Promovarea unei afaceri nu este un lucru simplu de realizat, mai ales pentru un antreprenor la inceput de drum. Cu siguranta invatam din greseli, dar ideal ar fi sa demaram o afacere cu anumite notiuni, iar acest articol are ca scop exact acest lucru: transmiterea anumitor informatii pe care le consideram utile despre ce inseamna promovarea unui business in ziua de astazi.

Marketingul a cunoscut o schimbare de paradigma in ultimele decade odata cu cresterea exponentiala a tot ce inseamna online si mobil. O pagina pe Facebook, un cont Twitter, notificari, canalele de comunicare cu posibilii sau actualii clienti evolueaza constant. Si in timp ce aceste canale de comunicare sunt extrem de eficiente, majoritatea afacerilor ce au succes, practica un mix de strategii de promovare online si offline pentru a-si creste vanzarile. Reclame stradale, materiale promotionale branduite sau evenimente, toate acestea sunt exemple de actiuni care au abilitatea de a conferi vizibilitate brandul-ului in mod eficient, desi subtil.

Este important de inteles totusi, inainte de a concepe o strategie de promovare, care este modelul business-ului tau, care sunt principalele trasaturi ale industriei in care evoluezi si unde sunt clientii tai. Astfel, daca audienta ta tinta este preponderent activa pe canalele online, o campanie de marketing traditional nu isi are rostul si nu iti va aduce rezultatele dorite.

Sa vedem care sunt cele mai eficiente tehnici de promovare online a afacerii tale. Dar inainte de a face acest lucru, este bine sa stii ca in mediul online iti poti promova produsele sau serviciile gratuit (organic) sau contra-cost (paid). Pentru a facilita lucrurile, acele tehnici care presupun costuri vor fi semnalate ca atare.

Tehnici de promovare offline

• SEO

Search Engine Optimization (SEO) – Optimizarea pentru motoarele de cautare, este modalitatea prin care un business isi poate creste pozitionarea in Google la cautari dupa anumite cuvinte-cheie, crescand astfel vizibilitatea unui business. Cu cat acesta se pozitioneaza mai sus, cu atat vor creste activitatea pe site, traficul, iar cu cat rezultatele vor fi mai relevante pentru utilizatori si acestia reusesc sa primeasca raspunsuri relevante la intrebarile pe care le au, acest lucru va influenta si conversiile.

In ceea ce priveste modalitatea prin care sunt afisate rezultatele si regulile dupa care sunt pozitionate pe paginile de cautari, trebuie mentionat ca au avut loc cateva schimbari majore. Astfel, in trecut, la cautari dupa cuvinte-cheie, Google scana paginile existente in baza lor de date pentru a vedea daca exista vreuna care sa contina cuvantul cautat, neavand o idee foarte clara despre intentia celui care cauta acel cuvant-cheie. Astfel, pe baza de presupuneri, se afisau rezultate care contineau cuvantul-cheie cautat, sau separat cuvintele care compuneau cuvantul cautat (daca acesta era compus).

Astazi exista RankBrain, algoritmul de machine learning pe care Google il foloseste ca sa sorteze rezultatele pe paginile de cautare. Acest algoritm incearca sa inteleaga motivul din spatele cautarii, asociind cautarea respectiva cu cautari care s-au mai facut in trecut, cu rezultatele afisate, transformand cuvintele-cheie in concepte si incercand astfel sa isi dea seama ce pagini abordeaza conceptele respective, in loc de niste simple cuvinte-cheie.

Acest lucru a schimbat total felul in care se face in prezent SEO si modifica sansele pe care le ai sa ajungi in anumite pozitii pe paginile de cautare si asta deoarece RankBrain analizeaza felul in care userii interactioneaza cu rezultatele afisate dupa cautarea respectiva (e.g. daca in urma cautarii intra pe o pagina apoi ies, deoarece nu au gasit acolo ce cautau, cat timp petrec pe pagina si asa mai departe).

Astfel, sistemul s-a schimbat foarte mult, si business-urile trebuie sa isi adapteze strategiile de promovare si sa ia in calcul ca SEO nu mai este doar optimizare dupa cuvinte-cheie, titluri si descrieri. Acum conteaza foarte mult ce il motiveaza pe utilizator sa caute un anumit lucru, continutul pe care il oferi, experienta utilizatorului pe site-ul/pagina in care il trimiti, felul in care arata rezultatul tau in Google search – titlu sugestiv, descriere care sa te indemne sa dai click, daca folosesti in content sinonime, cuvinte cheie din aceeasi familie lexicala pentru a varia continutul si a crea concepte etc.

Optimizarea pentru motoarele de cautare are mai mult sens in cazul business-urilor care vin sa satisfaca nevoi specifice ce pot fi traduse prin cuvinte-cheie, acolo unde publicul tau tinta cauta activ o solutie la problemele intampinate. Pentru a afla daca este cazul tau, poti utiliza Google Keyword Planner, Keyword Tool sau Google Trends. In urma acestor cautari, vei putea sa iti optimizezi site-ul in functie de cerintele de pe piata, sa creezi continut relevant si sa intreprinzi diverse actiuni care sa iti creasca pozitionarea pe listele de rezultate de pe motoarele de cautare.

• Content marketing

Ultimii ani au adus in online nevoia de continut original si de calitate. Astfel, pentru a atrage trafic pe website-ul tau, trebuie sa te asiguri ca utilizatorii au acces la informatii utile si relevante pentru industria in care esti activ.

Continutul, pentru a fi competitiv, nu are sens fara o strategie care sa-l promoveze in mod corect, iar la baza acestei strategii ar trebui sa stea urmatoarele elemente: un scop clar definit, o intelegere corecta a pietei si a consumatorilor, continut variat si in acord cu nevoile acestora, un plan solid si realist (mai ales din punct de vedere al calendarului de postare) si o masurare periodica a performantei elementelor de continut.

O strategie de content marketing corect realizata trebuie in primul rand sa tina cont de experienta utilizatorului (buyer’s journey) si diferitele momente in care se afla acesta in procesul de cumparare. Continutul trebuie adaptat in functie de aceste momente.

Astfel, celor care sunt in zona de descoperire (top of the funnel) – sa le dam continut educational care sa le raspunda la intrebarile pe care le au: blogposturi, e-books, videos; celor care deja sunt in zona de considerare si care cel mai probabil au luat contact si cu competitorii existenti in acel segment (middle of the funnel) – trebuie sa le furnizam continut care demonstreaza felul in care sau de ce produsul/serviciul tau este cel mai potrivit pentru problema pe care o au: tutoriale, date concrete, studii de caz; iar celor care se afla in etapa decizionala (bottom of funnel): testimoniale, povesti de succes ale altor clienti, reviews etc.

O strategie de content marketing urmareste cateva lucruri:

- sa incite la distribuirea diverselor elemente de continut in mediul online, fie ca este vorba despre retelele sociale sau diverse grupuri de discutie, pentru a crea o expunere puternica;
- sa provoace discutii, pentru a crea acel spirit de comunitate atat de necesar pentru ca un brand sa castige in popularitate si incredere;
- sa genereze lead-uri si
- sa converteasca in vanzari.

Continutul poate lua diverse forme: blog-post-uri, infografice, video, comunicate de presa, podcast-uri etc. Este insa important ca toate aceste elemente de continut sa fie distribuite coerent, fara a se canibaliza, fara a deveni deranjante pentru audienta prin volum sau repetitivitate.

Gandeste-ti si adapteaza-ti constant strategia de continut in functie de nevoile consumatorilor si de rezultate. Doar asa vei fi relevant pentru audienta ta tinta si vei creste vanzarile.

• E-mail-marketing

Unul dintre cele mai importante si la indemana instrumente de marketing digital, e-mail-marketing-ul reprezinta cea mai simpla metoda de a ajunge imediat atat la potentialii clienti, cat si la clientii deja existenti.

Lansarea de campanii de e-mail-marketing pe tot parcursul experientei pe care o traieste consumatorul, din momentul in care a intrat in contact cu brand-ul tau si continuu dupa achizitionarea produsului, are calitatea de a duce la conversii si de a creste increderea si loialitatea clientilor fata de brand-ul tau. Astfel, o strategie de e-mail marketing poate si ar trebui sa includa e-mail-uri atat din zona de retentie (lansare de noi functionalitati, discounturi, concursuri), cat si din zona de lead nurturing – newslettere de abonare blog, newslettere de continut etc.

