Ca romanii sunt mari amatori de festivaluri nu mai reprezinta nicio noutate; numarul tot mai mare de astfel de evenimente si marketingul intens ne-a aratat ca industria festivaliera este in plin boom in Romania. Si daca Clujul este fruntas la acest capitol, in regiunea Moldovei creste de la an la an festivalul Afterhills, aflat deja la a treia editie. Am stat de vorba cu Ovidiu Biber, unul dintre fondatorii Afterhills, despre noutatile editiei care incepe in acest weekend si cat de greu este sa pui pe picioare un festival de muzica in Romania.

Probabil ca ati auzit despre Afterhills, “festivalul din Iasi, unde a fost furtuna la prima editie”. Intr-adevar, in 2017 organizatorii au avut batai de cap cu vremea capricioasa, in mare pentru ca festivalul se tinea pe un camp, iar participantii nu aveau multe alternative pentru a se adaposti. In ciuda conditiilor nefavorabile, oamenii au stat la concertele Morcheeba, ATB, Bob Sinclair sau John Newmann, iar Afterhills a revenit in 2018 cu o a doua editie ce a avut peste 100.000 de participanti.

Festivalul a reusit sa adune o comunitate de festivalieri si sa puna Iasiul pe harta marilor orase din Romania cu un festival mare, insa pentru editia din acest an organizatorii s-au decis sa schimbe atat formatul festivalului, cat si locatia.

Astfel, daca in primii 2 ani festivalul avea loc in penultimul weekend si tinea 4 zile, in 2019 organizatorii Afterhill s-au decis sa imprumute conceptul Tomorrowland si sa organizeze festivalul in 2 weekenduri, cu genuri muzicale si audiente oarecum diferite, in weekendurile 23-25 august si 30 august-1 septembrie.

“Anul acesta este cumva despre ce se intampla in ultimii ani in Romania. Avem in sfarsit o generatie care are voce, care are ecou, pe care o vedem ca schimba lucruri in jurul nostru. Iar generatia aceasta nu conteaza doar pentru noi, ca organizatori de evenimente, ci in ansamblu, pentru sistemul social si economic”, spune Ovidiu Biber, care a fondat Afterhills alaturi de Vasile Biber si Victor Mandric.

Citeste si:
Afterhills devine festival deaf accessible
Al doilea weekend Afterhills...

Primul weekend este dedicat segmentului de varsta cuprins intre 18-25 de ani, o categorie de public care pana acum nu a fost majoritara, dar care este necesar sa fie luata in considerare, spun organizatorii. Al doilea weekend se adreseaza categoriei de varsta 30+.

“Nu exista o reteta castigatoare in organizarea de festivaluri, ci incercari repetate si experiente din care inveti. Research-ul pe care l-am facut in ultimii 2 ani la festivalurile din Europa ne arata ca fiecare persoana din public este importanta si trebuie sa obtina de la eveniment maximul posibil. Cele doua weekenduri ne ofera posibilitatea in acest an sa testam daca aceasta reteta este una buna. Mai mult, fiind august si perioada concediilor, faptul ca locatia va fi deschisa si in timpul saptamanii ofera 10 zile de vacanta si de evadare. In locul ales de noi anul acesta, temperatura este mai scazuta decat in oras, asadar va fi, cu siguranta, o alternativa in zilele caniculare”, spune Ovidiu Biber.

In primele trei zile ale festivalului headlineri vor fi Rita Ora, Don Diablo, Quintino si Sam Feldt (Live), dar si R3HAB, CTC si Nane. In cel de-al doilea weekend, 30 august-1 septembrie, vor urca pe scena festivalului nume precum Fedde Le Grand, Gareth Emery, Faithless DJ Set, GusGus, Moderator, Morcheeba, Telepopmusik, Hugo Kant, IPHAZE, Subcarpati, Suie Paparude. Peste 200 de artisti vor concerta in cele doua weekend-uri.

Citeste si:
Concluziile unei antreprenoare dupa primul an de business in Romania
Concluziile unei...

