A intrat cumva în mentalul colectiv ca atunci când zici Franța să îți vină în cap, printre primele lucruri, ideea de artă și cultură. Și asta pentru că francezii au știut, ca nimeni alții, să exploateze și să dezvolte sectorul cultural, de-al lungul secolelor. Astfel, cultura a ajuns să genereze astăzi venituri anuale de peste 91 miliarde de euro, ceea ce reprezintă 2,2% din economia țării, având o contribuţie mai mare decât cea a sectorului agroalimentar sau a industriei auto. Pentru a înțelege mai bine cum au reușit francezii să monetizeze atât de bine cultura, dar și cum vor să ajute România să se dezvolte în acest domeniu, am discutat cu E.S. Michèle Ramis, Ambasadoarea Franței în România (foto).

“Pe lângă cultura tradițională, acest sector are un potențial foarte mare în ceea ce privește inovația, prin noile metode de a crea cultură, cum ar fi, de exemplu, jocurile video. Am creat, astfel, mai multe start-up-uri în domeniul cultural decât în cel al indus­triei sau al construcţiilor”, a explicat diplomatul francez, într-un interviu acordat Wall-Street. Aceasta mai adaugă că, în 2018, în domeniul cultural din Franța lucrau peste 1,3 milioane de persoane.
O altă măsură pe care Franța a luat-o a fost ca cinematografia “ușoară” (filmele comerciale) să finanțeze cinematografia de artă.
“Există o taxă inclusă în fiecare bilet de film din Franța. Acești bani merg către un fond special. Ulterior, o comisie stabilește care filme independente vor fi susținute financiar”, a mai explicat Michèle Ramis.

Francezii ne învață să ne promovăm mai bine cultura

Pentru a transmite mai departe un know-how pe care îl are în domeniul cultural, Franța a lansat, prin intermediul reprezentanței din România, "Strategia de promovare a Industriilor Culturale şi Creative (ICC)" care vizează valorizarea atractivității României în Franța, evidențierea potențialului acestor industrii pentru România și promovarea schimburilor profesionale bilaterale.
„Acest program va promova cinematografia, literatura, muzica și jocurile video. Vom încuraja mai mulți artisiti francezi să participe la evenimente culturale în România pentru a o promova ca destinație culturală. Astfel, România va putea crește ca destinație culturală, lucru care ar genera, evident, venituri mai mari, mai multe taxe plătite la stat și angajări în acest sector”, mai spune ambasadoarea Franței.
De altfel, guvernul francez, prin Ministerul pentru Europa și Afaceri Externe, Ministerul Culturii și Ministerul Economiei, dorește să promoveze la nivel internațional Industriile Culturale și Creative franceze (CCI) care sunt reprezentate de artele vizuale, cinema, jocuri video, cărți, muzică, publicitate și comunicare, presă, radio, artele spectacolului și televiziune.
Pentru a sprijini această politică de export, Guvernul francez a însărcinat 37 de ambasadori francezi din întreaga lume, inclusiv ambasadorul din România, să dezvolte o strategie pentru ICC în colaborare cu partenerii români.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »



Citește și
Business deschis din pasiunea pentru carti a tatalui
Setari Cookie-uri