• Social Media (organic si/sau paid)

Facebook

Cu aproximativ 1,44 miliarde de utilizatori, Facebook a devenit o retea cu potential incredibil pentru orice business. Desi la baza un instrument gratuit, permitand de exemplu crearea de pagini care sa iti promoveze afacerea sau postari ce iti pot mari vizibilitatea brand-ului, lucrurile devin interesante cu adevarat in momentul in care platesti campanii.

Un avantaj al publicitatii pe Facebook este ca anunturile sunt, de obicei, mai ieftine pe click decat in reteaua Google. De asemenea, anunturile pe Facebook pot avea si o descriere putin mai mare decat cele din AdWords.

Cel mai mare avantaj este ca poti crea segmente de public care utilizeaza cantitatea masiva de date disponibile in reteaua Facebook, segmente ce permit companiilor sa vizeze un anumit public-tinta utilizand centrele de interes manifestate pe platforma, datele demografice si alte date similare publicitatii traditionale. De exemplu poti crea campanii destinate doar grupului de varsta cuprins intre 20-50 de ani, care sunt administratori de pagini de Facebook, care au ca interese E-commerce si Online Marketing si care locuiesc in Bucuresti.

Instagram

La baza o platforma gratuita, Instagram a devenit in timp o alternativa interesanta de promovare a unui business. Cu 500 de milioane de utilizatori activi lunar, Instagram ofera astfel oricarui business o oportunitate unica de a-si atinge publicul-tinta prin intermediul campaniilor publicitare.

Promovarea pe Instagram este adesea utilizata pentru a creste expunerea brandului, traficul pe site, si pentru a genera noi clienti. Instagram este o platforma vizuala, astfel incat anunturile-text nu reprezinta o optiune viabila. Ai mai degraba nevoie de o imagine, sau un set de imagini, sau de un video (care pot fi insotite de un text) pentru a ajunge la publicul-tinta.

La fel ca pe Facebook, alocarea unui buget promovarii pe Instagram va duce la o expunere mai mare pentru afacerea ta, precum si un control mai mare asupra audientei vizate.

YouTube

Beneficiul promovarii video pe YouTube este ca platesti numai atunci cand cineva alege sa vizioneze clipul tau, fie dand click pe el, fie vizionandu-l integral, ceea ce inseamna ca publicul respectiv este interesat de ceea ce alegi sa postezi. Promovarea platita pe YouTube ruleaza prin Google AdWords si la fel ca acolo, poti alege ce buget aloci.

De asemenea, este bine de stiut ca functioneaza pe un sistem de licitare. Anunturile YouTube exista in doua forme: Stream si Display. Cand o persoana alege sa vizioneze un videoclip pe YouTube, cele in Stream apar la inceput, ca o reclama la TV. Dupa cinci secunde, persoanei respective i se ofera optiunea de a sari peste restul video-ului, in schimb, daca acest continut este interesant si relevant, poate alege sa il vizioneze integral. Platesti numai daca persoana alege sa vizioneze materiale de peste 30 de secunde, iar daca clipul este mai scurt, vei plati doar daca il vizualizeaza integral.

• Marketing afiliat (paid)

Acest tip de marketing consta in a-ti vinde produsul prin intermediul unui alt comerciant sau sa promovezi tu produsele sau serviciile altui comerciant si sa obtii un comision la fiecare vanzare realizata.

Altfel spus, daca ai un produs si vrei sa iti cresti vanzarile, poti oferi comision cuiva pentru a face asta in locul tau printr-un program de marketing afiliat. Daca nu ai un produs si vrei sa castigi in plus, atunci poti promova tu un produs despre care consideri ca are valoare si sa castigi comision la vanzare ca marketer afiliat.

• Google AdWords si Pay per Click (paid)

Google AdWords este programul de promovare online oferit de Google. Prin AdWords, poti crea ad-uri online pentru a ajunge la publicul-tinta exact atunci cand acesta este interesat de produsele si serviciile pe care tu le oferi. Google AdWords poate fi utilizat pentru a-ti promova afacerea, pentru a-ti vinde produsele sau serviciile, pentru a creste vizibilitatea brand-ului sau traficul pe site-ul tau.

Conturile AdWords sunt gestionate online, astfel incat iti poti crea si modifica oricand campania de ad-uri, inclusiv textul, setarile si bugetul.
Nu exista un plafon de cheltuieli minime, astfel incat iti poti stabili si controla propriul buget. Alege unde apare anuntul AdWords, stabileste care este bugetul pe care esti dispus sa-l utilizezi si masoara apoi cu usurinta impactul acestei promovari.

