Comercianții ar vinde legume și fructe românești, dar lumea strâmbă din nas. Cazul "Aprozarului aproape perfect", unde lumea caută legume instagramabile

Sursǎ foto: Aprozarul aproape perfect

Gallery Vezi Galeria (9)

Comercianții ar vinde legume și fructe românești, dar lumea strâmbă din nas. Cazul "Aprozarului aproape perfect", unde lumea caută legume instagramabile

Cuprins Articol:

Cuvântul aprozar, locul unde găseai, teoretic, de toate, pe vremea lui Ceaușescu, părea îngropat de mult timp. Iată însă că doi întreprinzători din Pantelimon au decis să-l șteargă de praf și să-l resusciteze, în încercarea de a face apel la un factor emoțional pentru cei care au prins acele vremuri. În afară de asta însă, cei doi antreprenori au mai remarcat un lucru: oamenii care vin la aprozar, indiferent de ce vârstă ar fi, sunt foarte pretențioși atunci când vine vorba despre alegerea legumelor și fructelor, căutând, de cele mai multe ori, ca acestea să nu aibă nicio pată și niciun defect.

Exact din acest motiv, Marius Antohi, unul dintre fondatorii unei noi afaceri din Pantelimon, glumește spunând că clienții caută legume și fructe aproape instagramabile, motiv pentru care ei s-au decis să le tempereze așteptările și să apeleze la un concept ingenios, denumindu-și afacerea "Aprozarul aproape perfect", în ideea de a le transmite cumpărătorilor că nu există perfecțiune în acest domeniu și de aceea poate că ea nici nu trebuie căutată neapărat.

Ce am observat la clienți este faptul că se uită foarte mult la perfecțiunea produselor, adică prima oară judecă după aspect. Caută ca totul să fie perfect, instagramabil, ca să spun așa. Toți vor românesc, dar când le aduci românesc își schimbă comportamentul, pentru că marfa românească nu are toată aspect comercial, dar gustul nu se compară, este inegalabil. Când ne-am gândit la numele ăsta, eu și asociatul meu ne-am gândit că nu există perfecțiune, deși oamenii o caută.

Marius Antohi, fondator Aprozarul aproape perfect

Acesta întărește acest lucru explicând că, dintr-un motiv pe care nu-l cunoaște, oamenii în ziua de astăzi caută o anumită perfecțiune, sau, cu alte cuvinte, caută ca totul să arate "super-frumos", lucru pe care îl observă la toate categoriile de vârstă, inclusiv cei vârstnici.

Începuturile Aprozarului aproape perfect

Cât despre începuturile "Aprozarului aproape perfect" situat în Pantelimon, Marius Antohi a explicat pentru wall-street.ro faptul că afacerea a fost fondată la sfârșitul anului 2019, fiind începută cu o investiție de aproape 4000 de euro, bani care au tot fost reinvestiți pe parcurs.

"Aprozăritul" este de altfel o activitate cu tradiție în familia antreprenorului, din moment ce, povestește acesta, cu această activitate s-au ocupat atât bunicul cât și tatăl său, ambii având aprozare, ceea o face genul de afacere transmisă din generație în generație.

Vremurile actuale nu sunt însă tocmai simple, motiv pentru care, deși la început a fost o afacere axată doar pe vânzarea de legume și fructe, așa cum i-o spune și numele, ulterior a fost necesar ca aprozarul să se adapteze, deoarece, spune Marius Antohi, este un business sezonier și "oamenii în ziua de azi cam vor să cumpere totul dintr-un singur loc".

La bază însă, adaugă el, aprozarul rămâne tot aprozar, fiind în același timp însă și o mini-piață, felul în care și percep afacerea de altfel mulți dintre clienții Aprozarului aproape perfect.

Cât despre aprovizionare, acesta spune că afacerea lucrează cu câțiva furnizori stabili, dar se mai aprovizionează și din târgul Pucheni, unde vin toți producătorii din majoritatea județelor limitrofe Bucureștiului.

Probleme pe piața legumelor și fructelor

Marius Antohi remarcă de asemenea și o serie de probleme pe care le-a observat de când activează în domeniu, prima dintre acestea având legătură cu schimbările climatice, din cauza cărora, spune el, calitatea produselor a început să scadă.

