Gigantul suedez IKEA a intrat in urma cu 10 ani pe piata din Romania si reusea cu un singur magazin fizic si unul online sa bifeze la nivelul ultimului an financiar afaceri de peste 514 milioane lei. Planurile pentru perioada urmatoare suna la fel de interesant: un al doilea magazin in Capitala – cel mai sustenabil din grup – dar si alte noua locatii in afara Bucurestiului in zece ani, respectiv puncte de ridicare a comenzilor (pick-up points), a detaliat intr-un interviu acordat wall-street.ro Stefan Vanoverbeke, country retail manager IKEA South-East Europe.

Cum a inceput aventura IKEA in Romania

Primul magazin IKEA din Romania a fost deschis in martie 2007, in zona comerciala Baneasa. Pana in luna martie 2010 a fost operat in sistem de franciza locala, iar dupa aceea IKEA Romania a devenit parte din IKEA Group. Acesta, alaturi de magazinul online, au adus, afaceri de 514,6 milioane lei in ultimul an financiar, o crestere de 21,5% fata de anul precedent. Aceste cifre se traduc in 3,2 milioane de vizitatori in magazin, respectiv 6,6 milioane de vizitatori unici pe site (un avans de 17%).

“Cand am intrat in Romania s-a intamplat ce se intampla de regula cand IKEA intra pe o noua piata: venim cu o oferta unica, intre design si functionalitate si un pret convenabil. Schimbam regulile jocului. In mod traditional ai fie o mobila de foarte buna calitate la un pret foarte mare sau o mobila ieftina dar de o calitate indoielnica. De fiecare data cand IKEA intra pe o piata noua industria de mobila creste”, afirma Stefan Vanoverbeke.

Acesta sustine ca odata cu intrarea IKEA in Romania oferta a devenit mai accesibila, valoarea medie per achizitie urcand cu aproximativ 20% de la deschiderea primului magazin si pana in prezent.

“Bucatariile sau obiectele de mobilier mai voluminoase castiga teren in vanzari. A ajutat mult si cresterea comertului electronic din ultimii ani, din ce in ce mai multi oameni au acces la produse. Oamenii au mai multi bani ramasi dupa ce isi achita datoriile”, spune Vanoverbeke.

Daca primul produs realizat pentru IKEA de o fabrica din Romania a fost o biblioteca realizata la Codlea, in judetul Brasov, prin anii ’60, in prezent compania suedeza lucreaza cu 20 de mari furnizori locali. Mai mult, Romania este pe locul opt in topul achizitiilor IKEA Group pe anul financiar 2016 (1 sep 2015-31 aug 2016), cu aproximativ 3%.

Romania a exportat mobila de 450 de milioane de euro pentru IKEA anul trecut, lucram cu 20 de mari furnizori aici, cu care colaboram de multi ani. Vorbim de obiecte de ceramica, de canapele, scaune. Numarul unu in productia de mobilier pentru IKEA este Olanda, urmata de China si Italia. Romania este un partener de succes pentru ca este o combinatie intre calitatea muncii prestate si costurile accesibile cu forta de munca. Cred ca Romania are un viitor stralucit, iar volumele se pot dubla in urmatorii ani. Ceea ce trebuie sa facem este sa intelegem mai bine pietele pana sa devenim mai relevanti pentru pietele locale. De exemplu, ne-am adaptat oferta pentru conditiile de trai din orasele din Romania, spatii mai mici. Provocarea a fost sa devenim accesibili pentru 20 de milioane de romani cu un singur magazin. Solutia pornita in 2014 a fost lansarea magazinului online”, a explicat Stefan Vanoverbeke.

Pilonii de crestere pentru acest an vor fi vanzarile online, dublate de focus pe vanzarile de bucatarii. “Ne ajuta si consumul solid, cresterea economica a Romaniei”, a punctat Vanoverbeke.

De la obtinerea PUZ pentru al doilea magazin, la 9 deschideri in 10 ani

Pentru magazinul IKEA din partea de est a Bucurestiului, situat pe bulevardul Theodor Pallady nr. 57, compania a cumparat terenul de circa 37.000 metri patrati in vara anului 2015 si a obtinut PUZ in decembrie 2016. Cel de-al doilea magazin IKEA din Romania va fi construit pe piloni si va contribui la crearea a 300 de locuri de munca, in urma unei investitii de 80 de milioane de euro – reprezentand valoarea cumulata a terenului si a constructiei. Acesta va fi cel mai sustenabil magazin din cadrul grupului.

“Acum suntem in faza de design al magazinului si asteptam sa obtinem autorizatia de constructie. Dupa, putem incepe constructia efectiva. Nu am decis cu ce companie de constructii vom lucra, insa in mod cert muncitorii vor fi romani”, a spus Stefan Vanoverbeke.

Intrebat daca este multumit de timpul de obtinere al autorizatiilor pentru acest magazin, managerul IKEA a afirmat ca acest proces este diferit de la tara la tara, de la oras la oras.

In Franta ne-a luat din momentul in care am decis sa deschidem un magazin si pana in momentul deschiderii efective 3 ani, asta a fost cel mai scurt interval, insa acest proces poate merge pana la 20 de ani. Al doilea magazin din Romania il vom deschide in jurul decembrie 2018. Am inceput sa recrutam pentru seful de magazin si inainte cu un an vom recruta echipa de management, si cu sase luni angajatii din magazin”, a mai spus Vanoverbeke.

In urmatorii zece ani compania va deschide noua noi magazine, cel mai mare numar din regiunea pe care o gestioneaza Vanoverbeke. Primele trei orase alese sunt Timisoara, Cluj si Brasov, inaugurarile depinzand in mare partea de gasirea terenurilor si de timpul de obtinere al autorizatiilor.

Un alt proiect important il constituie introducerea unor puncte de ridicare a comenzilor, planurile vizand deschiderea a 3-5 pick-up points in orase in care IKEA nu este prezenta.

“Vom experimenta noi concepte, de tipul pick-up points. Chiar si cu magazinele pe care intentionam sa le deschidem Romania este o tara mare, si nu va fi atat de usor sa mergi la un magazin care este mai departe de raza de 60 de minute. Intr-o prima faza aceste puncte de pick-up merg pe ideea de convenienta. Ideea este de lansa 3-5 puncte de colectare in orase in care nu suntem prezenti. Inca nu am ales unde le vom deschide. Daca vor fi in Cluj, Timisoara, Brasov sau in apropierea magazinului din Baneasa. Sunt mai multe tari din grup care testeaza acest concept, asta facem acum in Croatia”, a detaliat Vanoverbeke.

Acesta a mai spus ca retailul viitorului va suferi schimbari semnificative, in centru regasindu-se digitalul.

“Pentru noi online-ul este foarte important intrucat avem un singur magazine pentru moment. Tendintele de consum se schimba consumatorii se schimba, trecem de la laptop la tablet, in 12 luni poti vedea schimbari semnificative. Trendurile sunt clare, digitalul va fi din ce in mai important, atat in magazin cat si in afara magazinului. Testam acest model in Serbia, cu ecrane digitale in magazine, mesaje personalizate pe mobil. Rolul magazinului se va schimba – de la un loc de unde iti faci cumparaturi intr-un loc in care mergi pentru o experienta, intr-un loc de intalnire, de socializare. Interactiunea cu brandurile va fi diferita. Vom vedea noi nume in comertul online, iar pe retailerii traditionali ii asteapta vremuri grele. Acestia ar trebui sa faca ceva complementar, sa se gandeasca la consumatorul viitorului”, conchide Stefan Vanoverbeke.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri