Seria de articole despre cum sa-ti construiesti o afacere de eCommerce de succes continua cu cea de-a patra componenta-cheie: platforma. Serialul, foarte util pentru business-urile online, este realizat de Vlad Diaconu si echipa sa de la Startups.eu.

Vino la ecomTEAM 2019 pentru a discuta cu Vlad, dar si alti C-levels din eCommerce si industrii adiacente. Profita acum de oferta 1+1!

4/ 6: PLATFORMA

1. Ce reprezinta platforma intr-un business de e-Commerce?

Platforma este sistemul tehnologic prin care ne prezentam produsele si gestionam vanzarea lor.

2. Care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie sa tinem cont cand ne alegem platforma de e-Commerce?

Trebuie sa stim ca exista doua tipuri de platforme pe piata. In functie de specificul fiecarui business, noi recomandam punerea in balanta a capabilitatilor ambelor variante, pentru a putea lua o decizie educata atunci cand ne alegem platforma.

  • SaaS (Software as a Service) - platformele de tip SaaS sunt construite integral de o echipa de dezvoltare dedicata si nu pot suferi modificari ale “scheletului” (noi putem interveni doar asupra design-ului). Aceste platforme contin majoritatea functionalitatilor necesare unui magazin online performant, insa permit si integrarea cu servicii si module externe. Durata de implementare a unei platformei SaaS este mica, asadar noi ne putem lansa magazinul online intr-un timp foarte scurt. Platformele de tip SaaS au serviciul de gazduire a serverelor (hosting) si de securitate incluse in pret, iar mentenanta si actualizarile sunt asigurate de dezvoltatorii platformei. In ce priveste tarifarea, platformele de tip SaaS functioneaza, de regula, pe sistem de comisionare: platesti o taxa lunara fixa sau un procent din profitul brut pe care il genereaza afacerea ta.
  • Open source/ custom - platformele de acest tip ofera utilizatorilor posibilitatea de a modifica aproape toate functionalitatile de baza, in functie de specificul si nevoile business-ului. Platformele open source permit integrarea cu servicii externe (de ex. facturare, curierat, plati etc) si sunt compatibile cu majoritatea modulelor necesare unui business de e-Commerce. Cu toate acestea, trebuie sa avem in vedere faptul ca unele modificari, dezvoltari sau integrari neincluse in platforma de baza presupun costuri suplimentare si necesita o echipa de dezvoltare web (programatori, web design-eri, QA, project manager). Aceasta echipa va fi necesara si pentru a asigura mentenanta si a face actualizarile. In materie de costuri, exceptand cheltuielile suplimentare mentionate mai sus, pentru platforma de tip open source vom achita o suma fixa la achizitionarea ei.

Cunscand deosebirile dintre cele doua tipuri de platforme de e-Commerce, atunci cand ne alegem platforma este necesar sa ne punem 5 intrebari:

Citeste si:
Serial eCommerce: Cum sa faci MARKETING eficient, targetat si elegant
Serial eCommerce: Cum sa faci...
  • Ce tip de afacere vom avea? Dimensiunea afacerii noastre este esentiala in alegerea platformei: cate produse urmeaza sa comercializam, ce trafic estimam ca vom avea pe site, cate comenzi ne asteptam sa inregistram zilnic si ce functionalitati ne sunt necesare pentru a ne atinge obiectivul de vanzari? Daca vom administra o afacere de dimensiuni mici putem opta pentru o platforma “la cheie”, care poate fi achizitionata cu un buget redus si nu necesita cunostinte tehnice avansate pentru a fi implementata. La polul opus, daca intentionam sa ne extindem afacerea, ne vom orienta catre o platforma capabila sa sustina volume mari de produse, comenzi si clienti, precum si functionalitati complexe.
  • In cat timp vrem sa lansam site-ul? Asa cum descriam mai sus, in cazul platformelor SaaS durata de implementare este considerabil mai scurta decat la platformele open source (1-3 luni vs. 6-8 luni).
  • Avem nevoie sa personalizam platforma? Inainte sa ne decidem asupra platformei este foarte important sa ne gandim cat de important sau de necesar este sa intervenim asupra ei. Trebuie sa fim capabili sa identificam nevoile de baza inainte de a investi in dezvoltari si functionalitati din care nu suntem siguri ca ne vom recupera investitia.
  • Putem asigura resursele umane necesare? Daca avem deja o echipa tehnica in companie, resursa umana nu va fi neaparat un factor decisiv in alegerea platformei. Daca trebuie sa contractam o echipa de dezvoltare va trebui sa fim constienti ca aceste servicii vor presupune costuri suplimentare. Daca vrem sa evitam aceste costuri putem lua in calcul o platforma de tip SaaS, care are deja in spate propria echipa dedicata dezvoltarii si actualizarii permanente a platformei, iar costul acestei echipe e inclus in pretul platformei.
  • Ce buget avem la dispozitie pentru implementarea platformei? Pretul unei platforme de e-Commerce poate porni de la cateva sute de euro, daca avem un magazin mic si ne multumim cu functionalitatile standard oferite de furnizor, si poate escalada pana la cateva sute de mii de euro, in functie de dimensiunea si complexitatea magazinului nostru online, de integrarile si functionalitatile care ne sunt necesare si de capabilitatile platformei alese.

