Astfel, Guvernul României are în plan, ca parte a unei scheme de ajutor pentru activități de comerț și servicii afectate de Covid-19, "finanțarea chiriilor pentru perioada în care desfășuararea activității comerciale sau a serviciilor prestate a fost afectată pe perioada stării de urgentă sau de alertă: valoarea chiriei/ beneficiar/ lună, pentru o perioadă de 3 luni". Bugetul alocat acestui stimulent este de 160 milioane de lei.

Citește și: Deschiderea mall-urilor vine cu primul scandal. Unele magazine vor rămâne închise

Retailerii ce dețin magazine în centrele comerciale și care au fost închise pe perioada pandemiei au solicitat în ultimele luni propuneri pentru a distribui echitabil costurile generate de coronavirus. Cu toate acestea, după închiderea centrelor comerciale din martie, retailerii au crezut că lucrurile vor intra într-o fază de înghețare pe întreaga durată a stării de urgență și eventual o perioadă ulterioară până când vor reveni ușor la normal.

Lucrurile nu au stat întocmai așa, după cum a explicat secretarul RORETAIL, Cosmin Savu-Cristescu, iar dacă o parte a centrelor comerciale a acționat proactiv și a suspendat plata chiriei pe întreaga perioadă a stării de urgență, o altă parte a operatorilor a făcut exact opusul și au notificat în continuare facturi, atât pentru chirii, cât și pentru costuri.

De atlfel, decizia autorităților de a suspenda temporar activitatea de comercializare a bunurilor considerate neesențiale din cadrul centrelor comerciale a afectat peste 9.000 de magazine din România, fiecare zi de închidere provocând pierderi că urmare a unor venituri neîncasate cuprinse între 15 și 20 de milioane de euro.

Stocul de retail modern (malluri, parcuri de retail și galerii comerciale) din România este de circa 3,9 milioane de metri pătrați, din care supermarketurile și hipermarketurile - principala categorie de magazine rămase deschise, reprezintă circa 23%.

Sursa foto: Sonpichit Salangsing / Shutterstock