A avut un start foarte bun – OmniPerform a ajuns la break-even inca din luna a treia de activitate si in doar 12 luni erau o echipa de 12 oameni. Am stat de vorba cu Adrian Enache, CEO la OmniPerform, una dintre agentiile digitale care s-au remarcat in ultimii ani, pentru a afla ce provocari a trebuit sa depaseasca, tendinte in piata de comunicare digitala, dar si exemple concrete de proiecte.

OmniPerform este configurata ca o agentie de comunicare care activeaza in sectorul de digital, insa, fata de companiile clasice din domeniu, beneficiaza de o tehnologie unica pentru piata de profil, care consta in soft-uri de segmentare a mesajelor transmise de brand-uri utilizatorilor online, care au la baza algoritmi de neuromarketing si AI. Compania a generat anul trecut afaceri in crestere cu 75% fata de 2017, pana la 600.000 de euro.

Se schimba din ce in ce mai mult lucrurile pe care le apreciaza consumatorii – si mai ales, devin mult mai sensibili si lipsiti de rabdare.

Wall-Street.ro: Care au fost provocarile initiale, din primii doi ani, ale business-ului OmniPerform?

Adrian Enache: Am avut un start ideal: ca Start-Up care a ajuns la break-even din a treia luna de existenta si in doar un an ne-am extins la o echipa de 12 oameni. Acest lucru ne-a oferit libertatea de a ne concentra pe calitatea serviciilor si mai putin sa “alergam” dupa conturi noi.

Lider Business Woman Forum:...
Citeste si: Lider Business Woman Forum: Cum sa "iti albesti" imaginea din online?

Cred ca provocarile principale au fost sa incepem sa livram instant, care au venit cu un avantaj fain, si anume constructia de proceduri si procese pe exemple si proiecte reale, cerute de clienti. Ulterior, sa rulam campanii la nivel global si sa fim atenti la nivel de cash-flow inca din primele luni, cand am inceput sa rulam campanii nationale cu bugete semnificative.

O alta provocare este sa gasim noi colegi cu ambitia de a deveni mai buni constant, sa fie «humble» (in opinia mea, oameni care sa isi doreasca sa invete si nu sa se laude si nici sa se supraestimeze) si cu atitudinea corecta fata de echipa si partenerii Omniperform.

Dar cel mai mare succes il reprezinta atitudinea echipei de creatie, nerabdatoare sa foloseasca tehnologia pentru a-si accelera propriile idei si concepte si sa constientizeze cat de mult ii poate ajuta tehnologia, in loc sa o considere un impediment in procesul creativ.

Wall-Street.ro: Care este evolutia cifrei de afaceri pentru primele 4 luni ale anului si care sunt principalele explicatii?

Impactul Internetului in...
Citeste si: Impactul Internetului in sistemul democratic si in guvernare

AE: Fata de aceeasi perioada a anului trecut, am inregistrat o crestere de aproape 30% fara eforturi de business development. Aceasta evolutia a venit dupa ce am incheiat anul 2018 cu venituri de 3 milioane de lei.

Acest lucru vine din cresterea bugetelor clientilor actuali, recomandari ale partenerilor actuali catre alte companii, dar si din invitatii organice din partea unor noi parteneri.

Avem peste 10 brand-uri foarte cunoscute la nivel local care ne-au ales si lucreaza cu noi. Ne bucuram ca lucram la nivel global pentru anumite conturi la nivel de consultanta, dar si pe alocuri la nivel de implementare, pentru anumite categorii de produse.

W-S.ro: Doua exemple practice de comunicare care au avut succes si DE CE anume au avut succes;

Invitati iCEE.fest 2018:...
Citeste si: Invitati iCEE.fest 2018: Experti, antreprenori, autori de filme

AE: Bere – campanie care a atins peste 3 milioane de consumatori, lansare de produs. Este un produs care depinde foarte mult de “soare” si de faptul ca utilizatorii doresc sa vada in cateva secunde un mesaj care ii atrage. Contextul de comunicare este specific industriei: nu exista o loialitate excesiva fata de un anumit tip de bere.

Dupa generarea si utilizarea a mii de mesaje pentru marca respectiva, am reusit sa centralizam tipologii de mesaje specifice regiunii, varstei, dar si corelate cu interese corelate cu situatia financiara a consumatorilor.

Am evitat campaniile politice, videochat, gambling, pastile.

Deja stim ce isi doresc sa vada si in celelalte medii (de exemplu, outdoor diferentiat) oamenii la nivel de oras si cum ar trebui adaptata comunicarea incat sa aiba impact maxim pentru audientele segmentate cu ajutorul tehnologiei.

