Intrarea Uber in Romania, serviciu de ride sharing american, a fost primit cu bratele deschise atat de soferii care au gasit o modalitate de a face ceva „bani extra”, cat si de clientii care doreau sa evite serviciile private de taximetrie. Desi mai multe voci au spus ca Uber nu este tocmai legal in tara, autoritatile romane nu s-au implicat, asa ca Uber a continuat sa functioneze mai bine de un an nestingherit.

Reprezentantii companiei nu au facut niciodata publice informatiile privind numarul de masini inrolate in sistem, subliniind doar cat de repede vin masinile, din orice punct al Bucurestiului.

Pretul initial era egal cu al majoritatii companiilor de taximetrie, 1,39 lei/km, cu beneficii multiple – masini in general mai comode, aplicatie prin care sa le chemi alaturi de informatii detaliate despre sofer si masina, plata automata prin card, fara bacsis si asa mai departe.

Mai mult, Uber a pus la punct actiuni coerente de marketing care au sporit vizibilitatea brandului in Romania; parteneriate cu diferite agentii, curse gratuite, cadouri, apa sau alte mici „crontanele” in masini si asa mai departe.

Mariajul pare insa sa se clatine

Din ce in ce mai multe voci se fac insa auzite in retele sociale impotriva Uber si a serviciilor oferite de brandul american de ride sharing, voci care pana mai acum cateva luni erau complet pro Uber, ba, mai mult, unii erau chiar soferi. Se pare ca super ofertele, voucherele, apa si masinile (mai) bune, in general, decat ale companiilor de taximetrie nu mai sunt suficiente.

Asa cum sta bine romanului, informatiile negative tind sa se raspandeasca mult mai rapid in retele sociale (si in mintile oamenilor), decat cele pozitive. Postari negative la adresa Uber „se bucura” de atentia influencerilor din piata si se raspandesc pe paginile multor utilizatori de Facebook.

Un exemplu – fost sofer al Uber destainuie ce anume l-a facut sa renunte la serviciile companiei, oferind o perspectiva „din spatele cortinelor”. „Bonusurile pentru soferi au inceput incet, incet sa scada. Si nu numai sa scada, ci si sa se modifice periodic. Grilele de bonusare deveneau din ce in ce mai alambicate. Un mix de intervale orare cu numar de curse acceptate etc. Cu greu mai pricepeai la ce grila te incadrezi. Era evident ca soferii care ieseau ocazional erau dezavantajati pentru ca bonusurile se pastrau pentru cantitatea de curse pe care nu aveai cum sa o faci daca stateai cateva ore. Apropos, apa si/sau bomboanele pe care le-ati gasit unii dintre voi in masini erau suportate de noi”, scrie el.

Mai mult, acesta puncteaza ca vocile soferilor nu se fac auzite de managementul companiei, respectiv fiica presedintelui ANAF, Nicoleta Schroeder (Diaconu).

„Au ales sa accepte din ce in ce mai multi soferi pentru cantitate, in loc sa isi faca niste filtre prin care sa mai trieze persoanele. Aud acum ca sunt multe plangeri in privinta calitatii oamenilor care activeaza ca soferi Uber!”.

Inca un lucru major care a pus bete in roate activiatilor Uber in Romania a fost decizia conform careia toti soferii au trebuit ca din 10 ianuarie sa activeze doar prin intermediul unui PFA sau SRL – lucru de altfel normal, compania mergand pe o „linie foarte subtire”, legal vorbind. Nu ca acest lucru ar rezolva toate problemele legale, dar este un pas in fata.

Un alt lucru negativ si care este resimtit in buzunarele pasagerilor este cresterea tarifelor, peste ale majoritatii taximetristilor – de la 1,39 la 1,65 lei/km. Si, pana la urma, romanii sunt foarte sensibili la pret.

Cavaleria.ro mai puncteaza inca una dintre problemele majore cu care Uber se confrunta in Romania. „De cel putin o luna, nu mai gasesc un Uber liber decat seara dupa ora 20, sau in miezul zilei cand toata lumea e in spatele unui birou. Soferi putini, tariful e mai tot timpul la suprapret. Unde mai pui ca timpul pana cand ajunge masina la tine, cel estimat in aplicatie de 6-7 minute se transforma in 15-20 de minute si doua apeluri telefonice cu intrebarile: cand ajungeti? unde sunteti? sau cum ajung la dumneavoastra? Vina, de multe ori este a soferului. E tanar, probabil la prima cursa, sau nu cunoaste orasul. Scuze sincere, insa doar scuze”.

Aceasta problema, alaturi de „soferi sinucigasi”, este remarcata si de alte persoane pe retele sociale; de subliniat ca majoritatea comentariilor aferente acestor postari sunt anti-Uber, oaza de speranta transformandu-se, incet dar, probabil, de neoprit, in desert.

Concurenta, companiile de taximetrie, se face din ce in ce mai simtita – multe dintre ele (majoritatea de fapt) au deja aplicatii mobile prin care poti chema taxiuri, le poti vedea venind pe Google Maps si soferii au rating-uri date de „oameni reali”. Adica similar cu Uber.

Servicii suplimentare precum instalarea scaunului pentru copii in spatele masinii sunt, spun cei care folosesc Uber, „frumoase doar pe hartie”. In realitate, este extrem de greu sa gasesti masini gata sa ofere aceste servicii, chiar si la cost suplimentar.

Concluzii?

O sa o citam pe utilizatoarea Uber Andressa.ro care spune, pe blogul personal, ca „mai lipseste sa dam bacsis la Uber… si e clar”. Ea enumera cinci experiente negative, repetate, pe care le-a avut cu Uber.

Tu ce parere ai de serviciile oferite de companie? Ce te multumeste si ce ai dori sa imbunatateasca? Te incurajam sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock: Prathan Chorruangsak

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri