Comerțul online, pentru unii un ”drog”, în timp ce pentru alți comercianți o necunoscută în care au fost aruncați de pandemie

Nu mai este o surpriză pentru nimeni faptul că e-commerce-ul a înregistrat, pentru o mare parte dintre jucătorii din industrie, creșteri semnificative, în timp ce pentru alții care nu au avut o strategie clară în ceea ce privește trecerea în această zonă, lucrurile nu au arătat grozav. În cadrul European Digital Commerce, powered by Vtex, am discutat cu unii dintre cei mai importanți jucători din piață despre cum au arătat cele 11 luni din 2020, majoritatea marcate de pandemia de COVID-19.

Pentru că nu au mai avut posibilitatea de a-și cheltui bugetele de vacanță ca în alți ani, mulți români au dirijat acești bani către produse care să le facă viața mai confortabilă, cumpărate online, consideră Florin Filote, vicepreședinte eMAG, care se așteaptă ca și de Crăciun achizițiile să fie făcute majoritatea online.

Din cele undeva în jur de 1,7 milioane de produse vândute anul acesta de eMAG de Black Friday, 505.000 au fost vândute de către sellerii din eMAG Marketplace, platformă pe care își propun să ajungă, în toate trei țările în care sunt prezenți, la 50.000 de selleri. Filote este de părere că, indiferent că ne întoarcem la normal după terminarea pandemiei, ceea ce ar putea reduce din avansul cu care industria s-a obisnuit în 2020, magazinele online vor continua procesul de digitalizare.

Suntem foarte departe de unde ar trebui să fim

Tragând linie după cele 11 luni ale acestui an, Antonio Eram, CEO NEtopia & MobilPay, precizează că avansul în ceea ce privește plata cu cardul este unul incredibil și, de asemenea, se înregistrează o efervescență în ceea ce privește tipul de comercianți care au ajuns în online.

Cu toate astea, antreprenorul aduce în discuție și o latură tristă a acestor evoluții, legată de faptul că mulți retaileri au avut o abordare superficială în ceea ce privește trecerea în online.

Citeste si:
European Digital Commerce: Înscrie-te gratuit pentru a afla...
European Digital Commerce:...

”În momentul în care de când ai business-ul te-ai concentrat doar pe retail offline, unde aveai o interacțiune cu clienții tăi, trecerea la online presupune o oarecare pregătire. A-ți face un site și a pune metoda de plată nu înseamnă că treci 100% business-ul din offline în online. Ai niște provocări pe care trebuie să le iei în calcul, trebuie să înțelegi că nu mai ești o brutărie la colt de stradă, ci ești una în toată lumea aceasta”, explică Antonio Eram în cadrul celui de-al doilea panel al conferinței European Digital Commerce, powered by Vtex.

O astfel de trecere rapidă, pe genunchi, de la offline în online a dat naștere unor situații în care echipa din spatele Netopia era sunată de comercianți în a doua zi de la lansarea magazinului, nedumeriți de faptul că nu înregistrează nicio comandă.

”S-a bătut toba cu ce trebuie să faci în e-commerce foarte mult de-a lungul anilor, însă am ajuns în momentul de criză și ne dăm seama că foarte mulți nu știu nimic și este într-un fel trist. Indiferent de ce cifre spun, de fapt situația este că suntem foarte departe de unde ar trebui să fim”, adaugă reprezentantul Netopia.

Directiva PSD2, o povară suplimentară pentru comercianți și consumatori, dar cu beneficii fantastice pentru companiile FinTech

Data de 1 ianuarie 2021 vine cu o serie de reglementări în zona de e-commerce în ceea ce privește procesul de plată, impuse de către directiva europeană PSD2. Directorul executiv al Asociației Române a Magazinelor Online consideră această directivă ca fiind una ce aduce o povară suplimentară pe umerii industriei.

Citeste si:
VTEX își triplează echipa din România și investește 10 milioane de...
VTEX își triplează echipa din...

”Impactul este unul semnificativ pentru că aduce o povară suplimentară unui proces care ar trebui să fie simplu: plata cu cardul. Gradul de digitalizare în România este încă scăzut, directiva nu ne ajută să creștem procentul de oameni care plătesc cu cardul, pentru că devine greoi. Noi încă ne chinuim să aducem consumatori în online și să le îmbunătățim capacitatea de a folosi tehnologia, iar această directivă ne aduce poveri suplimentare”, adaugă Florinel Chiș.

