NEPI Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre din România și unul dintre cei mai mari investitori imobiliari din Europa Centrală și de Est, anticipează o creștere a segmentului de discounteri în 2025, inclusiv în România, în timp ce stă cu un ochi pe climatul politic de pe tot Bătrânul Continent.
De asemenea, compania speră la o extindere a celor de la Lefties în centrele sale comerciale din România și mizează pe transformarea mall-urilor în spații în care consumatorii să se distreze cât mai mult, dar și pe continuarea investițiilor în proiectele fotovoltaice.
Reprezentanții NEPI Rockcastle au declarat pentru Wall-Street.ro că piața imobiliară ar putea fi afectată de turbulențele din viața politică, în timp ce potențialul unor piețe precum România și Polonia rămâne un aspect pozitiv pentru 2025.
„Credem că principalele provocări vor consta în gestionarea instabilității politice și economice din regiunile cheie ale Europei. Ne referim la țări din Europa de Vest, precum Germania și Franța, dar și la piețe din Europa Centrală și de Est (ECE)”, ne-au explicat cei de la NEPI Rockcastle.
Potrivit lor, acești factori ar putea afecta încrederea consumatorilor, iar fluctuațiile din Europa de Vest pot avea un impact negativ și în economiile din ECE.
„Totuși, odată cu avansul unor țări ca România și Polonia, suntem încrezători că această potențială influență negativă va fi limitată. În plus, consumatorii din ECE tind să fie, în mod tradițional, mai puțin sensibili în fața incertitudinilor economice și politice de acest tip”, ne-au mai transmis reprezentanții dezvoltatorului imobiliar.
Piețele din regiunea României, peste cele din regiunile vestice ale Europei
Unul dintre aspectele cele mai importante pentru NEPI Rockcastle constă în beneficiul adus de discrepanța dintre ritmul de creștere a sectorului imobiliar din regiunea ECE, unde compania este prezentă, și în care există în continuare un potențial semnificativ de dezvoltare, și Europa de Nord-Vest, unde industria de real-estate se află în stagnare.
„În ceea ce privește oportunitățile, am observat că atitudinea investitorilor față de sectorul de retail s-a îmbunătățit, în 2024. Centrele comerciale s-au adaptat și chiar au prosperat după pandemie, făcând față foarte bine provocării competitive reprezentate de comerțul online”, au mai spus reprezentanții NEPI.
Oficialii dezvoltatorului se așteaptă la o creștere în 2025 a cererii din partea investitorilor pentru proiectele de retail și, în consecință, la o intensificare a fluxului de capital către piețele din ECE, mai ales acum, când piețele prezintă o mai mare stabilitate, datorită dobânzilor și inflației mai scăzute.
„De exemplu, în cazul companiei noastre, în România, vânzările chiriașilor excluzând hypermaketurile, au crescut cu 9% față de perioada similară a anului trecut, urmând aceeași tendință manifestată în prima jumătate din 2024. Numărul de vizitatori a crescut cu 1,4%, în baza indicelui LFL (Like-for-Like), în timp ce valoarea medie a coșului de cumpărături s-a majorat cu 8,3%, chiar dacă inflația a scăzut semnificativ începând din 2023”, ne-au mai explicat cei de la NEPI.
Cele mai recente date financiare comunicate de grup (pentru primele nouă luni ale anului 2024 - n.r.) arată succesul strategiei NEPI Rockcastle de a se concentra pe investiții în regiunea EEE, unde există în continuare un potențial semnificativ de creștere, superior Europei de Vest, care a intrat într-o perioadă de stagnare.
Consumatorii din țări precum România și Polonia sunt tot mai încrezători în bugetele de cheltuieli pe care le au disponibile la nivel de gospodărie, iar acest lucru este vizibil și în majorarea vânzărilor din centrele comerciale ale NEPI.
„Suntem activi pe opt piețe din regiune, ceea ce ne conferă o poziție unică pentru a observa aceste evoluții, care pornesc de la comportamentul consumatorilor și influențează atât investitorii, cât și retailerii. Astfel, am remarcat interesul tot mai ridicat al chiriașilor noștri, retaileri regionali și internaționali, care vor să își mărească prezența în regiune”, au oficialii companiei.
Creșterea segmentului de discouneri și „retailtainment-ul”, tendințele anului 2025
Proprietarul, printre altele, a mall-urilor Promenada din București și Craiova și Mega Mall, mizează pe transformarea centrelor comerciale în locuri în care consumatorii să găsească alternative de relaxare, nu doar de cumpărături.
„O tendință majoră în 2025, care reprezintă și o oportunitate importantă pentru dezvoltatori, este «retailtainment-ul». Acest trend vizează orientarea tot mai puternică a retailerilor către spații moderne, în format mai mare, gândite după anumite concepte de design care creează atmosferă și oferă clienților mai multe experiențe la fața locului”, ne-au mai spus cei de la NEPI.
Totodată, dezvoltatorul imobiliar se așteaptă la creșterea numărului de discounteri, inclusiv în România, fără să înainteze nume de branduri deși se află în discuții cu jucători din piață, și anticipează și o consolidare a activităților în zona de cinema.
„Cel mai probabil vom asista și la creșterea accelerată a brandurilor de tip off-price (discounteri), precum și la performanțe tot mai ridicate din partea cinematografelor și a chiriașilor din sectorul FMGC”, au punctat aceștia.
În categoria de retaileri de discount prezenți în România se numără branduri precum Lidl și Penny. În Europa și în lume, alte branduri mari din acest segment, printre mulți alții, se mai numără Aldi (Germania), Walmart și Costco, (ambele SUA).
Ce obiective are NEPI Rockcastle
Pentru NEPI Rockcastle, unul dintre cele mai importante obiective este integrarea în portofoliu a celor două achiziții majore parafate la finalul lui 2024.
Este vorba despre centrele comerciale din Polonia, Magnolia Park Shopping Centre (Wroclaw) și Silesia City Center (Katowice), care este esențială pentru a a-și continua creșterea.
„De asemenea, trebuie să ne asigurăm că proiectele ample de dezvoltare, cum ar fi extinderea Promenada Mall din București și proiectul greenfield Promenada Plovdiv din Bulgaria, rămân în grafic, cu termen de finalizare în trimestrul al patrulea din 2026”, ne-au mai spus cei de la NEPI.
Totodată, un obiectiv-cheie este încheierea unor parteneriate cu retaileri de top, precum și extinderea colaborării cu chiriași existenți, pentru a optimiza prezența acestora în portofoliul companiei.
„Unul dintre cele mai bune exemple în acest sens este lanțul Inditex, care a adus în premieră în regiunea ECE, brandul Lefties, a cărui prezență în centrele noastre comerciale ne dorim să crească și mai mult, în 2025”, ne-au mai indicat oficialii dezvoltatorului imobiliar.
La nivel de grup, în Europa Centrală si de Est, compania mai are în curs de extindere și modernizare o serie de lucrări la centre comerciale din Polonia (ex. Bonarka City Center), Ungaria (ex. Arena Mall), care se desfășoară conform graficului și termenelor comunicate.
Continuă investițiile în proiectele fotovoltaice
Compania ne-a mai spus că, avansarea obiectivelor privind energia regenerabilă este prioritară pentru îndeplinirea strategiei de dezvoltare durabilă a grupului.
Dezvoltatorul a anunțat recent planuri semnificative de investiții în parcuri fotovoltaice.
În 2022, NEPI Rockcastle a lansat un proiect amplu de instalare a unor sisteme de panouri fotovoltaice pe acoperișurile celor 27 de centre comerciale din portofoliul său din România.
Acest plan a fost finalizat, conform graficului, în 2023 și 2024 și reprezintă prima fază a unui proiect amplu de energie verde.
Cea de-a doua etapă a proiectul de energie verde a companiei implică implementarea aceluiași concept în 24 de proprietăți deținute de companie în afara României.
NEPI Rockcastle a început investiția a aproximativ 100 de milioane de euro în proiecte fotovoltaice greenfield, în mai multe zone din România, pentru a-și extinde capacitatea de generare a energiei verzi și pentru a putea acoperi mai bine nevoile de consum de energie electrică ale chiriașilor săi.
La finalul anului, valoarea totală a bugetului de investiții al NEPI Rockcastle totaliza 788 milioane euro, dintre care 226 milioane de euro au fost cheltuite până la 30 septembrie 2024

