Aliona Turcan are 29 de ani si experienta de 6 ani in multinationale. Absolventa a unui masterat in antreprenoriat, a initiat un business inedit – Radual Home: lenjerie de pat din stofa, in si bumbac organic, realizate in Portugalia. Ce provocari intampini la inceput de drum, cum sa faci fata concurentei majore pe aceasta nisa si cum evolueaza piata home & deco, citeste in interviul exclusiv cu tanara antreprenoare romanca.

Wall-Street.ro: Ce experiente castigate in companiile internationale ti-au fost de folos in noul business?

Aliona Turcan: Timp de mai multi ani am lucrat in cadrul unei institutii financiare internationale, unde am gestionat un program de sustinere a femeilor in afaceri. Aceasta experienta a fost probabil una decisiva pentru modelarea viziunii mele asupra caii profesionale pe care as fi vrut s-o urmez. Pasiunea, ambitia, energia, inteligenta si perseverenta de care dadeau dovada femeile cu care am avut ocazia sa interactionez, m-au inspirat nespus de mult si m-au ajutat sa descopar ce-mi doresc cu adevarat.

W-S.ro: De ce ai ales sa incepi acest start-up & cand ai demarat proiectul? Care au fost principalele provocari la inceput de drum?

AT: Pasiunea pentru antreprenoriat a fost probabil motivul de baza pentru a-mi incepe afacerea. Dupa care, a urmat clasica nevoie de a rezolva o problema cu care m-am confruntat in rolul meu de consumator - gasirea unor textile pentru casa de calitate, care sa depaseasca zona de ”fast-fashion” a acestei industrii s-a dovedit a fi dificil. Tot ce tine de interior design si home deco mi-a placut dintotdeauna si atunci am inteles ca mi-am identificat o zona de interes.

Jeff Bezos spune ca fiecare...
Citeste si: Jeff Bezos, sfaturi pentru antreprenori. De ce nimeni nu face asta?

Inceputurile sunt grele, iar cazul meu nu a fost o exceptie. Nu eram un expert al industriei usoare sau al textilelor, iar abilitatile antreprenoriale nu sunt suficiente atunci cand esti prins intr-un ”one-man show” la inceput de drum. Trebuia sa cunosc industria si sa identific un model de business potrivit. Acest proces a devenit cea mai mare provocare. Mi-am recrutat primul coleg, sotul meu, si am inceput pregatirile.

Imi doream un produs Made in Romania, dar pe parcurs, din motive financiare si tehnice nu a fost posibila realizarea aceste idei – pentru a lucra cu bumbacul organic fabrica trebuie sa fie certificata de GOTS (Global Ogranic Textile Standard), iar inul este o stofa pretentioasa in procesul de productie. Dupa cautari care au durat aproape un an (nu am ales cai usoare) si negocieri cu fabrici din Romania, India, China, Lituania, Polonia am identificat partenerul perfect, o fabrica din Portugalia – una din tarile lider al textilelor de casa la nivel mondial. Produsele Radual Home au fost executate dupa design-urile proprii si stofa tesuta special pentru noi.

A doua cea mai mare provocare a fost si este sa fim mici. Fabricile solicitau volume care ne depaseau de 3 ori bugetul, agentiile de marketing erau in cautare de proiecte mari, iar consumatorii sunt sceptici in privinta unui nou-venit pe piata. E mai mult ca dificil sa intri pe o piata coplesita de branduri internationale si giganti retaileri. Chiar si asa, vreau sa cred ca micul business are si acesta un loc in inima consumatorului, care intelege cat este de important sa oferi sustinere unui producator local, care face lucrurile cu o dedicatie nelimitata.

W-S.ro: Ce diferente sunt intre Radual & alti concurenti din piata/prin ce incercati sa va diferentiati?

