Costurile "noii normalități" de la birou, atuul operatorilor de spații flexibile după coronavirus

În ultimele luni, am avut ocazia să înțelegem ce înseamnă munca de acasă și de ce nu pare să fie o opțiune viabilă pe termen mediu și lung. Unul dintre argumente stă în faptul că distincția între viața personală și cea profesională a cam dispărut, deși este atâta nevoie de a le separa. Suplimentar, costurile "noii normalități" de distanțare socială de la birou au stimulat companiile să privească diferit soluții flexible, ce combină nevoia biroului cu posibilitatea lucratului "from anywhere".

"Perioada traversată a schimbat destul de mult concepția de “birou”, însă a păstrat viu spiritul de comunitate și, extrem de important, a consolidat un trend început anul trecut: întreprinderi mici și mijlocii care preferă hub-ul în locul unui spațiu individual de muncă. Am observat lunile acestea o creștere a solicitărilor de oferte și asta se vede în cifre: pe lângă antreprenorii deja fideli comunității, avem o creștere substanțială a cererilor venite dinspre companii mai mari (echipe de 30-50 de angajați) față de începutul anului", a declarat Vlad Craioveanu, managing partner Impact Hub Bucharest, pentru wall-street.ro.

Impact Hub dispune de trei locații de spații flexibile în București, ultimul deschis chiar anul trecut în clădirea Equilibrium din zona Floreasca - Barbu Văcărescu și se numără printre cei mai mari trei jucători de profil la niveul Capitalei, alături de Mindspace și IWG. O suprafață de 68.000 metri pătrați, dispusă în 60 de locații de spații de birouri flexibile, avea Bucureștiul la finele anului, puțin peste 2% din stocul total de birouri la nivel de oraș, potrivit unui raport Crosspoint pe 2019.

Acel team work la care s-a lucrat ani de zile e amenințat în lipsa unei interacțiuni fizice între angajați. Și să nu uităm de comunitate. Este, până la urmă, cea care ne definește și care ne inspiră. Cred cu tărie că, pe termen lung, conceptele precum Impact Hub, vor deveni o componentă mai mare în piața de birouri, atât la nivel global, cât și local. Lucratul de acasă nu este o soluție pe termen lung pentru marea majoritate a oamenilor, ci un compromis contextual.

Vlad Craioveanu

Cum arată competiția pe costuri între biroul clasic și cel de spații flexibile

"Una din întrebările pe care le primim frecvent este legată de costurile pe care le presupune pentru o echipa accesul la birouri private, ele fiind o alternativă pentru companiile obișnuite cu ideea contractelor individuale direct cu proprietarii. Din calculele pe care noi le facem, în funcție de dimensiunea echipei, o companie poate beneficia de reduceri ale costurilor de operare care între 5-10% anual", spune reprezentantul Impact Hub.

În opinia sa, diferența de costuri ar fi posibilă datorită faptului că un operator de birouri flexibile se ocupă de amenajare (fit out) și administrează integral spațiile pentru toți chiriașii, de la recepție, preluarea coletelor, serviciile de curățenie, mentenanță, procesul de amenajare al spațiilor și infrastructură IT până la produsele necesare într-o zi de lucru, precum cafea, apă, ceai sau fructe.

Pe de altă parte, în cadrul acordurilor de închiriere pentru birourile standard, proprietarii de clădiri oferă pentru atragerea chiriașilor mai multe luni gratuite pentru ocuparea unui spațiu, diferite facilități sau chiar fit out gratuit, care ajung să reducă destul de mult din valoarea chiriei lunare.

O comparație simplă de costuri anuale per angajat și echipe de 50 și 100 de angajați între birourile clasice (open space) și spații flexibile de lucru (hot desk) ar trebui să arate precum în tabelul de mai jos.

În cadrul calculului am ținut cont că suprafața închiriată standard informală per angajat în biorurile clasice este de 10 mp (înainte de coronavirus), deși în cadrul noilor norme de distanțare socială aceasta ar putea crește. În ceea ce privește chiria am luat ca referință valoarea minimă din zona Barbu Văcărescu - Floreasca (15 euro lunar / mp, conform JLL România și Crosspoint) pe care am redus-o la 13 pentru a diminua cuantumul diferitelor facilități oferite de proprietarii de birouri în nivelul chiriei efective.

Pe de altă parte, costurile medii aferente birourilor flexibile pornesc de la 10 euro/pe și ajung la 120 de euro pentru un hot desk aflat în spațiul comun al unei locații de profil, similar cu varianta de open space în birourile clasice. *Analiza din tabel ia în calcul varianta hot desk, nu birou dedicat, în cazul căruia costurile pot ajunge la 1.500 euro pentru echipe de până la șase persoane, potrivit raportului Crosspoint citat.

Birou clasic (euro) Spații flexibile* (euro)
Cost per angajat 1.560 1.440
Cost 50 angajați 78.000 72.000
Cost 100 angajați 156.000 144.000
Calcul wall-street.ro pe baza datelor prezente în rapoartele de piață.

Deși restricțiile impuse de noul coronavirus și, mai ales, lipsa unei comunicări prompte și clare din partea autorităților legate de schimbările pe care fiecare business trebuie să le aplice pentru siguranța angajaților, au sporit incertitudinea în mediul de afaceri, în același timp, pot deveni, în anume sens, cel mai important atuu din perioada următoare pentru operatorii de spații flxibile în atragerea de noi chiriași.

Costurile noii normalități nu sunt deloc de neglijat ținând cont de regulile stricte ce trebuie urmate: de la kiturile de dezinfectare până la schimbări importante de infrastructură. Pentru orice business, că vorbim despre microîntreprinderi, firme mici, mijlocii sau mari, asta înseamnă timp, bani și bătăi de cap cu logistică. Noi îi degrevăm de toate aceste probleme prin abonamente flexible, atât din punct de vedere al timpului în care folosești birourile cât și din punct de vedere al duratelor contractuale. Avantajul de a plăti ceea ce consumi este dublat în aceeași măsura de eliminarea costurilor de investiție pentru amenajarea unui spațiu nou.

Vlad Craioveanu

El arată că cel mai mic abonament recurent în cadrul Impact Hub include 40 ore pe lună pentru un cost de 79 de euro și care oferă acces la toate facilitățile din locațiile operatorului de spații flexibile.

"Criteriul determinant în această perioadă constă în faptul că noi am adaptat spațiile la noilor condiții de lucru care să permită un grad crescut de securitate personală. Practic, gestionăm tot ce înseamnă siguranța oamenilor la birou, infrastructura de lucru și administrarea locului", conchide Vlad Craioveanu.

Citeste si:
3house intra cu 3.400 mp spatii de coworking in cladirea Equilibrium
3house deschide doua noi...
Sursa foto: Prostock-studio / Shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »



Setari Cookie-uri