La nivel de impact, am reusit sa crestem volumul calitativ al interactiunii cu brandul de peste patru ori.

Nutritie copii – campanie care a atins peste 1.5 milioane de consumatori din publicul tinta. Am transformat o campanie de comunicare si de lansare a unui nou tip de produs in research si rafinarea unui nou target in baza comportamentului consumatorilor.

Viitoarele campanii pentru toate mediile vor fi optimizate cu informatiile aflate in mod organic – redefinirea target-ului o data cu evolutia acestuia. Practic apare o noua metoda de research utilizand tehnologia, in care invatam si intelegem utilizatorii prin propriul lor comportament natural fata de brand.

Tehnologia nu numai ca a livrat campanii mult mai relevante, in care consumatorul a ales sa petreaca mult mai mult timp in interactiuni cu brand-ul pe care l-am promovat, dar si insight-uri care influenteaza direct business-ul si intelegerea acestuia asupra pietei pe care o adreseaza.

W-S.ro: Ce fel de tehnologie ati lansat, ca agentie de comunicare, prin care clientii pot sa inteleaga mai bine utilizatorul?

AE: Tehnologia se axeaza pe supra-segmentarea campaniilor si focusarea pe generarea de mesaje potrivite pentru consumatori. Ne dorim sa acceleram capabilitatile de creatie prin redefinirea procesului de livrare a unei campanii, incluzand tehnologia in procesul de definire al fluxului de comunicare.

Campaniile generate alaturi de Omniperform constau in sute, mii (cazuri chiar cu peste 50.000 de materiale de advertising pentru a livra mesajul cel mai relevant) si corelarea acestuia cu un asset care sa transmita acelasi mesaj – adaptarea asset-ului in care ajunge consumatorul.

Pentru brand manageri sau departamentele de marketing devine una dintre cele mai eficiente metode de pre-testare a campaniilor pe care le implementam ulterior la nivel national si pentru a adapta comunicarea catre consumatori.

Intr-o versiune hibrida, vom incepe sa optimizam campaniile mobile ale partenerilor care ne aleg in functie de ceea ce se comunica la TV in perioadele publicitare. Acest lucru va face ca bugetul investit in mobile advertising (care devine first device pe perioada publicitatii celor care urmaresc o emisiune TV) sa fie mult mai inteligent investit.

Ne dorim fluidizarea si alinierea comunicarii in toate canalele si touchpoint-urile consumatorului online. In timp, in baza unui CDP (customer data platform), acest lucru poate fi facut la nivelul intregii comunicari.

W-S.ro: Ce fel de clienti NU deserviti si de ce i-ati putea refuza?

AE: Am evitat campaniile politice, videochat, gambling, pastile (nereglementate, precum pastile de slabit de care nu a auzit nimeni si care promit minuni), trading/investment (nereglementate care promit “marea cu sarea”, lucram alaturi de cei care respecta regulile si reglementarile).

Vom continua sa evitam (chiar daca am fost invitati sa rulam campanii) jucatorii/brandurile care au incalcat legi, au facut rau in mod intentionat societatii sau si-au inselat consumatorii.

W-S.ro: Care au fost cateva dintre cele mai dificile proiecte la care ati lucrat si cum ati reusit sa depasiti provocarile?

AE: Cred ca, prin prisma lucrului alaturi de parteneri corporate si brand-uri cunoscute, am fost “feriti” de clienti imposibili. Drept urmare, proiectele nu sunt dificile, ci imbunatatirea fluxului de lucru dintre agentie si marketing/brand face ca impactul sa fie usor de perceput si de replicat in campanii viitoare.

Proiectele dificile sunt cele in care descoperim ca target-ul are alte interese si doreste sa vada cu totul altceva fata de informatiile initiale primite. In aceste situatii, optimizam si imbunatatim atat din punct de vedere al media si target, dar si active in versiuni noi de 3-4 ori pe perioada unei campanii nationale.

Poti ajunge sa ai un landing page, aplicatie sau un site cu totul diferite fata de brief-ul initial, sa respecte regulile brand-ului si sa aiba impact catre consumatori.

W-S.ro: Cum s-au schimbat cerintele clientilor dpdv comunicare digitala in ultimii ani? ce isi doresc mai mult/mai putin/diferit?

AE: Cred ca intreaga industrie realizeaza ca este necesara o transformare.

Si pas cu pas realizam ca discutam de mult mai mult, nu doar mici imbunatatiri.

