In ultimii zece ani, sapte companii si-au construit cote de piata consistente in ceea ce numim “economia globala a Internetului”. Gigantii americani si regatele lor sunt binecunoscute: Google (293 mld. $ capitalizare) pe segmentul cautarii, Amazon (125 mld. $) si eBay (66 mld. $) in eCommerce si Facebook (58 mld. $) in networking.
Mai putin familiare in Europa sunt altele trei, toate bazate in China: Baidu (33 mld. $), cel mai mare motor de cautare din China, Alibaba (capital privat), forta dominanta in eCommerce si Tencent (69 mld. $), principalul jucator in social networking si gaming.

Daca oricare dintre acesti giganti online isi vor putea mentine rata de crestere in urmatorii cinci ani, business-ul va avea potentialul de a deveni cea mai valoroasa companie din lume. In aceasta perioada vom asista la cresterea competitiei intre super-segmentele economiei online. Piata de eCommerce va crea unul dintre cele mai importante terenuri de bataie economice din lume, scrie CNNMoney.com.

Romania, tara “cuplata” la restul lumii, va resimti aceste valuri in mod direct – Google este si in prezent cel mai folosit motor de cautare din tara, multi romani au conturi si cumpara de pe Amazon si/sau eBay si cresterea acestor companii nu ar putea decat sa duca la evolutia ponderii acestora si in Romania.

Piata de eCommerce


Unii analisti vad eCommerce-ul ca o piata matura si bine penetrata, aratand catre Amazon, companie cu o gama extrem de variata de produse precum si ramuri in zona de servicii Web si video streaming (nedisponibile in prezent in tara) si catre rata de crestere a eBay, care s-a stabilizat intre 15-20%. Cu toate acestea, perspectiva de fata este prea simpla.

In SUA, eCommerce-ul s-a ridicat la o valoare de aproape 225 mld. dolari in 2012, acoperind 5% din totalul vanzarilor de retail.

In China, eCommerce-ul are potentialul de a deveni mult mai mare chiar si decat piata dezvoltata din SUA, acest lucru in conditiile in care piata asiatica este abia in al treilea-patrulea an de crestere accelerata. Veniturile din retail online din China au fost de 207 mld. $ anul trecut, reprezentand 6% din intreaga piata de retail. Piata chineza este deschisa si pentru Romania, multe importuri din acea regiune neavand taxe de transport (ca minus, dupa cum subliniaza proprietarul FunGadgets.ro care importa produse din China, este calitatea uneori slaba a produselor si timpul indelungat pana la ajungerea coletului in Romania).

Numarul de internauti din China continua sa creasca si penetrarea online shopping-ului in acel stat nu a atins inca jumatate din nivelul regasit in statele dezvoltate.

Aceasta “crestere pe crestere” caracteristica eCommerce-ului in China este alimentata si mai mult de relativa imaturitate a infrastructurii de retail a tarii – situatie care se regaseste, pastrand proportiile, si in Romania.

Asa cum China “a sarit” direct la comunicatii wireless, tot China ar putea sari o generatie din retailul traditional, printr-o adoptie agresiva a eCommerce-ului.

Jack Ma, vizionarul fondator si presedintele executiv al Alibaba, a prezis recent ca penetrarea comertului electronic in China ar putea creste de la 6% cota in prezent la 30% din totalul spending-ului in retail in urmatorii cinci ani.

Masinaria de monetizat a eCommerce-ului


Binecuvantarea eCommerce-ului este ca atunci cand utilizatorii intra pe domenii precum Alibaba, Amazon, eBay sau alte destinatii populare, ei anticipeaza o experienta comerciala si sunt pregatiti sa plateasca pentru ea. Companiile de cautare si retelele sociale nu au acelasi avantaj. Ele trebuie sa genereze venituri folosind metode indirecte, avand de depasit riscuri mai mari – reclamele si alte metode de monetizare se pot interpune cu experienta de utiliziare a clientilor.

Ca pionier in eCommerce, Amazon se bazeaza pe o strategie intensiva de capital, dezvoltare pe verticala, pentru a castiga inventar si a conduce o retea vasta de depozite si centre de dezvoltare. Operand ca varianta online a unui lant operational complet dezvoltat, Amazon realizeaza ca veniturile si profitul sau vine in special din vanzarile realizate cu succes, de la A la Z. Cu toate acestea, in ciuda cresterii enorme a Amazon, succesul companiei a necesitat investitii masive la marje de profit mici.

La un nivel mult mai mic, se poate face o paralela intre evolutia Amazon si localul eMag.ro, aceasta din urma incercand de asemenea o dezvoltare pe verticala dupa investitii masive, la marja de profit mica.

In contrast, Alibaba si eBay conduc modele de business bazate pe magazine online deja functionale. Aceste ecosisteme se bazeaza pe parteneriate mai degraba decat pe a concura cu o gama larga de comercianti, vanzatori, producatori si companii de logistica si curierat.

Alibaba, de exemplu, a initiat parteneriate cu mii de comercianti chinezi. Acestia primesc veniturile din produsele vandute in timp ce veniturile Alibaba sunt generate dintr-o combinatie de advertising si comisioane, precum si o gama larga de produse cu valoare adaugata. Alibaba a ales sa nu taxeze pentru listarea magazinelor.

Majoritatea business-urilor de comert online din China au ales sa intre in ecosistemul Alibaba, decat sa concureze cu el. Alibaba atrage peste 100 de milioane de vizite unice pe zi care genereaza mai multe vanzari decat site-urile globale Amazon si eBay combinate.

Concurenta intre giganti


Modelul Alibaba in China are implicatii interesante pe termen lung privind abilitatea jucatorilor din eCommerce de a se implica in cautari platite – probabil masinaria cea mai solida de monetizare inventata vreodata.

Astazi, majoritatea utilizatorilor acceseaza direct Alibaba sau unul dintre site-urile parte pentru a cauta produse, Baidu si alte motoare de cautare pierzand astfel cautari valoroase. Site-urile de comert online pot oferi comerciantilor venituri mai mari si mai usor de masurat oferind produse reale spre vanzare si nu doar impresii ale utilizatorilor. Notabil, Amazon si eBay investesc agresiv in urmatoarele generatii de sisteme de cautare.

Spre deosebire de motoarele de cautare sau retelele sociale, site-urile de eCommerce colecteaza “Pocalul Sfant” al big data printre consumatori, magazine si tranzactii. Informatiile includ date concrete despre istoricul utilizatorilor – ce au cumparat, unde s-au oprit, de ce produse sunt interesati si asa mai departe, date care, odata analizate si suficiente, se pot dovedi instrumentale in targetarea corecta si eficienta a lor.

Atat in SUA cat si in China, gigantii in cautari – Google si Baidu – si in social media – Facebook si Tencent – au ambitii clare de a transforma pozitiile fruntase din aceste zone in initiative eCommerce.

Alaturi de Alibaba, Amazon si eBay, se pozitioneaza agresiv pentru a concura in pietele locale dar si internationale. Concurenta si tendinte precum mobile-ul si tranzactiile transfrontaliere vor duce la noi modele de monetizare si strategii de business hibride.

Succesul acestor giganti tehnologici intr-o piata ce are ca fundal concurenta in crestere pe zona de eCommerce va defini, intr-o mare masura, viitorul economiei globale a Internetului. Intr-o buna zi poate vom citi ca unul dintre acesti giganti online a devenit cea mai valoroasa companie din lume.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri