Secretul lui Jeff Bezos prin care alege oamenii potriviți la un interviu de angajare. Ce întrebare le adresează

Sursǎ foto: Shutterstock

Secretul lui Jeff Bezos prin care alege oamenii potriviți la un interviu de angajare. Ce întrebare le adresează

Cuprins Articol:
Într-o lume în care avansul inteligenței artificiale își spune cuvântul, inclusiv în ceea ce privește răspunsurile oferite candidați, la un interviu de angajare, Jeff Bezos spune că are o întrebare pe care nu ratează să o pună pentru a-și da seama de potențialul persoanei respective. Iată care e deja de mai mulți ani secretul lui Jeff Bezos când vine vorba de a alege persoanele potrivite pentru a le angaja, după un interviu de angajare.

Jeff Bezos spune că nu îi întreabă pe candidați doar despre informațiile care se regăsesc în CV-urile lor și doar despre foștii angajatori. Fondatorul gigantului Amazon se concentrează pe un alt criteriu esențial și anume gradul de inovație, notează Fortune.com

„Când intervievez oameni, le cer să îmi ofere un exemplu de ceva ce au inventat”, spunea fondatorul gigantului de comerț electronic Amazon, în urmă cu mai bine de un deceniu.  

Atenție, însă, Bezos, nu făcea neapărat referire la ceva înregistrat la oficiul de brevete, ci la ceva ce poate fi un indicator, un proces de business sau o metodă pe care candidatul a inventat-o și a urmărit-o cu atenție. 

Deși sfatul său datează din 2012, Jeff Bezos a revenit recent în atenția publicului pe rețelele sociale. Într-o lume plină de mii de CV-uri redactate cu ajutorul ChatGPT și o piață a muncii suprasaturată, inovația ar putea fi singurul element care nu poate fi reprodus de instrumentele de inteligență artificială.

Pentru Jeff Bezos, inovația este modul prin care își menține compania creativă și, în același timp, îi ajută pe candidați să-și demonstreze capacitățile de rezolvare a problemelor.

„Vrei să alegi oameni cărora le place să inventeze soluții pentru a ieși din impas și care nu se opresc imediat la un raționament de tipul `fie A sau B`. Întrebarea corectă este ‘Cum putem face și A, și B? Ce trebuie să inventăm ca să le putem face pe amândouă?’ Asta ține foarte mult de procesul de selecție”, spunea Bezos.

Această experiență este una care se autoalimentează, este de părere miliardarul. Fără capacitatea de a inova, Bezos crede că angajații săi, într-o companie evaluată acum la 2,3 trilioane de dolari, nu ar putea rezista prea mult timp.

Cineva care vine la Amazon și nu iubește pionieratul, nu iubește explorarea, nu se simte atras de drumurile închise care adesea se dovedesc fundături, va pleca”, a explicat el.

Sfaturile lui Bezos sunt unele pe care le-a readus în discuție și mai recent. Într-o scrisoare către acționari, trimisă în 2015, el scria:  

Un domeniu în care cred că suntem cu adevărat distincți este eșecul. Cred că aici (n.red. în SUA) suntem în cel mai bun loc din lume în care poți eșua, căci avem destulă practică, iar eșecul și invenția sunt gemeni inseparabili. Ca să inventezi, trebuie să experimentezi. Iar dacă știi dinainte că ceva va funcționa, atunci nu mai este un experiment.

Jeff Bezos, fondator Amazon

Inovația ca drum spre succes

Inovația nu este doar o cerință importantă la Amazon, ci a devenit una dintre cele mai profitabile căi prin care companiile pot reuși. Așa cum alți lideri din ecosistemul internațional de business precum Elon Musk (Tesla), Mark Zuckerberg (Meta) sau Bill Gates (Microsoft) nu s-au limitat la a construi companii, ci au transformat industrii întregi, Bezos subliniază aceeași idee.

„Succesul de astăzi necesită agilitatea și motivația de a regândi, reîmprospăta, reacționa și reinventa constant”, spune Bill Gates.

Dincolo de importanța ei pentru liderii marilor corporații, inovația este considerată unul dintre principalii factori ai creșterii economice, fiind responsabilă pentru aproximativ 50% din creșterea anuală a PIB-ului, potrivit datelor Fundației Camerei de Comerț a Statelor Unite.

Astăzi, ascensiunea instrumentelor bazate pe inteligență artificială oferă un exemplu bun despre cât de rapid aleargă companiile să implementeze tehnologii noi pentru a nu-și pierde competitivitatea. Deși aceste instrumente au crescut productivitatea și au atras investiții masive, ele au stârnit și îngrijorări legate de înlocuirea angajaților considerați a fi vulnerabili în fața automatizării, un fenomen observat și în cazul internetului sau al altor tehnologii disruptive.

Pentru a rămâne competitivi, Jeff Bezos spune că nu este suficient doar să copiezi ceea ce fac alte companii. Important e să te inspiri din abordarea lor și să o transformi într-o inițiativă diferită, dacă nu chiar unică.  

Cum stă România la capitolul inovație

Dacă ne uităm, însă pe continentul nostru, România era, în 2024, la 34% față de media UE în ceea ce privește inovația, după cum arată European Innovation Scoreboard 2024 (EIS 2024). Cele mai inovatoare țări în Europa sunt Danemarca, Suedia, Finlanda și Țările de Jos (cu performanțe de peste 125% față de media UE), iar Croația, Polonia, Slovacia, Letonia, Bulgaria și România sunt pe ultimele locuri, fiind numiți inovatori emergenți cu performanțe sub 70% din media UE, după cum mai arată datele studiului.

Personalizate pentru tine