Locatia, importanta pentru un festival

Noua locatie a Afterhills este langa padurea Dobrovat, la 20 de km de Iasi, si inseamna o suprafata de 35 de hectare, in care este inclus si campingul Afterhills, pe care mizeaza anul acesta organizatorii, fiind dotat cu mai multe facilitati: pavilioane spatioase si confortabile, dusuri si toalete igienizate, Wi-Fi, statii de incarcare pentru telefon si alte dispozitive electronice, lounge areas ferite de soare, alei iluminate, spatiu suficient pentru toate activitatile.

“Am zis sa ne distram intr-un loc cool, cu umbra si aer curat. Mai mult, pentru ca ne dorim foarte mult sa oferim zile de vacanta celor care vor veni la Afterhills aveam nevoie de o zona care sa indeplineasca toate criteriile confortului de care are nevoie cineva pentru a se simti bine. Locatia aleasa este absolut minunata si ne ofera spatiul de care avem nevoie pentru a evada din aglomeratia orasului si pentru a ne bucura pe deplin, in mijlocul naturii, de muzica si arta in toate formele ei”, spune co-fondatorul Afterhills.

Tot anul acesta organizatorii au decis sa asigure si transportul celor cazati in Iasi prin mai multe autocare si microbuze ce vor circula pe ruta Iasi - Dobrovat si retur tot timpul, in functie de gradul de ocupare. Pretul unei calatorii va fi de 10 lei sau 25 lei cu prioritate.

“Noutatea acestui an este tocmai atentia sporita pe care o acordam generatiei de tineri ancorati in online si dornici de exprimare artistica. Tocmai fapul ca primul weekend le este adresat este conceptul special cu care venim anul acesta. Muzica este expresia unei generatii si cea de astazi alege sa aiba reprezentanti diversi. Artistii noii generatii sunt cu atat mai liberi in a se exprima asa cum simt si cum doresc cu cat nu eram noi inainte de 1989. Astfel, lineup-ul ii include pe cei de la 5Gang, printre sustinatorii festivalului se numara influencerii din targetul acesta de varsta, iar partenerii nostri au pregatit activitati specifice: de la activitati de constientizare a importantei reciclarii si pana la cele artistice si sportive”, povesteste Ovidiu Biber.

Citeste si:
(Non)Profitul cultural al Festivalului de Muzica de Camera SoNoRo
(Non)Profitul cultural al...

Cat costa sa faci un festival precum Afterhills

Dublarea perioadei de festival si imbunatatile aduse in logistica nu avea cum sa nu afecteze bugetul Afterhills, de 3 milioane de euro, in crestere cu aproape 30% fata de anul anterior.

“Este cu siguranta o provocare, insa am reusit sa distribuim bugetul pe ambele weekenduri si sa nu facem rabat de la calitate. Bugetul unui festival este cu atat mai complex cu cat fiecare componenta trebuie sa fie foarte bine acoperita din punct de vedere financiar. Clar, onorariile artistilor sunt pentru noi prioritatea, apoi productia, tot ce inseamna organizare, de la detaliile teoretice pana la realizarea tehnica si cheltuielile pentru echipa noastra”, spune Ovidiu Biber.

Bugetul Afterhills din acest an se duce in mod egal catre onorariile artistilor si productie. “Festivalul este un business cu finantare privata, aportul partenerilor este foarte important. Nu ne putem baza atunci cand incepem organizarea unei noi editii pe vanzarea de bilete, pentru ca nu ar fi un calcul real. Cate bilete vindem si care e situatia aici o analizam dupa eveniment pe cifre concrete. Insa, procentual, vanzarea de bilete este partea cea mai mica din bugetul necesar organizarii evenimentului”, explica Ovidiu Biber.

De altfel, cifrele financiare ale companiei care opereaza brandul Afterhills publicate pe Ministerul de Finante arata ca festivalul este departe de a fi profitabil, desi a reusit sa-si reduca pierderile anual. Daca in 2017 Afterhills iesea pe pierdere cu 5 milioane lei in conditiile in care inregistra o cifra de afaceri de 1,9 milioane lei, anul trecut festivalul din Iasi a avut o cifra de afaceri de 6,2 milioane lei si o pierdere de 6,4 milioane lei.

Asadar, cand se vor aseza cifrele si in cazul Afterhills? In cat timp estimeaza organizatorii ca-si vor recupera investitia avand in vedere ca se afla la a treia editie? “Speram sa se poata sustina in curand singur. Nu stiu afaceri de succes care si-au amortizat investitia intr-un timp atat de scurt. Speram sa o facem si noi in timpul estimat de analistii financiari si apoi sa trecem la etapa de profit. Cheltuielile au crescut cu 30% anul acesta”, spune Ovidiu Biber.

Piata festivalurilor din Romania a inregistrat una dintre cele mai spectaculoase cresteri din economie, nu doar din prisma audientei, estimata in acest an de catre compania de consultanta Frames la peste 1 milion de oameni. Afacerile din acest sector au atins, anul trecut, nivelul de 472,6 milioane de lei, cu peste 80 de milioane de lei peste rezultatele din 2017. Fata de anul de referinta 2010, evolutia business-ului este una spectaculoasa.

Cum se simte aceasta evolutie a industriei festivaliere? “Competitia este acerba, dar am avut incredere ca putem aduce ceva nou pe piata, in special in Moldova. Vrem ca oamenii sa aiba mai multe optiuni cand cauta o experienta completa de festival. Si mai credem ca Moldova merita sa fie clar reprezentata pe harta oraselor cu cele mai frumoase petreceri. Cand stii ca ai resursele necesare pentru a construi ceva valoros, n-ar trebui sa lasi nimic sa iti stea in cale. Iar cand spun “resurse”, ma refer in special la cele umane: avem o echipa extraordinara, pasionata si disciplinata. Apoi, desigur, avem comunitatea de festivalieri din tara si mai ales, din zona Moldovei, compusa din oameni minunati. Am considerat ca merita un festival la ei acasa, cu artistii pe care ii indragesc, cu zone de entertainment si cu toate elementele necesare unei experiente pe care sa nu o uite niciodata”, explica Ovidiu Biber.

Un festival nu doar pentru Iasi

La trei ani de la prima editie, organizatorii se lauda ca au pus Iasiul pe harta marilor festivaluri. Si daca in primul an era o provocare sa convinga artistii sa vina in Iasi, in conditiile in care Clujul sau Bucurestiul erau mult mai renumite pentru evenimente muzicale, inca de la doua editie lucrurile s-au mai asezat.

“Iasiul nu a fost un oras atat de expus sau popular pentru restul lumii. Asadar, la prima editie a fost o provocare continua, de la a explica unde suntem pe harta tarii si pana la a-i convinge ca putem indeplini cererile lor. Important e ca reusim de fiecare data sa dovedim ca avem toate conditiile necesare sederii lor aici. La a doua editie a fost un pic mai usor, pentru ca aveam deja un portofoliu. Negocierile pot dura cateva luni, deoarece e foarte important sa respectam ad-literam tot ce isi doreste artistul”, povesteste fondatorul Afterhills.

Si desi si-a pozitionat festivalul ca fiind reprezentativ pentru regiunea Moldovei, participantii Afterhills vin si din Bucuresti, in proportie de 35%, dar si din restul tarii. “Toti stiu ca Romania s-a impartit cumva, in functie de regiuni. Noi suntem ai Moldovei, dar suntem un eveniment national si cu adresabilitate internationala. Ne bucuram sa spunem ca anul trecut am avut oameni din 41 de tari care au venit la festival”, spune Ovidiu.

Si pentru ca au reusit sa treaca peste obstacole precum castigarea notorietatii si convingerea artistilor de a veni intr-o locatie mai putin cunoscuta, care sunt cele mai mari provocari pentru Afterhills in momentul de fata? Surprinzator, este vremea.
“Deoarece este un eveniment care se desfasoara in aer liber suntem tot timpul in alerta in aceasta privinta. Ne facem temele din timp, aflam previziunile de la specialisti, incercam date diferite si speram la lozul castigator: soare nu prea arzator, vand moderat, seri calde si deloc ploaie. Ceea ce ne dorim e aproape utopic, stiu, insa credem ca am reusit sa ne imprietenim cu vremea in cele doua editii si pentru a 3 a nu vom mai avea parte de surprize neplacute”, incheie Biber.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Media & Pub »



Citeste si
Afterhills 2019 a avut peste 114.000 de participanti