Primul exemplu în acest sens, de altfel, sunt roșiile, soiurile acestora, după cum remarcă antreprenorul, nemaifiind atât de bune.

De asemenea, acesta s-a referit și la măririle de prețuri, despre care spune că se resimt în piață și i-au influențat pe clienți să își schimbe comportamentul, în sensul în care nu mai consumă atât de multă mâncare.

Anii trecuți, de exemplu, oamenii făceau achiziții de 70-80 de lei medie pe bon, adică veneau și cumpărau două-trei kilograme de roșii, două-trei kilograme de brânză, dar acum cumpără fix cât au nevoie pentru o masă: doi-trei castraveți, două-trei roșii etc.

Marius Antohi, fondator Aprozarul aproape perfect

În acest sens, antreprenorul mai adaugă că ceea ce a observat este faptul că oamenii, dacă au făcut economii, au făcut la mâncare și nu la vicii sau la concedii, în ce privește alimentația cumpărându-și doar strictul necesar.

Un alt aspect este că nu mai sunt asociații de profil, de legumicultori, adică producătorii să facă studii de piață și să acționeze grupat, pe localități, județe. Pentru că dacă faci un studiu de piață, observi că pe an românii consumă o anumită cantitate de roșii, castraveți, morcovi etc. și automat ar ști și ei ce să producă, în funcție de județ. Normal, dacă pune toată lumea foarte multe roșii în piață, scade prețul, nu au cum să le vândă, le aruncă și nu mai este sustenabil nici pentru ei.

Marius Antohi, fondator Aprozarul aproape perfect

Competiția marilor lanțuri de retail

Fondatorul Aprozarului aproape perfect s-a referit de asemenea și la competiția marilor lanțuri de supermarketuri, oferind în acest sens exemplul unui magazin Mega Image aflat chiar lângă aprozar, proximitate care l-a făcut să observe că oamenii și-au schimbat foarte mult comportamentul de achiziție, vrând să cumpere totul dintr-un singur loc, desigur, și ca urmare a faptului că sunt foarte ocupați.

Astfel, arată Marius Antohi, clienții pot fi împărțiți în două categorii: pe de o parte cei care gătesc acasă și își doresc să simtă gustul autentic al produselor, cu alte cuvinte cei care pun preț pe ceea ce gătesc și care vin la magazine de specialitate, cum este și "Aprozarul aproape perfect", dar și celălalt tip de clienți, care nu pun atât de mult preț pe calitate și care caută produse mai ieftine, sau reduceri, lucru care, adaugă el, influențează piața.

Mai mult, antreprenorul arată și efectul direct al competiției marilor supermarketuri, spunând că a încercat chiar și deschiderea unui al doilea magazin al afacerii, dar, pentru că era poziționat între un Profi și un Penny, lucrurile nu au funcționat.

Faptul că hipermarketurile aduc fructe și legume de import și clienții le găsesc mereu pe raft, ne influențează și pe noi, pentru că produsele respective au sezonul lor, iar faptul că le găsesc mereu îi face să vină și la noi să ne întrebe dacă le avem. Dar produsul respectiv nu este în sezonul lui, iar asta este tot o influență a hipermarketurilor, în sensul în care clienții nu mai au noțiunea de a ști când este sezonul unui fruct sau al unei legume. Ei se gândesc că le găsesc mereu și că ar trebui să le găsească mereu.

Marius Antohi, fondator Aprozarul aproape perfect

Totodată, fondatorul Aprozarului aproape perfect mai spune că afacerile mici nu prea sunt sprijinite în România, mai ales având în vedere că legislația este destul de complicată, iar pentru ca un business să fie rentabil, antreprenorul are foarte multe lucruri de făcut în spate, motiv pentru care nu se mai poate concentra pe profitabilitate.

Nu în ultimul rând, Marius Antohi spune și faptul că o problemă sunt și angajații, mai precis lipsa resursei umane calificate, sau, cu alte cuvinte, oamenii care să înțeleagă ce au de făcut, precum și faptul că fiecare produs necesită o atenție aparte, aspecte care, concluzionează fondatorul afacerii, împiedică creșterea și dezvoltarea afacerii.

Personalizate pentru tine