Porsche, pierderi de aproape 1 miliard de euro în trimestrul III. Care este cauza

Sursă foto: Porsche

Porsche, pierderi de aproape 1 miliard de euro în trimestrul III. Care este cauza

Cuprins Articol:
Porsche, constructor care străbate o perioadă dificilă și care, recent, a anunțat că și-a schimbat directorul general, nu a reușit nici în trimestrul trei să-și revină după schimbarea de macaz provocată de scăderea vânzărilor de mașini electrice, transmite Automotive News.

Porsche a avut pierderi mai mari în trimestrul al treilea decât se așteptau experții

Porsche, cândva unul dintre cei mai profitabili producători de mașini de lux, se zbate să-și revină după o perioadă marcată de pierderi și o scădere a volumelor pe segmentul electricelor. Deși constructorul german a anunțat, în comunicatul cu datele fiscale aferente perioadei aferente lunilor iulie-septembrie, că se află într-o postură „robustă”, cifrele au depășit chiar și prognozele pesimiste alle experților

În trimestrul trei, pierderile operaționale ale mărcii cu sediul în Stuttgart au ajuns la 967 milioane de euro (1,1 miliarde de dolari), o scădere vertiginoasă față de aceeași perioadă a anului trecut când Porsche înregistra un profit operațional de 974 milioane de euro. De vină ar fi decizia conducerii de a amâna un plan ambițios de electrificare a întregii game de modele.

Decizia are reverberații nu doar pentru Porsche, ci a fost simțită puternic și de „părintele” Volkswagen, care a publicat la rândul său date financiare îngrijorătoare, cu pierderi însemnate în același interval. Analiști economici citați de Visible Alpha estimau că Porsche va avea pierderi de „doar” 611 milioane de euro în Q3, realitatea dovedindu-se chiar mai usturătoare. 

Totuși, CFO-ul Porsche Jochen Breckner, parte a noii garnituri de conducere anunțată în ultimele luni, a dat asigurări că „furtuna” va trece și că 2026 va arăta mult mai bine pentru Porsche. Chiar și așa, Breckner a recunoscut că situația din China, unde vânzările sunt în scădere și pentru Porsche, dar și pentru Volkswagen, nu se va ameliora nici anul următor.

Problemele de pe piața chineză îi afectează pe mai toți constructorii mari din Europa, care se bazează pe această piață pentru o bună parte din vânzările și, implicit, profiturile lor. Clienții din China, care cândva cumpărau mașini premium europene în căutarea unui statut social mai ridicat, s-au reorientat către mărcile locale.

Asta în timp ce Geely, Chery, SAIC și BYD au lansat tot mai multe mașini de lux sau de volum cu prețuri mai bune decât în cazul alternativelor europene. „Nu crede că, în viitorul apropiat, condițiile de piață se vor schimba prea mult”, a adăugat CFO-ul Porsche. De aceea, germanii vor să reducă dimensiunea rețelei sale de dealeri din China.

Astfel, în 2026, numărul de reprezentanțe va scădea la doar 80 față de circa 150 câte sunt în prezent. Anterior, Porsche estima că-și va reduce numărul de locații din China la 100, dar Breckner a subliniat că este nevoie de „măsuri la scară largă” pentru a se atinge țintele de restructurare pe care Porsche și le-a asumat pentru a-și revigora afacerea. 

Marjele de profit ale Porsche, tot mai mici. Fostul CEO avertiza că modelul de business trebuie schimbat

Înainte de a vacanta funcția de CEO a Porsche, Oliver Blume, care a rămas la cârma întregului grup VAG, avertiza că modelul de business al Porsche este învechit și că acesta trebuie schimbat. Anunțul său surprinzător a venit cu puțin timp înainte ca Porsche să-și reducă din nou estimarea de marje de profit pentru 2025, aceasta putând să ajungă la doar 2% per unitate față de 14% în 2024

De aceea, Porsche va face noi disponibilizări în perioada următoare. Producătorul a transmis că va trimite acasă alți 1.900 de angajați, după ce a pus deja pe liber circa 2.000 de angajați temporari, ai căror poziții au fost eliminate. 

Pentru 2026, Porsche se așteaptă ca marja sa de profit să revină la un procent mai ridicat, până în 10%, a declarat Breckner. „Ne așteptăm ca 2025 să fie punctul de la care începe redresarea, cu o îmbunătățire vizibilă pentru noi începând cu anul viitor.”

Pe întreg anul, Porsche se așteaptă la o scădere de 3,1 miliarde de euro a câștigurilor, care este pusă pe seama revizuirii strategiei sale privind vehiculele electrice, decizia de a elimina producția internă de baterii și costurile de restructurare. 

Tocmai de aceea, analiștii din domeniul auto spun că noul CEO al Porsche, Michael Leiters, preia un producător aflat într-o perioadă tulbure, în condițiile în care presiunea tarifelor din Statele Unite va persista, pe lângă problemele din China. Doar anul acesta, „nota de plată” a taxelor vamale ale lui Trump va ajunge la 700 de milioane de dolari pentru Porsche, care nu produce niciun model al său în America. 

Personalizate pentru tine