O reconstructie la nivel de structura si viteza de reactie atat in client, cat si in agentie – care sa aiba ca obiectiv convingerea fiecarui consumator cu un mesaj relevant lui si pentru a atinge maximul de potential al brand-ului in piata. Nu mai poti incepe o campanie cu un set de materiale si un singur asset care nu evolueaza, chiar si daca este o campanie pe termen scurt. Se schimba din ce in ce mai mult lucrurile pe care le apreciaza consumatorii – si mai ales, devin mult mai sensibili si lipsiti de rabdare. Tehnologia poate fi un avantaj competitiv, dar si un pas inapoi daca este adoptat in mod gresit. Si sunt nenumarate cazuri care dovedesc asta, ajungandu-se pana la amanarea lansarilor de film sau anularea unor produse cunoscute la nivel global.

Si asta aduce de la sine o schimbare in felul de a privi agentia, cat si a tipologiei de colaborare. Ca nu mai este doar despre contracte separate de media si digital ca servicii. Ca este nevoie de parteneri care devin consultanti pe langa partea de executie a campaniilor.

Avem parteneri care si-au dorit workshop-uri pentru a intelege cum trebuie abordata tehnologia si ca poate impacta rezultatele intr-un mod socant si pozitiv daca este interpretata corect. Inca de la inceputul colaborarii. Un “induction” reciproc pentru a putea accelera si imbunatati rezultatele colaborarii care a apropiat si a transparentizat si mai mult relatia agentie-client.

Intalnim din ce in ce mai multi parteneri care realizeaza ca trebuie sa schimbe ce au facut ani de zile si nu vor sa mai ajute la eliminarea audientei online – sa enerveze consumatorii cu mesaje generice, sa ii faca sa instaleze ad-blockere.

Un alt trend este faptul ca viitorul currency care va aduce succesul unui business il reprezinta datele. De aceea, indiferent de tipul de campanie, detinerea datelor despre consumator (de tip first-party) a devenit extrem de importanta. Incepem sa ii ajutam in alegerea sau chiar dezvoltarea de CDP (customer data platform) in care sa isi inteleaga si mai bine consumatorii.

W-S.ro: Ce ati schimba la nivel legislativ pentru a incuraja startup-urile, inclusiv in tech?

AE: Ar trebui sa un avantaj sa fim putin “in urma”. Ar trebui sa invatam din greselile sau succesul actiunilor alte tari mult inainte. Primul pas ar fi definirea partilor implicate (privat, public) si asigurarea eliminarii oricaror interese secundare care ar putea aparea.

Ulterior, este de preferat sa analizam ce a mers foarte bine in Suedia, UK sau ce face Polonia la nivel de ecosistem de Start-Up-uri.

In acelasi timp, intotdeauna oamenii investesc in oameni. Si daca un ecosistem nu functioneaza indeajuns de repede sau de bine, as incerca sa analizez de ce oamenii prefera sa il tina pe loc, dar sa fie “cu numele” implicati acolo.

Chiar daca este aproape imposibil sa estimezi sau prezici ca un Start-Up poate ajunge unicorn, exista foarte multe metode pentru a stabili daca un Start-Up are potential de impact in nisa in care si-a propus sa activeze.

Pot afirma ca, dupa conducerea unei companii care analizeaza Start-Up-uri de peste 12 ani, cu foarte multe dintre ele de succes, este posibil.

Ecosistemul de Start-Up poate creste intr-un mod consistent si accelerat daca accesul la capital este inlesnit (de imbunatit actualele avantaje fiscale sau constructia unei echipe experimentate care sa decida si sa dezvoltate accesul la capital intr-un mod structurat).

Daca accesul pentru mentorat experimentat este construit (si aici pot fi dezvoltate parteneriate strategice intr-un mod inteligent).

Si daca educatia evolueaza inca din facultati (poate chiar liceu) catre dezvoltarea antreprenoriala – exista cateva exemple foarte frumoase, precum Facultatea de Informatica a Universitatii Bucuresti si programele lor in care studentii isi dezvolta abilitati necesare in lumea “reala” antreprenoriala si nu doar teoretice.

Intr-un mediu propice dezvoltarii toate aceste initiative ar inflori mult mai repede.

Toate acestea vor functiona doar printr-o executie inteligenta, cu oameni competenti si implementare sustinuta, sustinerea la nivel legislativ este doar un pas catre viitor.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea New Media »



Citeste si
Romania digitala: In crestere, dar tot mediocra