Aliz Kosza are peste 40 de ani de experienta profesionala, iar din 2013 este business mentor. Dupa 6 ani de mentorat a tras cateva concluzii interesante despre ecosistemul antreprenoriatului din Romania. Potrivit datelor furnizate de aceasta, profilul dominant al antreprenorilor cu care a lucrat este de peste 40-45 de ani, despre care spune ca sunt vulnerabili si vor sa detina controlul in toate stadiile afacerii. Concret, acestia sunt neincrezatori, iau greu decizii, se razgandesc usor si nu isi asuma riscuri. In plus, sunt mai conservatori, orientati spre pastrarea afacerii si mai putin spre descoperirea unor noi oportunitati.

De partea cealalta sunt antreprenorii mai tineri, 30-35 de ani, mai deschisi, increzatori, orientati spre oportunitati si asumarea riscurilor.

"Acestia au cunoscut mai multe modele diferite de business inainte de a deveni antreprenori si sunt interesati in dezvoltarea abilitatilor proprii de management", sustine Aliz Kosza.

Tinerii antreprenori sunt mai orientati spre descentralizare, delegare si eficientizarea proceselor, dar si spre dezvoltarea business-ului, fiind mereu in cautarea de oportunitati. Nu in ultimul rand, acestia sunt mai deschisi spre colaborari cu specialistii externi si formuleaza mai clar strategii de business.

Amalia Sterescu, despre...
Citeste si: Leadership in zilele noastre: care sunt noile competente ale liderilor

Citeste si: Radu Georgescu despre timing, esec si investitii

Din analiza proiectelor derulate de Aliz Kosza, companiile care au nevoie cel mai mult de business mentori sunt, desigur, cele care sunt conduse de antreprenori din zona celor vulnerabili, iar majoritatea (90%) apeleaza doar in momente de criza.

"Antreprenorii enunta provocarile asa: afacerea stagneaza, vreau o strategie de marketing, imi pleaca oamenii, vreau sa cresc baza de clienti, nu gasesc manager, scade profitabilitatea. Dar cel mai des aud: "M-am impotmolit, nu stiu ce sa fac mai departe". De unde vin toate aceste provocari? Din modelul de business defectuos. Nu am intalnit pana acum niciun antreprenoriat (chiar cu vechime mare in piata si cifra de afaceri de zeci de milioane de euro) care sa aiba modelul de business corect", a explicat Aliz Kosza.

Antreprenorii romani cred ca le stiu pe toate, spune Aliz Kosza, si "confunda realitatea cu modelele la care aspira, preluate din cartile citite, in care cred "ad litteram" ".

600 de manageri din turism si...
Citeste si: Cursuri gratuite pentru 600 de manageri din turism si ospitalitate

"Spiritul si obiceiurile balcanice nu pot fi sterse din ADN-ul romanilor. Antreprenorii romani, marea majoritate, si-au construit mituri care sunt paralele cu realitatea. Miturile sunt integrate puternic in valorile si principiile in care antreprenorii cred si sunt aproape imposibil de demolat", spune Aliz Kosza.

Antreprenorii care investesc in productie, cei mai maturi oameni de afaceri

Mentoratul de business are rezultate consistente pentru afacerile mature din zona de productie. "Aproape 20% dintre proiecte sunt pentru companii din zona de productie. Antreprenorii care investesc in productie sunt cei mai maturi oameni de afaceri", sustine Aliz Kosza.

Iar cele mai rapide rezultate vin din companiile de distributie si servicii. "Caracteristica acestor industrii este dinamica si capacitatea de adaptare la schimbarile din piata", sustine aceasta.

Antreprenorii nu investesc in programe de training pentru angajati

Peste 70% dintre antreprenori nu pot implementa un program informatic de management al resurselor mai devreme de 18 luni de la lansarea programului de mentorat, potrivit datelor furnizate de Aliz Kosza.

Specialist international in...
Citeste si: De ce e Romania inca in urma la capitolul coaching

De asemenea, in ciuda recomandarilor, majoritatea antreprenorilor sunt reticenti in a investi in programe de training si profesionalizare pentru angajati. In 85% din cazuri, programele de training recomandate nu au fost puse in practica de catre antreprenori decat dupa 2 ani de la lansarea programelor de mentorat de business.

Greselile antreprenorilor. Cateva sfaturi

Cele mai comune greseli pe care le fac antreprenorii si care pot fi fatale business-ului sunt legate de o diversificare in exces (mai multe servicii, produse si piete), investitii facute in echipamente vs brand sau oameni, dar si amestecul statutului de actionar cu cel de manager, spune Aliz Kosza.

Cateva sfaturi? "Sa nu sara etapele, sa aleaga cea mai potrivita solutie de consultant, bazata pe experienta si practica personala a consultantului, nu pe teorii, sa actioneze strategic la dinamica pietei, sa investeasca in brand, sa delege, sa nu faca micromanagament incercand sa controleze totul. Este distructiv si cel mai mare impediment pentru dezvoltarea afacerii.

Citeste si: Antreprenoriatul in Europa de Est: cum depasesti provocarile

Sursa foto: Shutterstock.com