Antonio Eram este de acord cu reprezentantul ARMO în ceea ce privește îngreunarea anumitor operațiuni, mai ales în ceea privește colectarea unui volum mai mare de informații de către procesatori de la comercianți, însă vede și o serie de oportunități din perspectiva de FinTech-urilor.

”PSD2 aduce niște beneficii fantastice companiilor din FinTech care pot inova și disrupe o piață prea cristalizată și tradițională”, adaugă Antonio Eram.

Trecerea pe o nouă piața nu reprezintă un copy-paste al operațiunilor de ”acasă”

Robert Berza, general manager Fashion Days, a explicat în cadrul European Digital Commerce faptul că diferențele dintre piețele pe care acționează sunt clare, chiar dacă vorbim de țări din regiune.

”În Ungaria clienții petrec mai mult timp până convertesc, sunt mai multe vizite și vizitele sunt mai lungi, cumva caută mai mult. Reușesc să caute cele mai bune produse la cele mai bune prețuri, deși avem campanii similare în România, Ungaria și Bulgaria, marginea cu care reușim să ieșim în Ungaria este mai mică, fiind dată de această răbdare de a căuta” explică Robert Berza.

Citeste si:
Studiu VTEX: cum au evoluat vânzările produselor necesare ”noii...
Studiu VTEX: Produsele...

În Bulgaria, brandurile sau produsele cunoscute, care impun un anumit status, sunt mult mai bine vândute decât în România sau Ungaria.

”Dacă presupui ca este un copy-paste de la o piață la alta, te vei înșela. Piețele sunt influențate de competiție și există jucători foarte puternici(...) uneori trebuie să o rezolvăm din servicii, precum livrarea, returul rapid și uneori chiar din preț”, adaugă Robert Berza.

Vânzarea online e ca un drog, odată ce ai început nu te mai poți lăsa

Stephane Dumas, fondator Mei Melo Paris, precizează că pentru business-ul său online-ul reprezintă 2-3% din vânzări în momentul actual, însă vede potențialul din această zonă și își propune să aducă canalul online la 10% din cifra de afaceri, cu ajutorul platformei implementată de către VTEX la jumătatea anului trecut.

”Online-ul este ca un drog. Când ai început, nu te mai poți opri. Acest canal îți dă foarte multe informații, sunt orașe în care nu aveam niciun magazin offline deschis, însă am descoperit că avem foarte mulți clienti de acolo care cumpără online”, explică reprezentantul Meli Melo Paris.

Întrebarea la care trebuie să îți răspunzi dacă vrei să ai șanse mai mari de a vinde în online?

În cadrul prezentării susținute la European Digital Commerce, Cristi Movilă, Growth Leader - Eastern Europe VTEX, a redat o imagine de ansamblu a modului în care au evoluat vânzările la nivel global, pe cele peste 50 de piețe pe care sunt prezenți, în special în cazul unor evenimente speciale.

Una dintre concluzii constă în faptul că dorința oamenilor de a cumpăra apare mai ales atunci când au parte de un motiv întemeiat. În momentul în care retailerii gândesc un eveniment cu reduceri corecte, produse de care știu că are nevoie clientul, se creează o așteptare, iar oamenii sunt mult mai dispuși să cumpere.

De asemenea, reprezentantul VTEX vorbește și de necesitatea unor acțiuni din partea retailerilor online în ceea ce privește susținerea valului nou de clienți apăruți în online ca urmare a pandemiei de COVID-19. Aceștia trebuie să vină cu diverse campanii și servicii prin care să reușească să îi mențină în platformele lor pe cei aduși ”natural” de către pandemie.

În ceea ce privește sfatul său pentru comercianții care își propun să înregistreze vânzări importante anul viitor, acesta face referire la o întrebare la care ei trebuie să își răspundă:

”De ce să cumpere de la mine? Dacă răspund la întrebarea acesta cu un răspuns pertinent, pot începe să construiască. Pentru că am varietate mare de produse? Servicii Impecabile? Mai multe metode de livrare? Dacă răspunzi la această întrebare poți construi foarte ușor”, precizează Cirsti Movilă a cărui prezentare și întreaga conferință o puteți urmări în fereastra de mai jos:

Sursa foto: one photo / Shutterstock.com

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea eCommerce »



Setari Cookie-uri