Pay per Click (PPC) inseamna plata pe click, un model de marketing pe internet in care business-urile platesc o anumita suma de fiecare data cand cineva da click pe unul dintre ad-urile lor. In esenta, PPC reprezinta o modalitate de a cumpara vizite pe site-ul tau, mai degraba decat sa incerci sa castigi aceste vizite organic.

Search engines advertising este una dintre formele cele mai populare ale PPC-ului. Aceasta permite companiilor sa liciteze pentru plasarea ad-urilor in sectiunea sponsorizata a unui motor de cautare atunci cand cineva cauta un cuvant-cheie care are legatura cu oferta lor de afaceri.

De fiecare data cand cineva da click pe ad-ul tau, trimitand un vizitator pe site, va trebui sa platesti o anumita suma motorului de cautare. Cand PPC functioneaza corect, suma este banala, deoarece vizita are o valoare cu mult mai mare. Cu alte cuvinte, daca platesti 10 euro pentru un click, dar click-ul respectiv are ca rezultat o vanzare de 100 de euro, esti in castig.

Tehnici de promovare offline

• Business carduri

Poate cea mai la indemana si putin costisitoare optiune, aceasta tehnica reprezinta o arma redutabila de promovare a afacerii. Le poti oferi colaboratorilor, persoanelor cu care interactionezi la diverse evenimente din domeniu si oricui ar putea deveni intr-o zi client. Trebuie sa recunoastem ca pentru un obiect atat de mic, are potential enorm. Printre principalele calitati pe care le are un business card se numara:

- Face cunoscute numele si brandul potentialilor parteneri sau clienti

- Furnizeaza date utile de contact

- Transmite un mesaj despre activitatea pe care o desfasori, stilul si personalitatea ta

- Poate fi neobisnuit sau atractiv, ciudat sau amuzant, in asa fel incat sa provoace in mintea celor ce-l primesc impactul pe care l-ar avea o reclama foarte reusita la radio sau televizor

- Poate fi refolosit, transmis de la o persoana la alta, facand sa circule acelasi mesaj celor care intra in contact cu el

• Donatii, vouchere sau produse

Participa la diverse actiuni caritabile si daca poti, doneaza. Vei reusi sa creezi o legatura cu audienta ta si va fi pentru o cauza nobila. De asemenea, la evenimentele care se preteaza unei astfel de actiuni, poti darui vouchere gratuite pentru produsele sau serviciile tale sau organiza concursuri la care sa oferi ca premii aceste bunuri sau servicii.

• Evenimente din industrie

Fii la curent cu toate evenimentele care se organizeaza in industria in care activezi si incearca sa fii unul dintre speakeri. Un discurs coerent si interesant pentru audienta poate lasa o impresie de durata, iar prezenta fizica a reprezentantului unui business umanizeaza brand-ul, crescand increderea in acesta.

Chiar daca nu simti ca ai avea suficienta autoritate pentru a tine un discurs, tot este util sa participi la astfel de evenimente, unde vei putea interactiona cu reprezentantii altor companii si crea relatii solide de afaceri care sa te ajute pe viitor. Nu rata niciun moment de networking, discuta cu ceilalti participanti, afla ce business au, schimba carti de vizita, cu alte cuvinte, fii proactiv si curios. Poti avea un stand, ceea ce iti va permite sa discuti cu participantii la eveniment despre business-ul tau, sa dai mostre gratuite etc.

Poti de asemenea organiza tu insuti evenimente, in momentul in care ai o baza solida de clienti, unde sa promovezi noi produse sau functionalitati, sa incurajezi schimbul de opinii intre clientii tai, sa inviti speakeri care sa suscite interesul audientei si asa mai departe.

• Publicatii locale

Desi importanta mediului online a crescut exponential, printul nu a devenit neaparat obsolet. Exista inca diverse publicatii de business care sunt distribuite periodic. Este important sa te faci auzit, iar un articol despre business-ul tau intr-un ziar sau o revista de specialitate poate fi extrem de eficient, asa cum un comunicat de presa bine scris iti poate creste popularitatea, semnaland pe piata un eveniment important pentru business-ul tau (e.g. lansarea unui nou produs). Fii activ si construieste cat mai multe relatii cu reprezentantii mass-media, acestea se vor dovedi deosebit de utile in viitor.

