"Nu exista tara care sa nu faca eforturi pentru a atrage cat mai multi turisti straini", spune Gheorghe Fodoreanu, fondatorul Invitation Romania, una dintre agentiile de turism specializata pe incoming. Mai putin Romania, unde autoritatile au lasat pe umerii privatilor "povara" de a vinde in strainatate produsul turistic romanesc. Unde nu a ajutat Ministerul Turismului agentiile de turism si de ce statul nu ar trebui sa mai cheltuiasca bani pentru ca Romania sa fie promovata in cataloagele marilor touroperatori straini a explicat Gheorghe Fodoreanu, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Suprafata Romaniei este jumatate cat a Frantei. In fiecare an, Franta este vizitata de peste 80 de milioane de turisti, in timp ce in Romania ajung intre 2 - 3 milioane de straini. Potrivit INS, numarul de turisti straini in Romania a crescut, in 2017, cu 11,3% fata de anul anterior, la 2,75 milioane. In Bulgaria ajung in jur de 9 milioane de turisti straini, iar in Ungaria, intre 11 -12 milioane de straini.

"Numarul de turisti in Romania creste cu 10%-15% pe an, insa la o cifra mica. Cresterea nu este la 10 milioane de turisti. Suntem atat de jos", a declarat Gheorghe Fodoreanu, pentru wall-street.ro.

Din pacate, de aproape 30 de ani, Romania, o tara cu un potential turistic enorm, nu are un plan coerent de dezvoltare a turismului. Ministri fara viziune si care s-au grabit sa dea vina pe predecesorii lor pentru ceea ce nu functioneaza (inca) in turism s-au perindat la conducerea Ministerului Turismului. Romania a pierdut foarte mult timp in dezvoltarea unui master plan. "Cifrele sunt foarte clare si arata un deficit comercial: importurile mai mari decat exporturile. Asta este o problema", a spus Fodoreanu.

"Incomingul este ratiunea de a fi a unui minister. A doua ratiune nu exista"

De peste 40 de ani, Gheorghe Fodoreanu aduce turisti straini in Romania. In 2006 a infiintat Invitation Romania, una dintre cele mai importante agentii de turism din tara specializata pe incoming. Acesta sustine ca 60%-80% din motivatia existentei unui minister al turismului trebuie sa fie exportul de produse turistice.

Citeste si:
Valoarea vocuherelor de vacanta ar putea fi majorata
Voucherele de vacanta:...

Pentru industria turistica de incoming, adica exportul de servicii, se lupta toate tarile lumii. Nu exista tara care sa nu faca eforturi nelimitate pentru a aduce turisti mai multi in tara lor. Incoming-ul este ratiunea de a fi a unui minister. A doua ratiune nu exista

Gheorghe Fodoreanu, presedintele Invitation Romania

"In ciuda acestei evidente, de circa 30 de ani nu am avut o conducere la Ministerul Turismului coerenta care sa se subordoneze unui concept de incoming, un Master Plan, care sa aiba niste prioritati si sa se tina de el", a adaugat Fodoreanu.

De aproape 30 de ani, touroperatorii romani si-au asumat singuri, fara sprijin din partea autoritatilor in turism, misiunea de a vinde produsul turistic romanesc peste granite.

Citeste si:
TOP 10 cele mai competitive tari din punct de vedere turistic
TOP 10 cele mai competitive...

"Privatii si-au asumat aceasta povara si cu mari dificultati incearca sa vanda produsul turistic in exterior. Noi, privatii, am reusit sa vindem produsul romanesc strainilor, fiind constienti ca nu avem drumuri, nu avem servicii, nu avem infrastructura, insa am reusit sa vindem in perioada anilor '90, 2000, 2010. Reuseam sa vindem printr-un efort individual", a precizat Gheorghe Fodoreanu.

Unde nu i-a ajutat Ministerul Turismului pe privati?

Ca sa vanda un produs turistic strainilor, touroperatorii trebuie ajutati si de imaginea tarii. "Nimeni nu s-a dus in Egipt, atata timp cat tara a avut probleme cu atentatele. Cu toate ca piramidele tot acolo sunt. Deci nu potentialul turistic e determinant, imaginea tarii este determinanta", a spus Gheorghe Fodoreanu.

Asadar, unde a lipsit sprijinul autoritatilor? "Ministerul Turismului nu ne-a ajutat la imagine. Aici a lipsit suportul statului pentru realizarea exportului produselor turistice romanesti", a raspuns Fodoreanu.

Din aceasta cauza, Romania are mai putini turisti decat Ungaria si Bulgaria, chiar daca tara noastra are un potential turistic de 2-3 ori mai mare decat vecinii nostri.

Citeste si:
Romanii cheltuie cel mai putin din UE pe concedii
Romanii cheltuie cel mai...

"Imaginea unei tari pleaca de la presedintele tarii, de la prestatia politicienilor, de la prezenta marile corporatii in Romania, de la multe, multe lucruri care nu tin neaparat de turism. Turismul vine cu partea de vanzare, cu partea comerciala", a adaugat acesta.

Pentru bunastarea Romaniei, incoming-ul ar deveni "mana cereasca" in momentul in care tara ar fi vizitata, anual, de circa 20 de milioane de turisti, adica sa atragem turisti cam cata populatie avem. Spania, Italia, Bulgaria au deja mai multi turisti decat locuitori.

Statul nu are niste prioritati evidente care sa deschida robinete mari catre bunastarea tarii. Nu au facut infrastructura. Nu treci Carpatii pe autostrada, nu ai parcari, nu ai structura ca sa ii primesti pe turisti. Daca am fi avut autostrada de la Budapesta la Constanta, autostrada Istanbul - Atena - Bucuresti, autostrada spre Chisinau...nu ne dam seama ce bogati am fi fost

Gheorghe Fodoreanu

Faptul ca de-a lungul anilor nu s-au rezolvat cateva lucruri esentiale pentru turism a facut ca Romania sa piarda enorm la acest capitol: circuitele turistice ne ocolesc, iar turistii nu au reflexul de a alege tara noastra ca destinatie de vacanta.

"Turistii straini care au fost blocati de infrastructura din Romania au gasit solutii, iar solutiile romanesti au fost excluse pentru ca nu erau bune si s-au creat alte reflexe de petrecere a vacantei spre alte destinatii, ceea ce este foarte periculos. Toate programele turistice s-au oprit la Budapesta. Acolo s-au oprit toate vasele de croaziera, toate circuitele. In Romania nu aveau pe ce sa mai mearga. Tarile din fosta Iugoslavie s-au dezvoltat foarte bine si foarte coerent calitativ", a adaugat Fodoreanu.

"Banii dati prosteste pentru cataloage sunt bani pierduti"

Dupa TUI si Neckermann, anul acesta compania Dertour a renuntat sa mai promoveze Romania in cataloagele lor. Motivul? Lipsa infrastructurii, a serviciilor de calitate si tarifele mari practicate de hoteluri.

"Romania pe piata se poate vinde. Valoarea la care putem vinde produse turistice este intre 70 de euro si 80 de euro pe zi, in care intra toate serviciile. Daca sari de 70-80 de euro pe zi, atunci nu mai vinzi", a explicat Fodoreanu.

Gheorghe Fodoreanu sustine ca Ministerul Turismului nu ar trebui sa dea bani pentru ca ofertele romanesti sa apara in cataloagele touroperatorilor europeni, ci ar trebui sa-i cheltuiasca pentru schimbarea mentalitatii cumparatorului.

Intai se formeaza piata. Intai se formeaza dorinta cumparatorului, a turistului local, de a se duce la o destinatie. Un an-doi iti trebuie sa amorsezi piata, sa creezi in piata cererea. Cererea, atunci cand este creata, se duce catre agentiile de turism. Atunci cand agentiile vad ca piata a inceput sa ceara o destinatie, includ destinatia in brosura, pentru ca interesul lor comercial este sa vand si ei vand ceea ce cere piata. Banii pe care i-am dat prosteste pentru cataloage au fost bani pierduti, pentru ca nu era formata piata. Cataloagele s-au adresat unei piete neinformate, banii s-au pierdut in totalitate. Touroperatorii europeni cand au vazut ca nu vand, ne-au scos din brosura. Decizia de a ne scoate din brosura a facut Romaniei foarte multa rau

Gheorghe Fodoreanu

Agentia de turism Invitation Romania aduce in fiecare an in tara circa 10.000 de turisti. Cei mai multi vin din Germania, Franta, Belgia, Marea Britanie, Spania si tarile asiatice. Printre produsele promovate se numara circuite in Maramures, Bucovina, Delta Dunarii, Transilvania.

Anul trecut, Invitation Romania a avut o cifra de afaceri de circa 3 milioane de euro.

"Singurul element care poate sa iti dea succes in turismul de incoming este inteligenta de a fi original. In situatia de concurenta din tara, noi am incercat mereu sa anticipam, sa punem pe hartie tot ce e mai frumos in Romania, tot ce apare si sa avem o productie aproape elastica. Productia noastra se adapteaza mereu. Cel mai nou proiect al agentiei noastre se numeste Bucurestiul bizantin. Conceptul inseamna toate elementele care ne amintesc de Bucuresti, Micul Paris, la care am adaugat mostenirea bizantina. M-am axat mai mult pe arhitectura si am ales Sfantul Spirion, pentru ca este una dintre cele mai mari biserici ortodoxe in stil gotic", a spus Gheorghe Fodoreanu.

In prezent, in Romania sunt in jur de 6-8 agentii specializate de incoming care depasesc un milion de euro si in jur de 20-30 care au o cifra de afaceri de aproape un milion de euro.

Citeste si: Sorin Stoica, Eturia:Trebuie sa declaram turismul prioritate nationala

Sursa foto: wall-street.ro

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Turism »



Citeste si
Eurovision si Parada Gay au dus la un boom turistic in Israel