3. Ce pasi urmam cand dezvoltam platforma?

  • Structura website-ului. In prima faza vom decide cum vrem sa arate si sa functioneze website-ul nostru, luand in considerare toate tipurile de pagini pe care le va contine site-ul. Aceasta proiectare ne va ajuta sa intocmim documentatia necesara, astfel incat echipa tehnica sa primeasca specificatii clare despre ce are de dezvoltat.
  • Planificarea dezvoltarii. In pasul 2 vom crea planul de dezvoltare si-l vom imparti pe proiecte mai mici, ca sa ne fie usor sa urmarim progresul si sa facem ajustari acolo unde este cazul. Planul va contine etapele de dezvoltare in ordinea stabilita de noi, resursele alocate si estimarile de timp necesar fiecarei dezvoltari.
  • UI/UX. Website-ul nostru este echivalentul virtual al unui magazin fizic. Atunci cand proiectam design-ul site-ului trebuie sa ne asiguram ca acesta va arata si va functiona impecabil. Toate elemente-cheie trebuie sa fie plasate in locuri intuitive si sa functioneze corespunzator, astfel incat utilizatorii nostri sa beneficieze de o experienta fara cusur de inregistrare, navigare si cumparare.
  • Optimizarea pentru dispozitive mobile. Procentul celor care folosesc telefonul mobil sau tableta pentru achizitii online este in continua crestere. Cele mai recente statistici arata ca, in 2018, aproximativ 80% din traficul total al marilor retaileri online s-a inregistrat de pe dispozitivele mobile. Asadar, este important ca website-ul nostru sa fie optimizat pentru astfel de dispozitive.
  • Integrarile. Cand optam pentru o platforma anume trebuie sa ne asiguram ca acea platforma poate suporta integrarile de care avem nevoie. De exemplu:
  1. Integrarea cu unul sau mai multe servicii de curierat
  2. Integrarea cu unul sau mai multi procesatori de plati
  3. Integrarea cu sistemul de gestiune (ERP, WMS).
  4. Integrarea cu un sistem de facturare, daca ERP-ul nostru nu include si un astfel de serviciu
  5. Integrarea cu alte sisteme de tip SaaS (de ex. modul de cautare sau module de recomandari de produse sau de personalizare a continutului de pe site etc)
  6. Integrarea cu un sistem de ticketing pentru departamentul de Relatii cu clientii, care sa ne permita centralizarea si gestionarea solicitarilor clientilor de pe toate canalele de comunicare (telefonic, e-mail, chat, Facebook Messenger etc).
  7. Integrarea cu un sistem de raportare in timp real, in care definim si monitorizam toti indicatorii importanti din business-ul nostru, pentru a putea lua decizii bazate pe date.

4. De ce resurse avem nevoie pentru a construi si optimiza platforma?

  • Buget - In general, pentru implementarea si dezvoltarea platformei investim aprox. 5-7% din bugetul total alocat pentru magazinul online.
  • Echipa - In functie de dimensiunea si profilul companiei, echipa tehnica poate fi construita intern sau externalizata. Pentru dezvoltarea unei platforme avem nevoie de programatori, web designeri, QA (responsabili cu testarea tuturor functionalitatilor) si de un manager de proiect, care sa coordoneze dezvoltarea si sa faciliteze comunicarea intre membrii echipei tehnice si beneficiarul platformei.
  • Sisteme de lucru - pe langa componentele hardware si software necesare echipei de dezvoltare, este recomandat sa avem si sistemele mentionate mai sus (ticketing si raportare).

5. Ce indicatori de performanta urmarim?

  • Timp de incarcare pe diferite pagini
  • Frecventa si durata intreruperii conexiunilor cu serverele (downtime)
  • Viteza de dezvoltare, pentru a masura performanta echipei tehnice
  • Numarul si frecventa incidentelor (bug-uri)

Ca durata de implementare si setare initiala a platformei, echipa va depune, in medie, un efort de 3-6 luni.

Capitolul “Platforma” face parte din framework-ul de e-Commerce “Critical Me” si este elaborat in cadrul workshop-ului “How to e-Commerce”, sustinut de echipa theStartups.eu.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea eCommerce »



Citeste si
Vlad Diaconu, theStartups: e-fulfillment, componenta cheie a eCommerce