• Mostre gratuite prin posta

Chiar si astazi, sau cu atat mai mult astazi, in plin boom al online-ului, a trimite mostre de produse prin posta poate avea un impact deosebit asupra audientei tale tinta. Ai fi surprins sa afli cate persoane prefera curierul traditional. Te va costa mai mult, este adevarat, si in plus vei pierde multe informatii pe care le-ai putea obtine din campaniile online, dar vei iesi cu siguranta in evidenta prin aceasta campanie de marketing personalizata. Poti trimite vouchere-cadou, mostre de produs, brosuri si practic orice ti-ar promova cel mai bine afacerea.

• Targuri de specialitate

Participarea la un targ de specialitate favorizeaza interactiunea directa cu competitorii tai. Vei putea astfel obtine informatii extrem de utile in ceea ce priveste strategiile de marketing pe care le folosesc, felul in care isi prezinta afacerea si in general, care le este strategia de business. De asemenea, aceste targuri reprezinta oportunitati ideale pentru a-ti promova propriul produs si a construi relatii de afaceri cu alti profesionisti pentru a va dezvolta impreuna.

• Sponsorizari

Daca iti poti permite financiar, sponsorizarea unui eveniment sau colaborarea cu un ONG pentru a strange fonduri te pot ajuta foarte mult sa iti intaresti imaginea. Vei putea distribui mostre sau vouchere, oferi discounturi si mai ales, vei putea tine un discurs pentru a-ti face cunoscut business-ul. Sponsorizarea ajuta la construirea sau mentinerea unei imagini pozitive a brand-ului tau, pe care oamenii o vor respecta.

Avantajele marketing-ului online

1. Costuri reduse

Acesta este principalul motiv pentru care numeroase companii au ales sa investeasca in marketing-ul online. Aceste tehnici de promovare ofera un control eficient, flexibil si usor de administrat asupra bugetului. SEO este un instrument gratuit, de exemplu, tot ce iti trebuie este un website bun si cunostinte in domeniu, care astazi sunt usor de dobandit de pe internet. Pay-Per-Click reprezinta un alt mijloc de a-ti controla costurile, de vreme ce platile sunt realizate pe baza numarului efectiv de click-uri pe care le obtine ad-ul tau. In revansa, costul unui spot publicitar pentru TV sau radio costa extrem de mult si nu ai nicio informatie in ceea ce priveste audienta la care a ajuns.


2. Masurabilitate

Campaniile de marketing online au calitatea de a fi usor masurabile cu ajutorul instrumentelor de tipul Google Analytics, pe cand performanta promovarii prin intermediul print-ului, de exemplu, poate fi doar indirect analizata. SEO, AdWords, social media sau campaniile de e-mail-marketing iti ofera date concrete asupra click-urilor, vizitelor pe pagina sau vanzarilor realizate. Tehnicile de marketing offline creeaza vizibilitate, dar in ceea ce priveste rezultatele, este vorba mai degraba despre estimari si presupuneri.


3. Rezultate in timp real

Chiar daca se pot dovedi relativ lungi ca durata, campaniile de marketing online pot oferi rezultate chiar imediat dupa implementare. Daca utilizezi de exemplu AdWords, poti masura imediat click-urile si analiza impactul pe care il au cu Google Analytics, astfel incat sa stii din timp daca strategia ta este eficienta sau trebuie modificata.


4. Targetare demografica

In comparatie cu marketing-ul offline, mediul online iti permite sa identifici mult mai usor segmentele de consumatori pe care le vizezi si sa ajungi exact acolo unde este nevoie. Am vazut mai sus ca ad-uri pe Facebook in special si Google AdWords pot fi setate sa fie directionate catre segmente precise de audienta.


5. Expunere indelungata

O campanie de promovare offline are o durata de viata de aproximativ 1-4 saptamani, pe cand promovarea in mediul online reprezinta un proces continuu. Daca ai reusit sa ajungi pe primele pozitii pe paginile de rezultate ale motoarelor de cautare, vei putea ramane vizibil pentru clientii potentiali pentru un timp indelungat, iar continutul de calitate te va pozitiona in timp ca fiind un lider de opinie serios si de incredere.


Tu ce strategii de promovare folosesti?

Sursa foto: horoscope/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri