62% dintre români își gestionează corect afecțiunile minore cu produse care se eliberează fără rețetă, potrivit unui studiu al Asociației Române a Producătorilor de medicamente fără prescripție, suplimente alimentare și dispozitive medicale (RASCI). Informarea și educarea pacienților români sunt necesare pentru a genera beneficii pentru utilizatori şi pentru jucătorii din industria farmaceutică, explică Diana Mereu, director executiv RASCI, într-un interviu pentru wall-street.ro, în care povestește despre progresele făcute de România pentru responsabilizarea consumatorilor.

Wall-Street.ro: Care este misiunea RASCI pentru acest an?

Diana Mereu: RASCI este o organizație a cărei misiune constă în sprijinirea colaborării dintre membrii săi pentru a păstra și îmbunătăți integritatea industriei de îngrijire personală, în promovarea intereselor legitime comune ale acestora, precum și în desfășurarea de activități care să aducă beneficii societății. În același timp, viziunea Asociației este de a sprijini îmbunătățirea educației în domeniul sănătății, ca mijloc de a încuraja automedicația responsabilă și, implicit, de a contribui la o sănătate generală mai bună în rândul populației și la un sistem de sănătate mai sustenabil.

Pentru a optimiza rezultatele Asociației, activitatea RASCI pentru 2020 se axează așadar pe câțiva piloni strategici, care includ consolidarea poziției noastre și creșterea nivelului de implicare în raport cu toți stakeholderii relevanți, contribuția activă la generarea unui cadru de reglementare optim și a unui mediu concurențial echitabil, precum și la informarea, educarea și responsabilizarea utilizatorilor de produse din sfera îngrijirii personale.

Diana Mereu va fi speaker în cadrul conferinței Future Healthcare. De la dialog la fapte, organizată de wall-street.ro, în data de 11 martie.

Wall-Street.ro: Care sunt inițiativele RASCI la nivel de industrie și care este scopul acestora?

Diana Mereu: Pentru a genera beneficii atât pentru utilizatorii produselor pe care le reprezentăm, cât şi pentru jucătorii din industrie, este nevoie de un mediu concurențial corect, precum şi de informarea, educarea şi responsabilizarea consumatorilor şi pacienților români, ceea ce presupune, implicit, creşterea gradului de implicare a autorităților cu rol de supraveghere, simultan cu aderarea cât mai multor jucători din piaţă la un set clar, transparent şi unitar de principii. De aceea, RASCI a dezvoltat propriul Cod Etic, prin care se urmărește ca toate companiile membre să cunoască importanța furnizării de informaţii corecte şi obiective despre produsele de îngrijire personală, astfel încât consumatorii şi pacienții să poată lua decizii raționale în ceea ce privește utilizarea acestora. Acestuia i se adaugă şi un Ghid de bune practici pentru comunicarea comercială aferentă suplimentelor alimentare şi dispozitivelor medicale, în efortul de a crea un standard unitar, nu doar la nivelul membrilor asociației, ci la nivelul întregii industrii.

Wall-Street.ro: RASCI a lansat în 2017 campania ”Despre sănătate, cu responsabilitate”. Cum s-a desfășurat campania până acum și pe ce doriți să mizați în 2020?

Diana Mereu: Campania „Despre sănătate, cu responsabilitate” este primul demers educațional din România care își propune să informeze, să educe și să responsabilizeze consumatorii și pacienții cu privire la utilizarea corectă a medicamentelor fără prescripție medicală, suplimentelor alimentare și dispozitivelor medicale pentru îngrijire personală, asumată de RASCI pe termen lung. Fiind vorba despre un proces amplu de educație, care implică numeroși factori și care este inevitabil influențat și de context, necesită eforturi susținute, pe termen lung și foarte lung.

Ce ne-am propus în cadrul campaniei, a fost să aliniem cât mai mulți stakeholderi și să îi aducem alături de noi în campanie, deoarece pentru succesul unui astfel de demers, este necesară o colaborare strânsă între toți factorii implicați. Am reușit să facem acest lucru și avem în continuare o colaborare constantă cu aceștia și dezvoltăm acțiuni care să contribuie la îndeplinirea obiectivelor din campanie, indiferent că vorbim de comunicare la nivel de factori decizionali, consumatori și pacienți, profesioniști din domeniul sănătății sau chiar media.

Pe parcursul desfășurării campaniei, am dezvoltat, alături de partenerii noștri, o serie de instrumente care să ne ajute în acest proces. Spre exemplu, cu sprijinul SNMF si CFR, site-ul, www.aleginformat.ro, și pagina de Facebook ale campaniei se bucură de conținut constant în rubrica Sfatul Specialistului, o secțiune dezvoltată special pentru consumatori și pacienți, cu informaţii utile accesibile, care să îi ajute pe aceștia în gestionarea afecțiunilor minore. Pe lângă aceasta, am colaborat cu profesioniști din domeniul sănătății, influenceri, jurnaliști și publicații media pentru a transmite mesajele campaniei către public. Am distribuit materiale informative despre rolul celor trei categorii de produse și diferențele dintre acestea în farmaciile și clinicile din București și din țară. Spot-ul campaniei a fost difuzat pe cele mai urmărite posturi de televiziune. Am introdus această temă și pe agenda autorităților, prin intermediul dezbaterilor cu toți factorii implicați. Acestea sunt doar câteva dintre acțiunile prin care încercăm să ajungem la câți mai mulți actori care să contribuie la acest demers, în beneficiul sănătății pe termen lung a românilor.

Anul acesta am marcat o nouă etapă în evoluția campaniei, prin lansarea studiului „Automedicația în România. Comportamente și atitudini cu privire la produsele care se eliberează fără prescripție medicală”. Studiul vine să clarifice și să reconfirme o serie de premise care au constituit fundamentul campaniei noastre. Ne bucurăm că, în unele situații vine și să demonteze niște preconcepții. Astfel, potrivit studiului, 93% dintre români citesc prospectul, respectiv eticheta sau ambalajul produselor care se eliberează fără rețetă, în timp ce medicul reprezintă principala sursă de informare cu privire la abordarea corectă în cazul afecțiunilor minore, privind tratamentul cu produse care se eliberează fără prescripție medicală (65%), acesta fiind urmat îndeaproape de farmacist (60%).

Această amplă cercetare de piaţă marchează un nou reper în cadrul campaniei educaționale, prin care ne propunem să setăm un punct de referință în procesul de informare, educare și responsabilizare, care să ne ghideze în evoluția ulterioară a demersurilor noastre educaționale la nivelul populației.

Pe lângă acest studiu, care vizează, într-adevăr, principalul public al campaniei noastre, avem interacțiuni constante și consultări inclusiv cu partenerii de campanie, pentru a ne asigura că înglobăm input-uri variate și explorăm o perspectivă globală în abordarea noastră.

Românii fac confuzie între OTC-uri și suplimente alimentare. Care sunt riscurile la care se expun?

Wall-Street.ro: Au existat progrese în ceea ce privește responsabilizarea romanilor în acești ani de la demararea campaniei?

Diana Mereu: Desigur că putem vorbi de progrese. Spre exemplu, conform studiului recent lansat în cadrul campaniei educaționale, 62% dintre români își gestionează corect afecțiunile minore cu produse care se eliberează fără rețetă. Prin aceasta se înțelege că aceștia au capacitatea să identifice simptomele acestor afecțiuni, pe baza experienței anterioare și apelează la produse care se eliberează fără prescripție medicală, pe baza unei recomandări anterioare a medicului sau farmacistului. Totodată, din același studiu aflăm că românii citesc prospectul, respectiv eticheta sau ambalajul unui produs cu eliberare fără rețetă într-un procent covârșitor.

Cu toate acestea, același studiu a constatat că există confuzii frecvente între categoriile de produse pe care Asociația le reprezintă, cu precădere între OTC-uri și suplimente alimentare. Date fiind indicațiile diferite ale acestora, este extrem de important să se facă diferențierea corectă, atât timp cât vorbim despre tratament simptomatic în cazul OTC-urilor, respectiv de menținerea unei stări de sănătate în cazul suplimentelor alimentare, întrucât acestea din urmă vin să completeze o nevoie nutrițională dar nu previn, nu vindecă, nu tratează. În această situație, este firesc să ne concentrăm în continuare eforturile pe informarea corectă a utilizatorilor acestor categorii de produse, precum și pe dezvoltarea educației pentru sănătate în rândul cetățenilor.

Suntem astăzi mult mai aproape de obiectivele stabilite la momentul lansării campaniei în 2017, însă nu ne oprim aici pentru că suntem conștienți că pentru un astfel de demers, menit să schimbe mentalități și comportamente sedimentate în mod eronat pe perioade lungi de timp, este nevoie de un nivel extrem de mare de implicare, de eforturi susținute și de o colaborare strânsă cu cât mai mulți parteneri, inclusiv la nivel instituțional.

Wall-Street.ro Cât de importantă este educația pacienților în ceea ce privește consumul de OTC?

Diana Mereu: Informarea, educarea și responsabilizarea utilizatorilor de produse din categoriile reprezentate de RASCI au reprezentant o preocupare majora a Asociației încă de la înființarea acesteia, în 2016.

În situația în care consumatorii și pacienții români sunt expuși la informații incomplete, incorecte sau înșelătoare despre aceste categorii de produse, este evident că este necesară îmbunătățirea educației pentru sănătate a populației, care să combată percepțiile și mentalitățile formate în timp și să contribuie, în schimb, la formarea unor comportamente sănătoase și responsabile.

Automedicația responsabilă, cu produse din categoria medicamentelor fără prescripție medicală, suplimentelor alimentare și a dispozitivelor medicale pentru ȋngrijire personală, reprezintă o parte componentă importantă a sectorului primar al sistemului de sănătate, cu beneficii atât pentru consumatori, care își pot gestiona singuri afecțiunile minore, cât și pentru profesioniștii din domeniul sănătății, care își pot concentra atenția asupra persoanelor cu boli cronice sau afecțiuni severe, dar și pentru sistemul de sănătate, contribuind la optimizarea cheltuielilor pentru sănătate.

Wall-Street.ro: Sunt românii educați în ceea ce privește automedicația sau mai avem de învățat? De la ce alte state ne putem inspira?

Diana Mereu: Acest proces de automedicație implică un utilizator informat, educat și responsabil, care are capacitatea de a face diferența între situațiile în care își poate gestiona singur starea de sănătate și cele în care trebuie să consulte un specialist. Aici intervenim noi, alături de partenerii noștri, cu scopul de a informa, educa și responsabiliza consumatorii și pacienții români și de a contribui la îmbunătățirea educației pentru sănătate în România. Cu ajutorul studiului desfășurat în cadrul campaniei, nu testăm doar cunoștințele și înțelegerea cetățenilor, ci identificăm și elementele care ar trebui să se bucure de o mai mare atenție, de un volum mai mare de informații sau de surse de informație mai clare și mai ușor accesibile. Ne dorim ca cetățenii să fie conștienți că sănătatea lor depinde în primul rând de ei și că înainte de a folosi orice medicament eliberat fără prescripție medicală, supliment alimentar sau dispozitiv medical pentru ȋngrijire personală, ei trebuie să se informeze corect cu privire la produsul respectiv.

Wall-Street.ro: Cum și în ce constă colaborarea RASCI cu autoritățile române?

Diana Mereu: Pe lângă campania educațională, prin care urmărim să contribuim la îmbunătățirea educației pentru sănătate a cetățenilor români, demersurile noastre ca asociație vizează și aspectul unui cadru legislativ transparent, unitar și corect, atât la nivelul populației, cât și la nivelul tuturor jucătorilor din piață. Din acest motiv, colaborăm deja cu autoritățile implicate în procesul decizional. Susținem dialogul deschis cu reprezentanții acestora cu fiecare ocazie, în vederea dezvoltării, adoptării și implementării celor mai bune soluții pentru îmbunătățirea pe termen lung a sănătății consumatorilor și pacienților români.

Ne bucurăm că, deși o asociație tânără, intrată în al patrulea an de existență doar, RASCI a reușit să se constituie ca o voce puternică, competentă şi unitară a industriei pe care o reprezintă, un real partener de dialog pentru autoritățile şi instituțiile din domeniu, precum şi un promotor al îngrijirii personale responsabile. Mai exact, RASCI a dezvoltat parteneriate atât cu autoritățile şi instituțiile abilitate din domeniu, cât şi cu instituții şi organizații profesionale europene, pentru actualizarea şi îmbunătățirea normelor existente, şi pentru alinierea cadrului legislativ național curent la bunele practici europene. Reprezentanții asociației sunt implicaţi activ în dialogul legislativ pe teme de impact şi contribuie cu expertiza lor în cadrul celor mai relevante evenimente din piaţă.

Wall-Street.ro: Legislaţia actuală este sau nu în beneficiul consumatorilor? Ce trebuie schimbat și ce face RASCI în acest sens?

Diana Mereu: Vorbim de trei categorii de produse diferite, deși modul de eliberare al acestora este același, adică fără rețetă, vorbim și despre legislație diferită pentru fiecare dintre acestea. Bineînțeles că, dată fiind complexitatea segmentului reprezentat, și legislația existentă este una la fel de complexă.

Dacă în cazul medicamentelor fără prescripție medicală reglementările în vigoare prezintă un nivel mai ridicat de claritate și predictibilitate, în situația suplimentelor alimentare și a dispozitivelor medicale pentru ȋngrijire personală, considerăm că este loc de îmbunătățiri pentru a stabili o mai bună reglementare a acestor segmente de piață extrem de dinamice, cu impact direct asupra sănătății consumatorului, care să limiteze derapajele care ajung în acest moment în spațiul public și care pot influența negativ modul în care beneficiarii acestor produse își gestionează propria stare de sănătate. Cu ajutorul unui cadru legislativ complet, coerent și unitar pot fi evitate practicile empirice care dăunează siguranței consumatorilor și pacienților români.

Strict referitor la PLx 468/2012, proiectul de lege cu privire la reglementarea suplimentelor alimentare care se află în acest moment în Parlament, deși în ultimii ani evoluția proiectului legislativ nu a fost una constantă, Comisiile de specialitate din Camera Deputaților (Comisia pentru sănătate şi familie, respectiv Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară şi servicii specifice) au reluat recent discuțiile tehnice, dezbaterile și consultările pe marginea acestuia, RASCI implicându-se activ în acest proces și punând-și expertiza în slujba dezvoltării unui cadrul legislativ unitar și echitabil pentru această categorie de produse.

Propunerile avansate de RASCI pentru a fi considerate ȋn dezbaterile pe acest subiect includ:

a) RASCI consideră oportună și reiterează necesitatea reglementării și a suplimentelor alimentare pe bază de plante astfel încât să se asigure o reglementare unitară pentru toate produsele clasificate ca suplimente alimentare;
b) RASCI reiterează necesitatea existenței unor proceduri de lucru ȋn oglindă ȋn ceea ce privește punerea pe piață, respectiv comunicarea comercială a acestor categorii de produse, indiferent de compoziția acestora și entitățile care le reglementează, astfel încât să nu existe ulterior posibile interpretări divergente;
c) RASCI susține redactarea unor reglementări clare în domeniul publicității la suplimente alimentare adresate consumatorilor, respectiv profesioniștilor din domeniul sănătății, și își exprimă disponibilitatea de a pune la dispoziție expertiza și cunoștințele ȋn domeniu, ȋn procesul de consultare pentru elaborarea legislației secundare privind publicitatea la suplimente alimentare;
d) RASCI consideră că, în scopul reducerii practicilor comerciale incorecte, Proiectul trebuie să includă o serie măsuri și sancțiuni suplimentare, aliniate la celelalte legi/ hotărâri de guvern ȋn vigoare, pentru a se asigura o mai buna reglementare a categoriei de suplimente alimentare;
e) RASCI susține accesul consumatorilor și libera circulație a suplimentelor alimentare pe piața din România.

RASCI (x), reunește producători, importatori și distribuitori de medicamente eliberate fără prescripție medicală (OTC), suplimente alimentare și dispozitive medicale pentru îngrijire personală, activi pe piața din România: Bayer Consumer Health, GlaxoSmithKline Consumer Healthcare, Johnson & Johnson, Sanofi, Reckitt Benckiser, Fildas, Antibiotice, WÖRWAG Pharma, Aboca, Perrigo, Ipsen, Alvogen și Angelini.

De-a lungul timpului, în ciuda evoluțiilor la nivelul componenței sale, RASCI și-a menținut un număr constant de membri, aducând împreună atât companii internaționale care activează în domeniu, cât și companii care își desfășoară operațiunile în plan local.
Ȋn toată perioada de la înființarea RASCI, eforturile asociației s-au îndreptat cu precădere înspre informarea, educarea şi responsabilizarea consumatorilor şi pacienților români cu privire la utilizarea corectă a categoriilor de produse reprezentate, precum şi îmbunătățirea cadrului legislativ aferent acestora.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ivona Stog
 Ivona este editor web la wall-street.ro din februarie 2018.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Sănătate »


Setari Cookie-uri