor la rolul magneziului in sport: “Pierderea magneziului, prin transpiratie, in cazul sportivilor, duce la oboseala si crampe musculare, datorita rolului pe care acest mineral il joaca in contractia musculara si in conversia carbohidratilor la energie”.

Stresul cauzat de sport sau exercitiile fizice poate cauza un deficit al magneziului prin mecanisme care nu sunt inca complet elucidate. Printre mecanismele implicate este se pare si neurosecretia hormonala, care accentueaza deficitul de magneziu. Persoanele care practica sportul, amator sau de performanta, au nevoie de orotat de magneziu, pentru ca ajuta la transportul oxigenului la nivelul muschilor, ceea ce asigura o performanta optima a acestora.

Referinte bibliografice:

1Y. Rayssiguier, C.Y.Guezennec, J. Durlach. New experimental and clinical data on the relationship between magnesium and sport. Magnesium Research (1990) 3, 2, 93-102.

2 Better Nutrition for Today's Living, July 1995, p28(1). Magnesium boosts energy, benefits athletes.

3Golf SW, Bender S, Grüttner J. On the significance of magnesium in extreme physical stress. Cardiovasc Drugs Ther. 1998 Sep;12 Suppl 2:197-202.

4Jerry Aikawa. Magnesium: Its Biological Significance. CRC Press, Boca Raton, Fl, 1981

5Carolyn Dean. Magnesium – The missing link to better health. Better Nutrition Magazine 2011