Romani care s-au intors in...
Citeste si: Romani care s-au intors in tara pentru a construi afaceri de succes

AT: Radual Home se diferentiaza prin experienta pe care o ofera produsele noastre – stofa unica pe piata, design minimalist, o alta viziune asupra patului si somnului. Din observatiile personale, am inteles ca importanta textilelor pentru casa este oarecum subapreciata. Noi vrem sa schimbam aceasta perceptie, prin informarea consumatorului.

Avem un portofoliu deosebit de lenjerii de pat produse din bumbac organic, in, bumbac satinat, bumbac in combinatie cu fire de casmir, dintre care ultimul este o inovatie pe piata Romaniei. Inul prespalat este un trend mondial, dar absolut nedescoperit de publicul din Romania. Toate produsele sunt certificate GOTS sau OEKO 100 Standard.

Fiecare detaliu este gandit, inclusiv ambalajul. Vrem sa oferim un produs sustenabil de la inceput pana la capat. Ambalajul nostru este cusut din bumbac natural si poate fi reutilizat.

W-S.ro: De unde achizitionati produsele & ce gama aveti disponibila? Pe ce nise o veti imbogati?

Romanul care a preluat o...
Citeste si: Romanul care a ajuns sa extinda gelateria Emilia Cremeria in lume

AT: Dupa cum am mentionat, colectia al carei design a fost creat de noi, este produsa de o fabrica partenera din Portugalia, certificata conform standardelor internationale de producere organica, fara utilizarea unor subtante nocive pentru mediu sau sanatate. "Made in Portugal" este un simbol al calitatii si fiabilitatii si inseamna ca produsul a fost realizat intr-un mediu responsabil din punct de vedere social si ecologic.

Universul textilelor pentru casa este infinit si vrem sa ne extindem intr-o zona mai diversa, insa pentru inceput suntem focusati pe amenajarea patului si anume lenjerii de pat, cuverturi si perne decorative. Dedicam cel putin 7 ore pe zi somnului si vrem ca fiecare client al nostru sa-l petreaca intr-un mod cat mai sanatos.

W-S.ro: Care sunt provocarile actuale ale business-ului & cum incerci sa le depasesti?

AT: Radual Home isi propune sa contribuie la schimbarea culturii dormitului, asta fiind provocarea cea mai mare. Trend-ul investitiilor in stofe naturale este in devenire in Romania si cu atat mai subdezvoltata este perceptia fata de importanta unei lenjerii de pat de calitate. De cate ori ai verificat eticheta lenjeriei tale de pat? Si daca ai descoperit ca are in componenta poliester stiai ca studiile au demonstrat ca acesta poate provoca o inrautatire a bolilor de piele si respiratorii, poate afecta sistemul imunitar vulnerabil al copiilor si este nociv pentru mediul inconjurator. Aceleasi riscuri sunt asociate si cu textilele care au fost vopsite fara respectarea standardelor de calitate.

Vrem sa discutam cat mai mult despre alegeri facute constient, in beneficiul sanatatii fiecarui client. Un mod de viata sanatos se construieste nu doar la sala sau in bucatarie, dar inclusiv si in pat. Lenjeria din in te va face sa uiti despre transpiratii nocturne, bumbacul organic este alegerea perfecta pentru persoane cu anumite sensibilitati respiratorii sau ale pielii, casmirul ofera o senzatie de moliciune suprema.

O alta provocare este si accesul la finantare. Atata timp cat prioritate se ofera (si pe buna dreptate) domeniului inovatiilor in IT, afacerilor din zona rurala sau afacerilor in productie, suntem neeligibili pentru multe din finantarile disponibile din cauza industriei in care operam si a modelului de business ales. Din aceste motive, afacerea am finantat-o din resurse proprii, care a devenit si o limitare majora pentru dimensiunile afacerii si a gamei de produse.

Dar sunt sigura ca orice provocare poate fi depasita cu perseverenta si rabdare si sunt entuziasmata sa aduc in casele oamenilor un produs-experienta.

