Extinderea accelerata a retailului a determinat o evolutie ascendenta a pietei spatiilor logistice din Romania, conform unei analizei facute de Sinziana Pardhan, Managing Director al P3 in Romania, care a descris factorii care au asigurat succesul sectorului de proprietati logistice in ultimii trei ani.

2017 a fost cel mai bun an din istoria dezvoltarii de spatii logistice si industriale moderne, cu livrari totale de 500.000 de metri patrati si cu tranzactii majore in suprafata totala de 730.000 de metri patrati, potrivit unei analize realizate de compania de consultanta imobiliara Activ Property Services. Bucurestiul va fi si in acest an principala piata din segment, cu 75% din suprafata de spatii logistice si industriale aflata in constructie la inceputul lui 2018.

"Principalul motor al evolutiei pietei in ultimii trei ani a fost extinderea retailerilor pe baza unei cresteri accelerate a consumului. Desi Romania se afla in urma altor tari in ceea ce priveste comertul online, acest segment a crescut in ponderea vanzarilor totale de la 4% in 2016 la 5,6% anul trecut, potrivit GPEC. In plus, se estimeaza ca va creste pana la 10% pana in 2022. Odata ce un procent crescut din consum este transferat de la offline la online, segmentul logistic este un beneficiar direct al acestei transformari globale", a explicat Sinziana Pardhan, Managing Director P3 in Romania, la conferinta "Din istoria Romaniei la 100 de ani de evolutie logistica", organizata de ARILOG (Asociatia Romana de Logistica).

Suprafata ocupata de comertul electronic din spatiile de depozitare este dificil de masurat cu precizie, potrivit Sinzianei Pardhan, deoarece cuprinde si o parte din cererea pentru spatii logistice a retailerilor traditionali, care aloca din ce in ce mai mult spatiu din depozitele lor pentru segmentul de online, spatiu care nu este reflectat in statistici. Pe masura ce segmentul de online va atinge masa critica in afacerile retailerilor, acestia se vor orienta din ce in ce mai mult catre gestionarea in depozite separate a logisticii pentru online, lucru care le va asigura o eficienta operationala mai buna. Potrivit companiei de consultanta imobiliara Colliers International, in 2017, 47% din spatiul de depozitare a fost preluat de logistica, 17% de comert cu amanuntul, 6% de comert electronic si 4% de FMCG.

P3 vrea sa aduca parcul...
Citeste si: P3: O jumatate de milion mp de spatii logistice in P3 Bucharest

Spatii logistice pentru comertul electronic: specificatii si cerinte proprii

  • Comertul electronic genereaza mai multa cerere pentru spatii de depozitare. Acest tip de afacere solicita spatiu de depozitare estimat la pana de 3 ori mai mare decat retailul clasic.
  • Comertul electronic modifica tipul si specificatiile depozitelor. In vestul Europei putem observa o crestere a cererii pentru depozitele XXL, precum si facilitati de cross dock mai mici, inaltimi libere ale plafonului de cel putin 10 m, locuri de parcare mai multe pentru personal si clienti, automatizari.
  • Comertul online modifica cerintele locatiei. Locatii apropiate de zonele urbane importante beneficiaza cel mai mult, deoarece apropierea de centrele mari de forta de munca este vitala.

spatii logistice, Sinziana Pardhan, P3 Romania, spatii logistice Romania

"Piata de spatii logistice si industriale din Romania se extinde in continuare si va avea de castigat mai mult cand va fi finalizata infrastructura catre si dinspre principalele piete vecine. Romania are un potential puternic de dezvoltare pe acest segment; exista inca mult spatiu de crestere pana cand vom ajunge la nivelul altor tari din Europa Centrala, cum ar fi Ungaria, Republica Ceha si Polonia", spune Sinziana Pardhan, Managing Director P3 in Romania.

Potrivit datelor companiei de consultanta imobiliara Cushman&Wakefield, citate de reprezentantii P3 Romania, stocul de spatii logistice si industriale arata astfel: Polonia - 10 milioane de metri patrati la o populatie de 38 milioane de locuitori, Republica Ceha - 5,7 milioane de metri patrati la o populatie de 10,5 milioane de locuitori, Slovacia - 1,3 milioane de metri patrati la o populatie de 5,4 milioane de locuitori, Ungaria - 1,9 milioane de metri patrati la o populatie de 9,8 milioane de locuitori si Romania - 3 milioane de metri patrati la o populatie de 19,6 milioane de locuitori.

eMag ajunge la 100.000 mp in...
Citeste si: eMag ajunge la 100.000 mp in P3 Bucharest. Care sunt motivele?