W-S.ro: Ce cifra de afaceri estimezi pe anul curent/comparatie cu 2018;

AT: Radual Home a fost lansat in aprilie 2019 si fiind in proces de pozitionare pe piata si dobandirii increderii clientilor, avem drept scop atingerea unei cifre de afaceri de 25.000 de euro pentru 2019.

W-S.ro: Produsele nu sunt foarte ieftine - ce fel de clienti targetati?

AT: Intr-adevar, ne-am asumat riscul unei prime reactii - cum sa fie niste lenjerii de pat atat de scumpe? Dar suntem siguri ca eforturile noastre de informare si promovare a beneficiilor stofelor naturale (durabile, sustenabile, avand efecte pozitive asupra sanatatii, deosebit de moi si confortabile), vor ajuta la eliminarea barierei pretului, prin valoarea produsului.

Din acest motiv incercam sa nu fim limitati de nivelul venitului, ci sa abordam un client care alege un mod sanatos de viata, caruia ii pasa de sustenabilitate, calitatea produselor cu care interactioneaza corpul sau, cat si este preocupat de crearea unor dormitor cat mai confortabil si stilat.

W-S.ro: Cum a evoluat/evolueaza piata home & deco in opinia ta? Ce ai imbunatati in viziunea pe care o au CLIENTII fata de produsele home & deco si in special pentru textile?

AT: Piata home and deco evolueaza in fiecare an. Cred ca expansiunea sectorului imobiliar, a creat si o cerere pentru design interior, piese de mobilier unice, decoratiuni. Statistic vorbind, cheltuielile consumatorilor romani pentru ‘mobilier, dotarea si intretinerea locuintei’ (conform clasificarii institutului national de statistica) a crescut de la 4,8% in 2016 la 5,6% in 2017 din total buget per gospadarie. Chiar daca este nesemnificativa, cresterea indica un trend pozitiv si un interes mai mare fata de produsele de amenajare a casei.

Un chestionar pe care l-am distribuit online si la care au raspuns in jur de 150 de persoane, a scos la iveala preferintele si limitarile consumatorilor in alegerea textilelor pentru casa. 35% din respondenti au declarat ca intampina greutati in identificarea unor produse potrivite din mai mult motive: fie din lipsa stofelor naturale, a design-urilor minimaliste sau a unui produs care nu corespunde cu descrierile-promo. In acelasi timp consumatorii se asteapta la un produs de calitate perfecta, insa la un pret accesibil.

Si asta este probabil un aspect pe care as vrea sa-l abordez - un produs de calitate este o investitie, dar una cu randament inalt. Textilele pentru casa dispar in umbra altor prioritati si cheltuieli, iar noi vrem sa le oferim valoare, pentru ca sunt cu adevarat piese care iti pot imbunatati calitatea vietii. Ce poate fi mai placut decat, dupa o zi lunga si obositoare sa te lasi rasatat de atingerea moale a casmirului sau de racoarea crocanta a bumbacului organic, sa stii ca organismul tau va petrece acele 7 ore dedicate somnului invelit intr-o stofa naturala si sanatoasa?

W-S.ro: Ce ati imbunatati, daca ai putea, la relatia cu statul/birocratic dar si legislativ?

AT: Instabilitatea fiscala creeaza un disconfort sporit pentru mine ca proprietar de o afacere mica - deprecierea leului in raport cu euro, marirea salariului minim, cat si efectul psihologic care il au toate schimbarile fiscale din ultima perioada asupra societatii, ne impacteaza in mod direct sau indirect.

Mi-as dori un ecosistem legislativ prielnic pentru afacerile mici (microintreprinderi), care reprezinta 97% din total companii active in economie, pentru ca provocarile zilnice cu care ne confruntam sunt suficient de complexe.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Start Up »



Citeste si
Cybersecurity dupa ce scrisorile de dragoste i-au fost 'hackuite'